Thomas Morgenstern: "Na pewno szybciej dorosłem"

  • 2010-09-04 15:17

Trzykrotny mistrz olimpijski- Thomas Morgenstern - w wywiadzie dla gazety Kleine Zeitung opowiedział o swoich planach, nowo wybudowanym domu, życiu w Seeboden oraz o nowej umiejętności, jaką jest gotowanie.

Thomas MorgensternThomas Morgenstern
fot. Natalia Konarzewska

Tylko niewielu ludzi miało okazję doświadczyć przeżycia, jakim jest skok narciarski. Jakie właściwie uczucia towarzyszą Ci podczas lotu?

Thomas Morgenstern: Kiedy wyobrażam sobie mamucią skocznię w Planicy natychmiast czuję do niej respekt. Lot trwa średnio 8 sekund. Już po pierwszych 4 sekundach zawodnik osiąga prędkość 100 km/h. Kiedy ruszysz z belki startowej nie masz już możliwości odwrotu. Przed samym odbiciem podejmuje się wiele decyzji, ale kiedy wszystko dobrze zagra, lot staje się najprzyjemniejszą rzeczą. Przez chwilę możesz poczuć się wolny jak ptak.

Jako dziecko chciałeś zostać piłkarzem. Co zadecydowało o zmianie Twojej decyzji?

Thomas Morgenstern: Zawsze kochałem sport. Piłka nożna i narciarstwo było moim hobby zanim poszedłem na Narciarski Festiwal Tonniego Innauera, na którym nauczyłem się skakać. Zacząłem trenować w 1996 roku na Alpenarena w Villach. Wtedy otworzyły się przede mną drzwi do kariery.

Kilka lat później znalazłeś się wraz z Andreasem Goldbergerem, Andreasem Widhölzlem i Martinem Höllwarthem w jednej drużynie. Jak to wyróżnienie wpłynęło na 16-latka?

Thomas Morgenstern: 2002 rok był kluczowy. Znalazłem się w jednym zespole ze świetnymi austriackimi skoczkami, którzy przez lata dominowali na skoczniach świata. Musiałem jednak nauczyć się jak radzić sobie na skoczni samemu. Swoje pierwsze pucharowe zwycięstwo odniosłem w Libercu. Uważam jednak, że skoki mnie nie zmieniły. Pozostałem tą sama osobą, nawet po olimpijskim triumfie.

Przez skoki, miałeś znacznie mniej czasu niż Twoi rówieśnicy. Czy kiedykolwiek miałeś wrażenie, że straciłeś młodość?

Thomas Morgenstern: Na pewno szybciej dorosłem. Nawet jeśli droga, która wybrałem nie zawsze była łatwa i zabawna, wiem, że podjąłem dobrą decyzję.

Co nie było łatwe i zabawne?

Thomas Morgenstern: Przede wszystkim, zawsze byłem z dala od domu. Chociaż drużyna jest jak druga rodzina, to każdy z nas czuje się samotny. Czasami prowadzi to do konfliktów. Jednak wszystko rekompensują mi moje sukcesy.

Jesteś dumą całej okolicy. Zarząd miasta Seeboden dedykował Ci nawet rzeźbę oraz nadał jednemu skwerowi Twoje imię (Thomas-Morgenstern-Platz). Jakie to uczucie?

Thomas Morgenstern: Jestem naprawdę dumny, ponieważ to coś trwałego. Muszę też przyznać, że cudownie jest mieszkać w tej okolicy. Miałem okazję zobaczyć sporo świata, więc wiem co mówię.

Właśnie postawiłeś swój wymarzony dom. Zadomowiłeś się już?

Thomas Morgenstern: Kiedy rano spoglądam przez okno, widzę jezioro Millstatt. Dom przynosi mi dużo radości. Cieszę się, że mam swoje własne miejsce, do którego zawsze chętnie wracam.

Jak spędzasz wolny czas w Seeboden?

Thomas Morgenstern: Najczęściej zostaję w domu. Nawet powiedziałem sobie, że ktoś kto potrafi wybudować dom, powinien również umieć gotować. Nauczyłem się już robić makaron, tajskie dania z ostrymi przyprawami, rybę i kurczaka. Bardzo lubię wspólne kolację z moją dziewczyną na naszym tarasie.

Co zamierzasz zrobić po skończeniu kariery?

Thomas Morgenstern: Chcę nadal latać. Mam licencję pilota i bardzo chętnie pójdę w tym kierunku. Mogę również pracować jako trener dzieci.

