Strona główna • Puchar Świata

Polacy główną widownią Pucharu Świata w skokach narciarskich

Zdecydowanie najwyższym zainteresowaniem zawody Pucharu Świata w skokach narciarskich cieszą się w Polsce - tak wynika z raportu firmy Nielsen, przygotowanego na zlecenie Międzynarodowej Federacji Narciarskiej, podsumowującej ostatni sezon 2018/2019. To właśnie nad Wisłą generowana jest największa widownia z wszystkich zawodów w sezonie. W czołowej piątce rankingu stacji telewizyjnych znajduje się z kolei trzech polskojęzycznych nadawców.


Badanie na zlecenie Międzynarodowej Federacji Narciarskiej (FIS) przeprowadziła firma Nielsen na rynkach telewizyjnych 21 państw - Austrii, Chin, Chorwacji, Czech, Danii, Finlandii, Francji, Holandii, Japonii, Korei Południowej, Niemiec, Norwegii, Polski, Rosji, Rumunii, Słowacji, Słowenii, Stanów Zjednoczonych, Szwajcarii, Szwecji oraz Włoch.

Celem Nielsena było zbadanie czasu trwania transmisji oraz widownii programów poświęconych minionej edycji Pucharu Świata w skokach narciarskich. Za tego typu audycje zaliczano relacje "na żywo" z zawodów, powtórki konkursów, skróty, magazyny oraz materiały z serwisów informacyjnych.

Badania wykazały, iż zawody Pucharu Świata w skokach narciarskich mężczyzn w sezonie 2018/2019 obejrzało "na żywo" przed telewizorami 554,63 miliona widzów. Z doliczaniem osób oglądających wszelkiego rodzaju powtórki oraz skróty, liczba ta wzrasta do ponad 3 miliardów widzów. Skoki narciarskie na ekranach telewizorów w 21 państwach pojawiły się łącznie przez blisko 10 600 godzin, z czego 1986 miało związek z bezpośrednimi transmisjami z zawodów.

Puchar Świata 2018/2019 w liczbach
  "Na żywo" Pozostałe Suma
Widownia (mln) 554,63 2448,54 3003,17
Czas antenowy (hh:mm:ss) 1896:47:22 8702:21:32 10599:08:54

Nielsen zwraca uwagę, iż w porównaniu z sezonem 2017/2018, liczba widzów Pucharu Świata wzrosła o 270 milionów, co oznacza aż 10%. Największy wzrost został odnotowany w Japonii, gdzie widownia wszystkich transmisji z minionej zimy wzrosła łącznie o 222 miliony widzów. Z pewnością jest w tym duża zasługa Ryoyu Kobayashiego, który sięgnął po Kryształową Kulę.

Wzrost nastąpił także w relacjach telewizyjnych - o 700 godzin ogółem, zaś o 170 godzin w przypadku transmisji z zawodów. Największym nadawcą globalnym pozostał Eurosport, który minionej zimy pokazał o 870 godzin więcej PŚ w skokach narciarskich niż podczas olimpijskiego sezonu.

Z marketingowego punktu widzenia, logotypy wszystkich sponsorów były widoczne przez 6 200 godzin. Najbardziej rzucający się w oczy był główny sponsor PŚ, Viessmann, którego logotyp można było dostrzec przez 3 600 godzin transmisji.

W porównaniu z poprzednim sezonem nastąpił wzrost widownii relacji telewizyjnych "na żywo" o 110 milionów widzów. Firma zaznacza jednak, iż większość tego wzrostu to zasługa rynków telewizyjnych w Niemczech oraz Polsce.

Największą widownię "na żywo" zgromadziły zawody w Oberstdorfie, które przed telewizorami obejrzało 93,72 miliona widzów. Warto jednak zaznaczyć, iż na ten wynik składa się nie tylko inauguracyjny konkurs Turnieju Czterech Skoczni (26 mln), ale również trzy rywalizacje w lotach narciarskich z początku lutego. Według podziału na państwa, najwyższa widownia zawodów w tej miejscowości pochodzi z Niemiec i Polski (po 35 milionów widzów).

Drugie miejsce w rankingu zajmują zawody w Zakopanem (47,46 miliona widzów). Nielsen zaznacza, że duża w tym zasługa ponadśredniej widownii tych konkursów w Polsce, ale również i w Niemczech.

