Dodatkowe miejsca startowe już od Lahti, Austria pewna medalu Embachera

  • 2026-03-04 21:11

Nie od Pucharu Świata w Oslo (13-15 marca), a już od Lahti (6-8 marca) będą obowiązywały dodatkowe miejsca startowe dla medalistów tegorocznej edycji mistrzostw świata juniorów – taką informację nasza redakcja uzyskała tuż przed startem trzydniowych zmagań na Salpausselce. Reprezentacja Austrii jest na tyle pewna medalu Stephana Embachera, że już teraz ogłosiła siedmioosobową kadrę na fińskie konkursy.

Już w czwartek (5 marca) na olimpijskim kompleksie Lysgaardsbakken w norweskim Lillehammer poznamy indywidualnych medalistów mistrzostw świata juniorów w kategorii mężczyzn. Medal dla każdego z krajów będzie oznaczał dodatkowe miejsce startowe na zawody Pucharu Świata – imienne dla medalisty, bądź dla innego juniora – aż do przyszłorocznych MŚJ, które odbędą się w estońskim mieście Otepaeae.

Do weekendu w Bad Mitterndorf powiększoną kwotą startową dysponowały reprezentacje Austrii oraz Stanów Zjednoczonych. Czwartkowe zmagania w Lillehammer wyłonią tegorocznych medalistów MŚJ, a tym samym wyzerują dotychczasowy stan rzeczy. Jak ustaliliśmy, nowe limity wejdą w życie już od najbliższego piątku – od jednoseryjnego konkursu w Lahti. Zespoły zostały o tym poinformowane przez Międzynarodową Federację Narciarską i Snowboardową (FIS) przed tygodniem, przy okazji lotów na Kulm

Pewni sukcesu swojego skoczka są Austriacy, którzy w środę ogłosili siedmioosobowy zespół mężczyzn na Puchar Świata w Lahti, jeszcze przed poznaniem rozstrzygnięć MŚJ w Lillehammer. Powołanie na fińskie konkursy od Andreasa Widhoelzla otrzymało sześciu seniorów: Manuel Fettner, Jan Hoerl, Stefan Kraft, Maximilian Ortner, Jonas Schuster i Daniel Tschofenig, a także junior: Stephan Embacher. Taka selekcja zakłada przekonanie o zdobyciu medalu przez Embachera, bo tylko taki scenariusz pozwoli Austriakom wystawić siedmiu zawodników na Salpausselce.

Przypomnijmy, iż piątkowy konkurs w Lahti będzie miał jednoseryjny format. Wystąpią w nim wszyscy zgłoszeni skoczkowie, ponieważ nie zostanie on poprzedzony kwalifikacjami. Będzie to zastępstwo za zawody odwołane pod koniec listopada w Ruce. Na sobotę zaplanowano klasyczne zmagania indywidualne z kwalifikacjami, natomiast w niedzielę dojdzie do potyczki duetów.

Program PŚ w Lahti (HS130):

Czwartek, 05.03.2026
19:00 - Odprawa techniczna

Piątek, 06.03.2026
8:00 - Oficjalny trening (1 seria)
14:30 - Konkurs indywidualny (1 seria)

Sobota, 07.03.2026
15:30 - Kwalifikacje
17:00 - Konkurs indywidualny

Niedziela, 08.03.2026
14:00 - Seria próbna
15:00 - Konkurs duetów


Dominik Formela, źródło: Informacja własna
oglądalność: (10284) komentarze: (54)

Komentowanie jest możliwe tylko po zalogowaniu

Zaloguj się

wątki wyłączone

Komentarze

  • M_kropka początkujący

    Za wcześnie na takie gdybanie. Rok temu nikt nie zakładał, że Tomasiak będzie w ogóle w PŚ. Obecne mistrzostwa juniorów pokazały jasno, że akurat selekcja w skokach jest dobra. Faktycznie najwyższe miejsca zajęli ci, co się pokazują w PŚ. Jeśli jakiś Waszek wyskacze formę w lato, to będzie jeździł, nawet jeśli wszyscy będą tęsknić za atmosferowiczami.

  • dervish profesor
    @Skoczek2025

    Mylisz się. Nie ma znaczenia czy jakiś inny junior wystrzeli czy nie. Znaczenie ma tylko jakośc tego wystrzełu. Jezeli nie wstrzeli się w nasze top 6 to na miejscówce juniorskiej będzie jeździł Kacper.