Na koniec- pytanie duchowe: Czy wierzysz, że Bóg czuwa nad Tobą podczas skoków?

Thomas Morgenstern: Przede wszystkim ufam swojej sile. Z biegiem czasu poznałem swoje ciało oraz wiem co jest moją siłą. Jakkolwiek nie wykluczam działania boskiej siły.


Klaudia Feruś, źródło: Kleine Zeitung
oglądalność: (12646) komentarze: (33)

Komentowanie jest możliwe tylko po zalogowaniu

Zaloguj się

wątki wyłączone

Komentarze

  • luck191 stały bywalec
    jozek_sibek

    Fajnie robisz te statystyki,skijumping,mogłoby poszerzyć takimi informacjami szczegóły sylwetki zawodników

  • jozek_sibek profesor
    Thomas Morgenstern w PŚ i LGP

    Thomas Morgenstern w PŚ

    2002/2003 - 20 miejsce--- 385 pkt - 7 Austriak
    2003/2004--- 6 miejsce--- 696 pkt - 2
    2004/2005--- 7 miejsce - 1138 pkt - 2
    2005/2006--- 5 miejsce--- 846 pkt - 1
    2006/2007--- 6 miejsce--- 756 pkt - 2
    2007/2008--- 1 miejsce - 1794 pkt - 1
    2008/2009--- 7 miejsce--- 795 pkt - 3
    2009/2010--- 3 miejsce--- 944 pkt - 2

    Thomas Morgenstern w LGP

    2003--- 1 miejsce - 223 pkt - 1 Austriak
    2004--- 4 miejsce - 273 pkt - 2
    2005--- 3 miejsce - 466 pkt - 2
    2006 - 26 miejsce--- 96 pkt - 7
    2007--- 1 miejsce - 569 pkt - 1
    2008--- 6 miejsce - 234 pkt - 3
    2009 - 52 miejsce--- 23 pkt - 9
    2010--- 5 miejsce - 263 pkt - 1 - po VII konkursie

  • Kibic profesor
    Thomasa

    W pierwszej 10 Letniego Grand Prix mamy: 3 Polaków zajmujących miejsca 2 Adam Małysz 3 Dawid Kubacki 4 Kamil Stoch również 3 Japonczyków ale zajmujących miejsca 1 Daiki Ito, 8 Taku Takeuchu, 3 Shochei Tochimoto i następnie po jednym Niemcy 10 Severin Freund, Norwegu: Tom Hilde, Finie Kalle Keituri i Austriaku Thomas Morgenstern z czego wynika że najlepsi są Bo zajmują miejsca 2-4 i nie zagraza im nawet z po za pierwszej 10 Gregor Schlierenzauer! Serdecznie Pozdrawiam!

  • anonim
    austriacy

    Obecnie Polska ma 3 mocnych zawodników, a Austria TYLKO2! Mocni Polacy to: Adam Małysz, Kamil Stoch, Dawid Kubacki a Austriacy: Thomas Morgenstern i Gregor Schlierenzauer, Finowie; Kalle Keituri, Harri Olli, Norwegowie; Tom Hilde, I Japonia Daiki Ito!

  • luck191 stały bywalec
    MfAN

    Właśnie to jest to co ty mówisz,zgadzam się z tobą w 100%,masz rację,Schlirenzauer to taki robot,który jest do wygrywania,oni po prostu,mają talent i wygrywają w piękny stylu,te twoje słowa podsumowały to wszystko idealnie

  • anonim

    @ cobra11

    Ciesze się, że ktoś podziela moje zdanie.
    Gregor jest takim skoczkiem , który ma zakodowane wygrywać. Jak robot. On jest wyuczony, to nie jest talent .
    A Morgenstern, czy Adam mają talent. Potrafią wygrywać w pięknym stylu. Nie chodzą jak roboty, które mają tylko jedno w głowie, tak jak Gregor ` WYGRAĆ, WYGRAĆ`.

  • anonim

    Przeczytałam wszystkie komentarze @skoki ski i nie rozumiem dlaczego ma to niby być "nienormalny "

    Przecież po rozkładał wszystkie wypowiedzi na części i się do nich ustosunkował i normalnie pozamiatał :)
    Mało tego uważam, że napisał prawdę.
    Mi się jego wypowiedzi podobają.