Trzecie miejsce zajęło Garmisch-Partenkirchen (41,91 mln). Noworoczny konkurs był hitem w ramówce niemieckiej telewizji. Nielsen zaznacza jednak, iż w ogólnym zestawieniu zajmuje dopiero trzecie miejsce za sprawą relatywnie słabej widowni w Polsce, głównie z powodu braku transmisji z kwalifikacji w Telewizji Polskiej.

Najwyższa widownia z zawodów
Lp. Miasto Kraj Widownia (mln) Liczba zawodów
1 Oberstdorf 93,72 mln 4
2 Zakopane 47,46 mln 2
3 Ga-Pa 41,91 mln 1
4 Lahti 39,82 mln 2
5 Willingen 37,73 mln 3

Polacy zdominowali tabelę badania wrażeń z wydarzenia ("Event Impressions"), w ramach którego iloczyn czasu antenowego transmisji w sekundach oraz uśrednionej widowni telewizyjnej w milionach dzielony jest przez 30 sekund. Na podstawie takiej formuły, 2368 relacji z Pucharu Świata 2018/2019 uzyskało w naszym kraju 47,4 miliarda punktów w tabeli. Drugie miejsce zajęli Niemcy (26,8 mld), a trzecie - Rosjanie (5,6 mld).

Event Impressions PŚ 2018/19 - podział na państwa
Lp. Kraj Event Impressions (mln) Relacje
1 Polska 47 411 2 368
2 Niemcy 26 841 2 357
3 Rosja 5 580 751
4 Austria 3 430 1 139
5 Norwegia 2 682 1 025
6 Finlandia 2 360 822
7 Słowenia 2 094 1 350
8 Czechy 1 689 902
9 Słowacja 1 201 752
10 Japonia 982 467
11 Holandia 500 682
12 Rumunia 499 598
13 Włochy 440 616
14 Chiny 403 54
15 Szwajcaria 236 703
16 Szwecja 198 625
17 Chorwacja 158 640
18 Francja 146 342
19 Dania 115 453
20 Stany Zjednoczone 68 83
21 Korea Południowa 1 2

Najwyższą widownię w minionym sezonie uzyskała transmisja z konkursu w Bischofshofen na antenie niemieckiej stacji ZDF (6,76 miliona widzów). Z kolei największy udział w rynku telewizyjnym uzyskał finałowy konkurs sezonu w Planicy na antenie słoweńskiej stacji RTV SLO 2 (79,1% udziału w słoweńskim rynku TV).

Główną widownię Pucharu Świata w skokach narciarskich stanowią Polacy oraz Niemcy. Wynika to z kolejnego rankingu "Event Impressions", w którym pierwsze pięć pozycji zajmują wyłącznie stacje telewizyjne z tych dwóch państw (kolejno TVP1, ARD, ZDF, Eurosport Polska oraz TVP Sport).

Nielsen podkreśla fakt, iż pomimo dużej widowni skoków w TVP, polski oddział Eurosportu sam generuje tyle samo punktów w rankingu "Event Impressions" co zsumowany wynik kilku nadawców publicznych z innych państw (ORF1, NRK1, YLE2 oraz RTV SLO 2).

Event Impressions PŚ 2018/19 - podział na stacje TV
Lp. Stacja Kraj Event Impressions (mln)
1 TVP1 28 766
2 ARD 12 866
3 ZDF 9 906
4 Eurosport PL 8 776
5 TVP Sport 7 913
6 Eurosport RU 5 265
7 Eurosport DE 3 475
8 ORF1 3 046
9 NRK1 2 369
10 YLE2 2 263

Polacy mogą pochwalić się także największą widownią z wszystkich relacji z sezonu 2018/2019 Pucharu Świata w skokach narciarskich (m.in. powtórki, skróty i newsy z serwisów informacyjnych), które przed ekrany telewizorów przyciągnęły łącznie 1,13 miliarda widzów. Drugie miejsce w tym zestawieniu zajmują Niemcy (925 mln), a trzecie - Austriacy (129 mln).

Łączna widownia PŚ 2018/2019 (w mln)
Lp. Kraj Sezon 2018/19 Sezon 2017/18
1 Polska 1 128,50 1 270,03
2 Niemcy 925,30 903,16
3 Austria 129,33 111,00
4 Norwegia 97,75 127,45
5 Finlandia 87,79 45,42
6 Słowenia 75,91 67,60
7 Rosja 67,55 8,21