Strona główna • Juniorzy

Niezwykłe tory najazdowe na skoczni K23 w Wiśle Centrum

Skocznia K23 w Wiśle Centrum otrzymała nowe tory najazdowe. Poprzednie, wykonane z blachy, zastąpione zostały specjalnymi płytami ślizgowymi. Co jest w nich niezwykłego? Otóż jedną z zasadniczych różnic jest fakt, że nie wymagają polewania wodą, co jest niezbędne w przypadku tradycyjnych rozwiązań oraz, że przy wyjściu z progu nie następuje przyhamowanie skoczka, a przyspieszenie.

Nowe tory testowali młodzi skoczkowie z klubu Wisła Ustronianka i to oryginalne rozwiązanie bardzo im się spodobało. Wszyscy odczuli, że po nowym zjeździe jadą szybciej, niż po starym, blaszanym. Zaobserwował to również trener Jan Kawulok:

"Pierwsze wrażenie jest takie, że tory te są szybsze od tych metalowych, czy nawet porcelanowych. Nie da się dokładnie określić różnicy, gdyż to wymagałoby dokonania odpowiednich pomiarów, ale już na oko widać, że skoczkowie jadą szybciej."

Początkowo nowe tory miały zostać zamontowane na najmniejszej skoczni, K17, ale trener Kawulok stwierdził:

"Na obiekcie K23 skaczą chłopcy, którzy trenują już od kilku lat i myślę, że na razie to oni bardziej skorzystają z tego rozwiązania, niż ci najmłodsi."

Z wstępnej oceny trenera kompozyt tworzywa sztucznego, z którego zostały wykonane płyty ślizgowe i z pierwszych testów wykonanych przez skoczków wynika, że spełnia zadanie i przewyższa swoimi własnościami dotychczas stosowane materiały.

"Zastosowany kompozyt tworzywa sztucznego nie zmienia swoich własności w zakresie temperatur -35ºC do +80ºC - dane autorów"

Chłopcom skaczącym na K23 pozazdrościli młodsi koledzy z K17 i dopytywali, czy oni także dostaną takie "fajne" tory. Na razie jednak planowana jest wymiana najazdu na największym obiekcie w Centrum - K40.

Płyty ślizgowe to kolejne dzieło Stanisława i Grzegorza Banerskich, przypominamy, że skonstruowali oni wcześniej m.in. nowoczesną platformę pomiarową, zainstalowaną na skoczni „Antoś, położonej na stoku Beskidka w Szczyrku. Takie rozwiązanie ma zostać wprowadzone także i na wiślańskiej Malince. Prowadzone są również rozmowy dotyczące zainstalowania opomiarowania na skoczniach w Zakopanem.

Kolejnym krokiem będzie założenie platformy pomiarowej na nowej skoczni narciarskiej powstającej w Gilowicach. Znalazły się fundusze, by i tam wybudowany został nowoczesny obiekt szkoleniowy dla dzieci. Według zapowiedzi ma być gotowy już tej zimy. Być może, wzorem Szczyrku, Wisły, Gilowic, poczynione zostaną starania, by więcej skoczni narciarskich dawało kompleksowe możliwości treningowe i tym najmodszym, i tym starszym zawodnikom.

DANE TECHNICZNE:

Płyta toru zjazowego skoczni narciarskiej

Nowa generacja - typ SGB I, SGB II

Wymiary gabarytowe płyty:

Długość - 500 mm;

Szerokość - 150 mm;

Wysokość - 35 mm;

Właściwości:

- Bardzo dobre własności ślizgowe w każdych warunkach klimatycznych i nie wymaga dodatkowego polewania wodą;

- Nie ulega korozji;

- Nie niszczy powierzchni nart;

- Nie jest wrażliwa na zmiany temperatur i warunków atmosferycznych;

- Daje możliwość wykonania toru o różnych oporach zjazdu /TYP II/;

- Łatwy i szybki montaż na każdej nawierzchni zjazdu skoczni;

- Żywotność płyty ok. 20lat;

Właściwości te zostały potwierdzone na skoczni narciarskiej.