  • Joanna początkujący
    SKOKI SKI

    DLA MNIE TEN WYWIAD JEST NAPRAWDĘ WPORZĄDKU I NAPRAWDĘ NIE ROZUMIEM SKOKI SKI. JESLI NIE PODOBA CI SIĘ WYWIAD TO GO NIE CZYTAJ A NIE WYLEWJ TU TAKI JAD. PO CO TAK SIE OŚMIESZASZ. A TE CYTATY DO KTÓRYCH DOPISUJESZ TE IDIOTYCZNE KOMENTARZE? NAPRAWDE ŻAL MI CIE JAK TO CZYTAM!

    CO DO WYWIADU POKAZUJE THOMASA JAKO ZWYKŁEGO , FAJNEGO CHŁOPAKA. GRATULUJE SUKCESÓW I ŻYCZE WIĘCEJ W PRZYSZŁOŚCI :)

  • anonim

    no i fajnie, jeżeli to lubicie czytać to ok. Jak dla mnie to taka lukrowana laurka, nie wnosząca nic do naszej wiedzy o skoczku... wszyscy są świetni, kocham sport, kocham latać, wszystko jest cacy, same plusy....

  • anonim

    Thomas zaczął odnosić sukcesy jako bardzo młody człowiek, z tego powodu miał pewną "manię wielkości". Ostatnie słabsze sezony, szczególnie te w których jest w cieniu kolegi z drużyny, sprawiają że trochę spoważniał. Adam, bo wszystkich swoich trudnych sportowo chwilach też cieszy się z sukcesu zupełnie inaczej, niż kiedyś.

  • anonim
    małysz

    Już w tym sezonie zimowym może dojść do nowości Polscy skoczkowie narciarscy mogą naprawdę być najlepsi w obecnej chwili mamy 3 zawodników będących na podium, lub wygrywającym są to Adam Małysz, Kamil Stoch Dawid Kubacki reszcie niewiele brakuje to Maciej Kot 1 podium!, poza tym Krzysztof Miętus, Stefan Hula ewentualnie Rafał Śliż! Możemy zagrozić Austriakom gdyż z mocnej strony prezentuje się jeszcze tylko Thomas Morgenstern i nieco gorzej Gregor Schlierenzauer reszta źle! Finowie mają 1 mocnego zawodnika Kalle Keituri ewentualnie Harri Olli reszta fatalna Norwegowie; Tom Hilde ewentualnie Johan Remen Evensen i Bioern Einar Romoren i również 1 równo skaczący Japończyk Daiki Ito Brakuje nam jednego zawodnika i konkursy dróżynowe mogą być nasze! Trzymamy kciuki za polskich skoczków!

  • luck191 stały bywalec

    Poza tematem:
    Odcinek Mistrzowski Organizm II-Simon Amman został wstawiony na youtube
    http://www.youtube.com/watch?v=swiwHYp3Ppk&feature=bulletin

  • luck191 stały bywalec
    Martynika

    Nie ma co ich porównywać,obaj są inni,każdy ma inną naturę,obaj są utalentowani i należą do najlepszych skoczków świata,robią wszystko by usiągną sukces i to im się naprawdę udaje

  • Martynika początkujący

    Czytam komentarze i stwierdzam, że przykre i denne jest to, że Morgi i Schlieri są ciągle porównywani. Ludzie, ogarnijcie się. Każdy z nich jest zawodnikiem z ogromnym talentem, obaj starają się ten talent przekładać na ciężką pracę, która ma zaowocować sukcesami na skoczniach, więc nie rozumiem tego ciągłego 'wyścigu' i licytowania się.

    Co do samego wywiadu - Thomas wypowiedział się całkiem fajnie, normalny chłopak, sympatyczny, tyle. Osobiście - mój ulubiony zawodnik od wielu lat. :)

  • anonim

    to jest wywiad z Morgim a tu zaczyna się dyskusja na temat Gregora, wciąż piszecie to samo, wszyscy wiemy jaki jest Gregor, jaki wizerunek ma na skoczni ale wystarczyłoby gdybyście przeczytali wywyaidy z nim na jego blogu i zobaczylibyście, że wasza ocena jest daleka od prawdy. Wg mnie Gregor niczego nie udaje jest sobą, jeśli przegrywa jest wkurzony pokazuje to i nie mam pojęcia dlaczego tak się na niego uparliście. Ten chłopak ma talent i nie możecie tego podważać. Zarówno schlieri jak i Morgi są wspaniałymi zawodnikami, którzy jeszcze wiele razy będą się cieszyć ze swoich wygranych.
    A co do IO to nie sądzę, żeby Gregor się spalił, przegrał z najlepszymi Simoni Adam byli poza zasięgiem, zajął więc najwyższe z dostępnych miejsc. Jeste pewna, że gdyby wygrał też mielibyście obiekcje, że sędziowie go faworyzują, alebo oszukiwał czy też cudownie powiał mu wiatr nie byłoby tak?

