Kamil Stoch: "Klimek skacze podobnie jak ja w jego wieku"

  • 2007-10-17 12:51

W ostatnich dniach bardzo wiele mówi się o Klimku Murańce, który w miniony weekend utarł nosa wielu starszym polskim skoczkom, zdobywając brązowy medal Mistrzostw Polski na średniej skoczni.

Warto jednak przypomnieć, że 8 lat temu, w podobnej sytuacji był Kamil Stoch. Jako dwunastoletni przedskoczek zrobił on bowiem prawdziwą furorę podczas zawodów Pucharu Świata w kombinacji norweskiej, kiedy to osiągnął na Wielkiej Krokwi odległość 128m.

Później nastąpiły dla niego gorsze sezony, głównie na skutek szybkiego wzrostu i dojrzewania.

Czy 20-letni zwycięzca LGP w Oberhofie może więc coś doradzić swojemu młodszemu koledze?

"Klimek skacze w tej chwili, podobnie jak ja w jego wieku. Byłem mały, lekki i wystarczyło, że się ułożyłem na nartach i już leciałem bardzo daleko" - opowiada Kamil Stoch.

"Na pewno będzie miało duże znaczenie to, jak zostanie on dalej poprowadzony i jak będzie dojrzewał, czy jego układ anatomiczny bardzo się zmieni, czy się nie pogubi" - kontynuuje skoczek z Zębu.

"Jeśli Klimek przetrwa ten okres i będzie miał kogoś, kto zawsze będzie przy nim, nawet w trudnych chwilach, to na pewno będzie dobrze" - z optymizem kończy Stoch.


Tadeusz Mieczyński, źródło: Informacja własna
oglądalność: (7858) komentarze: (43)

Komentowanie jest możliwe tylko po zalogowaniu

Zaloguj się

wątki wyłączone

Komentarze

  • jozek_sibek profesor
    Kamil Stoch w Mistrzowstwach Polski.

    Skocznia duża - konkursy zimowe.

    26.12.02 -13 miejsce
    26.12.03 -13 miejsce
    31.01.04 - 6 miejsce
    08.02.05 - 2 miejsce
    25.02.06 - 3 miejsce

    Skocznia średnia - konkursy zimowe.

    27.03.02 -11 miejsce
    02.03.03 - brak danych
    29.01.04 - 6 miejsce
    26.01.05 - 3 miejsce
    26.02.06 - 2 miejsce
    17.02.07 - 2 miejsce

    Skocznia duża - konkursy letnie.

    09.09.04 -17 miejsce
    15.10.05 - 7 miejsce
    14.10.06 - 6 miejsce
    13.10.07 - 3 miejsce

    Skocznia średnia - konkursy letnie.

    29.09.02 -23 miejsce
    21.09.03 -20 miejsce
    10.10.04 - 7 miejsce
    16.10.05 - 5 miejsce
    15.10.06 - 3 miejsce
    14.10.07 - 2 miejsce

  • kociaczek555 początkujący

    Zgadzam się z Kamilem. Murańce trzeba dać jeszcze trochę czasu :). Ale i tak gratulacje dla niego ;)

  • Leonek24 weteran
    Klimek

    Spokój, spokój i jeszcze raz spokój. pozwólmy mu dorosnąć i dojrzeć. mam nadzieję, że dużo pociechy będziemy mieli z tego chłopaka.

  • vegx redaktor

    Fakt jest taki, ze chłopak ma 13 lat i nie wiadomo czy za 3-4 lata gdy się rozwinie będzie miał tak samo dobre paramatry do uprawiania skokow a co wiecej - oddawania dalekich skokow. U wielu skoczkow ta gwałtowna zmiana wzrostu na wiele lat wyłączyła ich z rywalizacji. Nie wiadomo czy Klimek urośnie jeszcze 25 czy moze 45 cm a to bedzie mialo piorunujace znaczenie.
    Póki co zapowiada sie jednak bardzo dobrze jego kariera. Jest to też wielkie zadanie dla mediów, przeciez od lat szukamy nastepców Adama i presja będzie ogromna. Mam nadzieje, ze nie przytłoczymy naszego pierwszego wiekszego talentu i nie doprowadzimy do nagonki medialnej, bo wtedy nici z sukcesow.

  • anonim
    Inny i trochę ciekawszy temat!

    W Republice Południowej Afryki w dniach od 12 - 14 pażdzierniak odbyło się losowanie kolejności prezentacji przed FIS, odnośnie MŚ w narciarstwie klasycznym w 2013 roku.
    Zakopane jako kandydat zaprezentuje się jako pierwsze.
    POtem swoje 10 minut bedzie miało fińskie Lahti włoskie Val Di Viemme , niemiecki Oberstdorf i szweckie Fallun.

