Strona główna • Inne

Skoki narciarskie drugą najpopularniejszą dyscypliną w Polsce

Skoki narciarskie od wielu lat plasują się na drugiej pozycji (tuż za piłką nożną) wśród najpopularniejszych dyscyplin sportowych w Polsce. Popularność tej dyscypliny w naszym kraju znacząco wzrosła w ciągu ostatniego olimpijskiego sezonu, w dużej mierze za sprawą sukcesów polskich skoczków - wynika z badania Sponsoring Monitor przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia.


Jeszcze kilka lat temu w pierwszej dziesiątce najbardziej znanych sportowców w naszym kraju można było znaleźć tylko jednego reprezentanta skoków narciarskich - Adama Małysza. Jednak ostatnie udane sezony okraszone medalami Mistrzostw Świata w Val di Fiemme i Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Soczi sprawiły, iż w gronie najpopularniejszych sportowców znalazło się więcej przedstawicieli tej dyscypliny, m.in. Kamil Stoch i Piotr Żyła. Znajomość wspomagana dwukrotnego mistrza olimpijskiego w kwietniu br. wyniosła 76 procent, co dało mu drugie - po Adamie Małyszu - miejsce wśród najbardziej znanych sportowców.

W minionym sezonie najczęściej oglądaną imprezą w ramach tej dyscypliny był indywidualny konkurs olimpijski na dużej skoczni, który obejrzało 43,6% osób zainteresowanych sportem, konkurs Pucharu Świata w Zakopanem - 41,2% widzów, konkurs PŚ w Wiśle - 41,2% widzów oraz indywidualny konkurs olimpijski na normalnym obiekcie - 40,4% widzów.

Markami, które w ubiegłym sezonie były najmocniej kojarzone ze sponsoringiem skoków narciarskich, były 4F, Red Bull oraz Lotos.

- Skoki narciarskie od wielu lat gromadzą przed telewizorami sporą rzeszę kibiców. Dyscyplina ta swoją popularność z początku zawdzięczała sukcesom Adama Małysza. Jednak z naszych badań wynika, że nawet zakończenie przez Adama Małysza kariery skoczka narciarskiego nie zaszkodziło tej dyscyplinie, gdyż polscy kibice zdążyli pokochać ten sport. Tym bardziej, że niemal od razu pojawił się nie tylko Kamil Stoch ze swoimi sukcesami, ale również inni młodzi skoczkowie tworzący drużynę, którą stać na największe sukcesy - stwierdza Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

- Skoki narciarskie podobnie jak siatkówka mają na sobie polski, swoisty znak wysokiej jakości. I co najważniejsze - zarówno sportowej jak i kibicowskiej. Wieloletniego króla skoków Adama Małysza zastąpił nie tylko nowy olimpijski Car skoków narciarskich - Kamil Stoch ale przede wszystkim barwna i utalentowana grupa skoczków. Również Piotr Żyła generuje niezwykle szerokie zainteresowanie i wartość medialną. Dzisiejsza popularność skoków narciarskich to synergia trzech elementów: sukcesów sportowych, barwności postaci i liczby zawodników - dodaje Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.

Sponsoring Monitor to największe i najdłużej prowadzone (od 15 lat) cykliczne badanie dotyczące sportu i kultury, realizowane przez ARC Rynek i Opinia. Badanie związane z sezonem 2013/2014 zostało przeprowadzone metodą bezpośrednich wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CAPI) na reprezentatywnej próbie 1815 mieszkańców Polski w wieku 15-65 lat. Próba tego badania miała charakter losowo-udziałowy i była reprezentatywna pod względem typu miejscowości zamieszkania respondentów, alokacji terytorialnej w postaci województwa, płci, wieku oraz wykształcenia.