  • anonim
    @MfAN

    Zgadzam się z tobą w 100%. Morgenstern jest o wiele bardziej utalentowany od Schlierenzauera. Jest lepszym skoczkiem, wg mnie ma ładniejszą sylwetkę w locie od Gregora i co bardzo ważne jest normalny, normalnie się zachowuje i normalnie wygląda! Nie jest zarozumiałym dup****, który - jak to ktoś kiedyś powiedział - wyżej sr* niż du** ma

  • fanskokow bywalec
    @Skoki ski

    Już po drugim Twoim zdaniu przestałem czytać ten komentarz, bo głupoty wypisujesz.
    Nie będę jak inni niżej epitetował Ciebie od nienormalnych, ale następnym razem zastanów się zanim coś napiszesz.

  • anonim
    wywiad z morgim

    To świetny wywiad, mam nadzieję, że będzie takich więcej zarówno z innymi skoczkami, jak i ponownie z Morgensterne. Fajnie będąc fanem skoków dowiedzieć się czegoś więcej o tych sympatycznych zawodnikach.
    A co do kolegi mającego wiele zarzutów, nie rozumiem po co w tak głupi sposób wypowiadać się na temat zwykłych wywiadów! no i te nonsensowne argumenty, naprawdę nie rozumiem dlaczego komentujecie wypowiedzi!?

  • anonim
    @ MfAN

    "Nie liczy się ilość wygranych konkursów. Morgenstern pokazuje również ich jakość"

    Za to Schlierenzauer nie pokazuje jakości wygranych konkursów. Skakał, będąc w swojej szczytowej formie, o kilka metrów dalej od pozostałych zawodników i pobijając rekord skoczni za rekordem, ale cóż. Wg CIebie to nie jest jakość. To ja w takim razie nie wiem jaka to musi być jakość byś to docenił.

    "chłopak nie potrafi przegrywac"
    Z tym się zgodzę. Wystarczy psojrzeć na minę Gregora z olimpiady kiedy 2 razy stał na najniżyszm stopniu podium. Wyraźnie sztuczna i udawana radość

    "Morgenstern poradził sobie z presją w 2006r. i w wieku 19 lat wygrał medal IO. Gregorek się spalił"
    Tu też szacun dla Morgensterna za mistrzostwo w takim wieku. Chociaż ogólnie Morgie i Kofler byli wtedy perfekcyjnie przygotowani do tego konkursu. A przecież Kofler raczej do silnych psychicznie nie należy, przynajmniej tak mi się wydaje, mogę się mylić. Mimo to również osiągnał wtedy świetny rezultat. Więc nie była to tylko kwestia psychiki ale poprostu świetnego przygotowania i formy w tym dniu.

    "psychika Gregora jest dużo słabsza"
    Możliwe. Choć w sumie w młodym wieku sięgnął po mistrzostwo w lotach więc też nie można mówić że jest cienki jeśli chodzi o kwestie psychiki. Te 2 brązowe medale na IO to też niezłe osiągniecie w sumie jak na jego wiek. Pewnie z biegiem czasu i kolejnymi startami jeszcze się umocni.

  • anonim
    @ szitsu

    "Co ma licencja pilota do wykonywania lotów na skoczniach mamucich?"

    Pozornie nic. Ale to jest tak jak z samochodami. Przyjęło się mówić, ze samochód to przedłużenie męskości. Więc im większą bryke ma facet tym ma większe kompleksy na punkcie wiadomo czego. Uważam, że w tym przypadku może być podobnie. Morgi ma kompeks na punkcie tego, że nie jestem super lotnikiem na skoczniach mamucich, więc próbuje podbudować swoje ego poprzez latanie i licencję pilota. Jeśli zatem czuje tą wolność w przestworzach, ma ten feeling, to czemu nie udziela mu się to podczas lotów na mamucie? Nie powiem, miewa czasem dobre starty na dużych skoczniach. Jednak zdecydowanie nie jest to jego specjalnośc i jest wielu lepszych od niego w tej dziedzinie ( notabene którzy sabiej za to niż Morgi spisują się na skoczniach mniejszych, jak chocby Koch czy Kranjec. )

Regulamin komentowania na łamach Skijumping.pl