    Łączny koszt całej inwestycji u nas to ok.80 mln zł.

    Może by tak na ten temat artykuł napisac !

  • anonim

    @nieznany (*ft9.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Jest zasadnicza różnica, pomiędzy pisaniem o Adamie a Klimku.

    Od 8 lat już Adam jest zawodnikiem światowej klasy, zdobył bardzo wiele w tym sporcie, natomiast Klimek jeszcze nic, bo wszystko przed nim.
    Adam kiedy miał lat 13, nikt nie wiedział o jego istnieniu jeszcze, choc poniekąd skakał, zajmował sie troszkę nieco inną dyscypliną ale powiązaną ze skokami,
    nikt nie pisał, nikt nie nakręcał tak tej machiny, Ada nie miał żadnego sponsora wtedy, a do wszystkiego dochodził sam i ciężka pracą.
    Natomiast teraz obawiam się, że to ciągłer pisanie o Klimku jaki to on jest zdolny itd, a ma dopiero 13 lat, może tylko mu zaszkodzic, nic więcej.
    Ludzie szukający sensacji nie zdają sobie sprawy, ze ta gwiazdka może zaświecić i szybko zgasnać.
    Nic więcej , ja wiem, ze ten chłopiec ma talent, wiem, że skacze naprawdę dobrze ale czy to dobrze to wieczne porównywanie go juz teraz do najlepszych na świecie ?
    Uważam, ze to błąd.

  • anonim
    Kamil ma większy talent

    Murańce wiele brakuje do Stocha; i talentu i masy ciała. Dopiero jak skoczek uzyska swój dorosły wzrost i dosrosłą masę ciała mozna powiedzieć czy jest utalentowany czy nie. Przy zmianie środka ciężkości (wraz ze wzrostem) zanika mozliwość nadmiernego wychylenia na narty oraz odlotów przy wietrze pod narty. Jak się kończą próby nadmiernego leżenia na nartach dowiedział się zimą Mazoch a reszta woli nie powtarzać jego błędu.
    Dopiero za 2-3 lata będzie można powiedzieć czy Murańka ma talent a czy jest tylko dobrze wyszkolonym wyrobnikiem. Przecież trenuje już 7 lat, to coś się za te lata nauczył. Mało który jego rówieśnik o jego masie ciała ma tak duży staż treningowy i dlatego trudno ich teraz porównać a przy tak małej masie ciała łatwo mu wygrywać z dużo cięższymi starszymi od siebie zawodnikami (szczególnie jak wieje pod narty), którzy jeszcze nie skooordynowali swoich ruchów, bo są w trakcie intensywnego wzostu jak choćby Kukuczka czy Słowiok.

  • Madzia początkujący

    Ej ludzie nie stresujcie się! Kamil skacze coraz lepiej, nic tylko czekać na sezon zimowy, nie gadajcie, że kiedyś nie skakał tak jak Klimek, bo liczy się to, co jest teraz i co będzie za pare lat! Miejmy nadzieję, że Klimek będzie pod fachową opieką i za pare lat będzie skakał tak samo dobrze jak Kamil, albo nawet lepiej! Nie mogę się doczekać sezonuuu!;)

  • Julka weteran

    @nieznany (*ft9.neoplus.adsl.tpnet.pl),
    Z tą różnicą, że Adam to najlepszy skoczek światowej czołówki, a Klimkowi jeszcze do tego daleko. A mówienie o czymś, czego jeszcze nie ma to trochę przesada. Poza tym, nie wiadomo jak będzie, więc po co zapeszać ciągłym mówieniem o światowej karierze Klimka?
    Choć przyznać muszę, że dobrze, iż słyszy się też o innych polskich skoczkach.

  • anonim

    Fanko, ale o Klimku czytamy od paru dni dopiero. Porównaj to z siedmioma latami, w czasie których jedynym skoczkiem w Polsce był Małysz i nie narzekaj, bo to naprawdę miła odmiana. :)

  • anonim

    A wogóle to wszystko juz staje się zabawne.

    Najpierw Klimek był porównywany do Adama :) co dla mnie jest śmieszne, bo jak tu i co porównywac ?
    Teraz, Kamil !
    Ciekawa jestem kogo jeszcze porównają niektórzy z Klimkiem :)
    A tak na marginesie od MP, ja osobiście juz dostaję czkawki jak widze cos w tytule z Klimkiem lub o nim :)
    zaznaczam, że nie mam nic do tego chłopca ale do ludzie, którzy na okrągło wałkują jego już piekną karierę :)
    lub przyszłą.O której jeszcze nic nie wiadomo jaka ona bedzie.
    Obawiam się, że gdy pewnego dnia otworzę swoją lodówkę wyskoczy z niej Klemens :)
    Chyba juz narazie dość.

