Strona główna • Szwajcarskie Skoki Narciarskie

W lipcu ruszy budowa centrum narciarskiego w Kanderstegu

Po latach projektów i problemów finansowych, budowa centrum narciarskiego w szwajcarskiej miejscowości Kandersteg ma w końcu wystartować. Prace nad budową trzech skoczni (HS 106, HS 72 oraz HS 27) mają zacząć się w lipcu. Planowany finał inwestycji to jesień 2015 roku.


Pierwsza skocznia w Oberlandzie Berneńskim powstała już w 1920 roku w pobliżu dworca kolejowego. 57 lat później obiekt musiał zostać usunięty. W 1978 roku w mieście powstały trzy skocznie, które były ważnym ośrodkiem treningowym w Szwajcarii. Koszt budowy wyniósł wtedy 2,1 mln CHF. Inwestycja okazała się strzałem w dziesiątkę, głównie za sprawą igelitu, który posiadała każda ze skoczni. Od 1979 roku do 1992 roku rozgrywano tam międzynarodowe letnie zawody w skokach narciarskich. Ich zwycięzcami byli m.in. Matti Nykaenen, Andreas Felder, Jan Bokloev czy Ari-Pekka Nikkola.

Niestety z biegiem lat stan obiektów K 24, K 60 i K 90 uległ znacznemu pogorszeniu, przez co skocznie zostały zamknięte. Ostatnie zawody rozegrano tam w 2007 roku. Trzy lata później powstał projekt modernizacji centrum narciarskiego w Kanderstegu. Zakładał on budowę trzech skoczni: HS 106, HS 72 oraz HS 27. Całość miała pochłonąć niespełna 6 mln CHF. Niestety w listopadzie tego samego roku szwajcarski rząd ogłosił, że nie przyzna 2 mln CHF, które miały wspomóc lokalny budżet w budowie ważnej dla całego kraju bazy treningowej. Oznaczało to chwilowy koniec marzeń o realizacji projektu.

Po kilku latach oczekiwań, w marcu 2013 roku ogłoszono, że obiecane 2 mln CHF zostaną przyznane, a przy pomocy innych sponsorów uda się wdrożyć plan w życie. Pierwotnie zakładano, że dzięki temu budowa zostanie ukończona do 2014 roku. Ze względu opóźnień w przekazaniu funduszy, cały budżet zgromadzono dopiero w czerwcu 2014 roku. Dla lokalnych władz oznacza to koniec długiej i wyboistej drogi. Kompleks skoczni wraz z trasą biegową mają zostać oddane do użytku pod koniec przyszłego roku, a całość ostatecznie kosztować będzie ok. 7 mln CHF.