    Dla innego juniora to miejsce stanie sie dostepne tylko jezeli Kacper nie bedzie mógł wystąpić lub tak jak napisałem jezeli ten junior bedzie prezentował formę wystarczająca by łapac się na normalną seniorską miejscówkę.

    W powyższym rozumowaniu zakładam, że na PŚ jeżdżą aktualnie najlepsi dostępni.

  • Lataj profesor

    Teraz jak widać, wysłanie Kacpra po indywidualnym MŚJ do Lahti nie byłoby taką głupotą. Kot powinien zyskać, jak tylko Tomasiak wyskacze medal. Bez Embachera Austria by miała medale, ale nasi nie mieliby już w dalszej części kariery presji medalistów. Skoczkowie jak chcą zarabiać, to wynikami w PK czy PŚ. Skąd u mnie zmiana narracji? Występy najlepszego z naszych w Lahti świeżo po Lillehammer byłyby wyrazem desperacji, gdyby nie nowe zasady dot. limitów, a przy okazji kolejny skoczek już nie byłby poszkodowany w razie top 3 indywidualnego dla naszego po dzisiejszych zawodach.

  • Ondraszek doświadczony

    Nie dziwię się, że są pewni medalu. W moim odczuciu każdy inny niż złoty będzie małą sensacją. O drużynówkę też się nie muszą martwić. I bez Emby są w stanie zdobyć mistrzostwo. W przeciwieństwie do Polaków, będą się szczycili MŚJ w drużynie.

  • Sympatyczny_Wąsacz doświadczony
    @Skoczek2025

    Z jednej strony bez sensu, ale z drugiej w ten weekend w Lahti jest tłoczno, skaczą mężczyźni, kobiety oraz dwuboiści, więc może nie mieli wolnego okienka, kiedy można byłoby przeprowadzić kwalifikacji oraz dwóch serii konkursowych

  • Stinger profesor
    @TheDriger

    Chodzi mi tylko o to, że ktoś napisał, że zmienił zdanie jeśli miejsce z MŚJ będzie od Lahti.

    Moim zdaniem czy to miejsce byłoby od Lahti czy Oslo nie zmienia nic bo dalej byłbym za startem Kacpra już w Lahti.

  • Skoczek2025 stały bywalec

    Niektórzy piszą , że to miejsce będzie dla Zniszczola czy Joniaka. Nie można wykluczyć jednak, że jakiś junior wystrzeli w lato i np. Lukaszczyk odpali i to on będzie jeździł na tym miejscu. Wtedy byłoby kolejne odmłodzenie składu na PS. Po Tomasiaku i Joniaku byłby kolejny młody.

  • Skoczek2025 stały bywalec
    @TheDriger

    Jak na moje,to jednoseryjny konkurs powinien być ostatecznością i dziać się jedynie przy fatalnych warunkach wietrznych i niebezpieczeństwie dla zawodnikow. Natomiast jeżeli nie są złe prognozy to bez sensu kompletnego taka decyzja.

  • TandeFan23 profesor
    @pawelas2301

    Zgadzam sie co do pary Gregor-Simon,ale nie z sezonu 08/09 tylko 09/2010.
    W 2008/2009 Ammann mial przewage do TCS, Po TCS Schlierenzauer z 9 konkursow wygral 8 i bylo po KK dla Ammanna.
    Za to sezon pozniej w PS szli leb w leb. Po jednym konkursie prowadzil Gregor,a po nastepnym Simon. Do igrzyska jako lider podchodzil Simon ale z przewaga zaledwie 57 pkt. Dopiero na igrzyskach przewage zyskal Ammann i koncowka nalezala do niego. Na koniec sezonu Ammann mial 9 wygranych konkursow, a Schlierenzauer 8.