  • Julka weteran

    Zgadzam sie z Kamilem w 100%.
    Obawiam się tego spadki formy. Kamil w przeciwieństwie do Klimka zaczynał odnosić sukcesy juniorskie w miarę spokojnej atmosferze, bez szumu medialnego. Klimek jednak nie. Boję się, że teraz sie go wychwala, a jak przyjdą złe dni to zacznie się go traktować jak niedawno Roberta Mateję (np. po Sapporo). Klimek to jeszcze dzieciak i może sobie psychicznie nie poradzić.

  • patrycja381 weteran

    Kamil ma racje.przed malym Klimkiem jeszcze wiele pracy i okres dojrzewania.wszystko moze sie zmienic, ale mam nadzieje, ze Klimek da sobie rade i bedzie skakal naprawde dobrze w przyszlosci.

  • anonim

    Przecież Kamil powiedział prawdę, szczególnie przy koncu swojej wypowiedzi, nie rozumiem dlaczego niektórzy sa tak oburzeni ?

    Ja równiez chciałabym dozyc tej chwili za lat np:4, 5 jak bedzie skakał dalej ten młody chłopiec.
    Przecież u niego wszystko ulegnie zmianie, wzrost , waga , dosłownie wszystko czy aby utrzyma te technike kiedyś ?
    Myslę, że wraz ze wzrostem i zmianą wagi i technikę trzeba zmienić.
    Kamil ma rację!

  • Luk profesor

    Kamil może w locie wygląda dobrze, ale wszystko psuje jego technkę nie najlepsze szerokie lądowanie i słabe wybicie

  • Emil profesor

    Kamil w wieku 13 lat startował na MŚJ w Karpaczu. Zajął miejsce z tego co pamietam 41 miejsce (Pochwała był 6 a Tajner 19). Porównać go bedzie można do Klimka gdy ten zadebiutuje w PŚ. Jeśli nie zajmie czołowego miejsca to na porównanie należy czekać do MŚJ na które Klimek na 99% pojedzie. Jeśli tam Klimek wypadnie tak słabo jak na FIS Cupach tzn ze mozna ich porównywac. Chociaz gdy sie patrzy na Klimka to on technika bije wszystkich lacznie z Kamilem i Adamem na głowe...

  • ... doświadczony

    Kamil może i był dobry w wieku 13/14 lat ale czy był w tedy lepszy od T.Pochwały(6m na MŚJ) to wątpie.

    Sorry Kamil, ale Ty w wieku 13 lat nie zostałeś medalistą seniorskich Mistrzostw Polski...

    Jak mógł zostać skoro wtedy startował w kombinacji norweskiej? wtedy na MP nie jeździli 13-14 latkowie

  • vegx redaktor

    Co do techniki lotu. Nie jestem przekonany, ze lot Jandy tzn. maksymalne wylozenie na nartach jest idealną pozycją. Dokładnie wszyscy wiemy, ze taka technika lotu na mamucie odbierała Jakubowi szanse na dobre miejsce. Dlatego też, nie piał bym tu z zachwytu.
    Może to ułożenie nart wyglada bardzo ładnie, bo jest symetryczne, ale wcale nie musi byc koniecznie skuteczne (choc moze).
    Małysz za swoich największych sukcesów nigdy w powietrzu ani przesadnie sie nie wykladal, ani nie mial symetrycznie rozlozonych nart a mimo wszystko wygrywal jak chcial.
    Inaczej lata Ljoekelsoey, inaczej Spaeth, jeszcze inaczej Janne Ahonen. Pewne jest to, ze (prawie) kazda dobrze opracowana technika lotu moze dac zwyciestwo.
    Jak będzie z Klimkiem? Poczekamy i sie okaże. Jeszcze wiel sie moze wydarzyć.

  • anonim

    Klimek będzie bardzo dobry, tylko poprostu już teraz trzeba mu dobrego psychiatrę załatwic nie można czekac

  • Anika profesor

    Z tym marketingiem, to chodziło mi o to, że nawet Dodę czy Mandarynę można było wykreować na gwiazdy mimo braku talentu. Z utalentowanymi jest tak, że z odpowiednim marketingiem staja się megagwiazdami. Natomiast na pewno nie wszyscy utalentowani mają odpowiednie zaplecze i raczej sukcesów nie osiągają.
    Ale Z PEWNOŚCIĄ nie można czekać z opieką psychologiczną, aż będzie za późno...

Regulamin komentowania na łamach Skijumping.pl