  • TheDriger profesor
    @Skoczek2025

    No dokładnie. Nie rozumiem tu osób, które piszą "co z tego, że jedna seria, ważne że jest".
    To tak jakby pisać "Co z tego, że finał wielkiego szlema zrobili jedno-setowy, najważniejsze że się odbędzie"
    albo "Co z tego, że mecz w lidze mistrzów będzie miał tylko jedną połowę, ważne że jest".
    To takie zadowalanie się byle ochłapem

  • TheDriger profesor
    @Stinger

    No trochę to jednak zmienia. Bo możesz wysłać pięć osób do Lahti, a Kacper przyjedzie jako szósty na sobotę i nie zabiera nikomu miejsca w piątek. A jeśliby miejscówki nie było od Lahti to wtedy przyjechaliby w czwórkę i nie wykorzystalibyśmy jednego miejsca w piątek. Ewentualnie znowu by Kota wzięli na piątek a w sobotę by na ławkę go odesłali znowu jak w Bad Mitterndorf

  • Stinger profesor
    @Skoczek2025

    A co za różnica czy to miejsce będzie od Lahti czy nie?

    Przecież to nic nie zmienia w kontekście Kacpra Tomasiaka. To nasz najlepszy skoczek i on nie potrzebuje żadnego dodatkowego miejsca żeby skakać w PŚ. On zdobędzie je dla kolegów.
    Krótko mówiąc, będzie to miejsce czy nie - Kacper powinien po dzisiejszym konkursie udać się do Lahti.

    PS Co "wy" macie z tym medalem drużynowym MŚJ? Oczywiście fajnie żeby był ale nie kosztem startów Kacpra Tomasiaka w PŚ.

    PŚ > MŚJ (drużynowy).

  • Skoczek2025 stały bywalec
    @Alberto

    No dokładnie. Bo jakby miejscówka obowiązywała od Oslo to wtedy powinien by zostać na drużynowke. Ale tak to niech jedzie do Lahti na swojej miejscowce.

  • Skoczek2025 stały bywalec

    Decyzja u Austriaków znajduje uzasadnienie. AUT-y nawet bez Embachera są faworytami do złotego medalu w drużynie. Miejsca obowiązują od MSJ , także ma sens to że i Embacher i Kacper odpuszczają drużynowke. No tylko niestety jak Sarniak się nie ogarnie to nie będziemy mieli szans na medal...
    PS. Wcześniej twierdziłem że Kacper powinien zostać na drużynowke,to jednak to że obowiązują od Lahti limity no to zmieniam zdanie. Jak Kacper zdobędzie miejscówkę to nie ma innej opcji niż takiej żeby jechał.

  • Skoczek2025 stały bywalec
    @Czaro1906

    Jeszcze nie ma składu , może MM czeka do zakończenia konkursu ind.MSJ z podaniem składu.

  • Skoczek2025 stały bywalec
    @TheDriger

    1 seria treningowa ok , kwalifikacji może być brak , ale jak dla mnie 2-seryjny konkurs to podstawa.

  • andbal profesor
    Przepisy FIS

    Najpierw redaktor Bucholz napisał że limity będą przysługiwały dopiero od LGP 2026, na co się nie zgodziłem z tą interpretacją przepisów pisząc, że będą obowiązywały od weekendu w Oslo. Redaktor Adam skontaktował się z dyr. PŚ Panem Pertile i ten potwierdził moją interpretację, że będą obowiązywały od Oslo. Po kilku dniach informacja, że jednak od Lahti. Teraz daje to przyczynek do tego, że wszyscy trzej medaliści po dzisiejszych zawodach na MŚJ przenoszą się na PŚ w Lahti. Wszak nawet w Austrii nie miałby kto wykorzystać tej miejscówki za Embechera pomijając tych co wyznaczeni będą do dalszych zawodów na MŚJ.

  • Stinger profesor
    @TomaszTM

    W sumie kwalifikacji może nie być ale te dwie serie konkursowe powinny być. Też trochę nie rozumiem po co tworzyć takie coś - tzn. dobrze, że odrabiają ten konkurs i już wolę jednoseryjny niż nic ale FIS samo pokazuje, że nie są do końca poważni.

  • TomaszTM stały bywalec

    Robienie 1 seryjnego konkursu, bez kwalifikacji, na szybko, a by zrobić nie przystoi tak poważnym zawodom. To nie jest puchar wójta.

    Inna sprawa, że to dodatkowe utrudnienie dla Domena w drodze po rekordy.

  • TheDriger profesor
    @Raptor202

    No to wiadomo akurat, ze na 1szym miejscu jest 2-seryjny konkurs a na 2gim miejscu Kwalifikacje. Natomiast jak nie ma ani tego ani tego to po co to w ogóle robić

Regulamin komentowania na łamach Skijumping.pl