Dodatkowe miejsca startowe już od Lahti, Austria pewna medalu Embachera

  • 2026-03-04 21:11

Nie od Pucharu Świata w Oslo (13-15 marca), a już od Lahti (6-8 marca) będą obowiązywały dodatkowe miejsca startowe dla medalistów tegorocznej edycji mistrzostw świata juniorów – taką informację nasza redakcja uzyskała tuż przed startem trzydniowych zmagań na Salpausselce. Reprezentacja Austrii jest na tyle pewna medalu Stephana Embachera, że już teraz ogłosiła siedmioosobową kadrę na fińskie konkursy.

Już w czwartek (5 marca) na olimpijskim kompleksie Lysgaardsbakken w norweskim Lillehammer poznamy indywidualnych medalistów mistrzostw świata juniorów w kategorii mężczyzn. Medal dla każdego z krajów będzie oznaczał dodatkowe miejsce startowe na zawody Pucharu Świata – imienne dla medalisty, bądź dla innego juniora – aż do przyszłorocznych MŚJ, które odbędą się w estońskim mieście Otepaeae.

Do weekendu w Bad Mitterndorf powiększoną kwotą startową dysponowały reprezentacje Austrii oraz Stanów Zjednoczonych. Czwartkowe zmagania w Lillehammer wyłonią tegorocznych medalistów MŚJ, a tym samym wyzerują dotychczasowy stan rzeczy. Jak ustaliliśmy, nowe limity wejdą w życie już od najbliższego piątku – od jednoseryjnego konkursu w Lahti. Zespoły zostały o tym poinformowane przez Międzynarodową Federację Narciarską i Snowboardową (FIS) przed tygodniem, przy okazji lotów na Kulm

Pewni sukcesu swojego skoczka są Austriacy, którzy w środę ogłosili siedmioosobowy zespół mężczyzn na Puchar Świata w Lahti, jeszcze przed poznaniem rozstrzygnięć MŚJ w Lillehammer. Powołanie na fińskie konkursy od Andreasa Widhoelzla otrzymało sześciu seniorów: Manuel Fettner, Jan Hoerl, Stefan Kraft, Maximilian Ortner, Jonas Schuster i Daniel Tschofenig, a także junior: Stephan Embacher. Taka selekcja zakłada przekonanie o zdobyciu medalu przez Embachera, bo tylko taki scenariusz pozwoli Austriakom wystawić siedmiu zawodników na Salpausselce.

Przypomnijmy, iż piątkowy konkurs w Lahti będzie miał jednoseryjny format. Wystąpią w nim wszyscy zgłoszeni skoczkowie, ponieważ nie zostanie on poprzedzony kwalifikacjami. Będzie to zastępstwo za zawody odwołane pod koniec listopada w Ruce. Na sobotę zaplanowano klasyczne zmagania indywidualne z kwalifikacjami, natomiast w niedzielę dojdzie do potyczki duetów.

Program PŚ w Lahti (HS130):

Czwartek, 05.03.2026
19:00 - Odprawa techniczna

Piątek, 06.03.2026
8:00 - Oficjalny trening (1 seria)
14:30 - Konkurs indywidualny (1 seria)

Sobota, 07.03.2026
15:30 - Kwalifikacje
17:00 - Konkurs indywidualny

Niedziela, 08.03.2026
14:00 - Seria próbna
15:00 - Konkurs duetów


Dominik Formela, źródło: Informacja własna
oglądalność: (10286) komentarze: (54)

Komentowanie jest możliwe tylko po zalogowaniu

Zaloguj się

wątki wyłączone

Komentarze

  • M_kropka początkujący

    Za wcześnie na takie gdybanie. Rok temu nikt nie zakładał, że Tomasiak będzie w ogóle w PŚ. Obecne mistrzostwa juniorów pokazały jasno, że akurat selekcja w skokach jest dobra. Faktycznie najwyższe miejsca zajęli ci, co się pokazują w PŚ. Jeśli jakiś Waszek wyskacze formę w lato, to będzie jeździł, nawet jeśli wszyscy będą tęsknić za atmosferowiczami.

  • dervish profesor
    @Skoczek2025

    Mylisz się. Nie ma znaczenia czy jakiś inny junior wystrzeli czy nie. Znaczenie ma tylko jakośc tego wystrzełu. Jezeli nie wstrzeli się w nasze top 6 to na miejscówce juniorskiej będzie jeździł Kacper.

    Dla innego juniora to miejsce stanie sie dostepne tylko jezeli Kacper nie bedzie mógł wystąpić lub tak jak napisałem jezeli ten junior bedzie prezentował formę wystarczająca by łapac się na normalną seniorską miejscówkę.

    W powyższym rozumowaniu zakładam, że na PŚ jeżdżą aktualnie najlepsi dostępni.

  • Lataj profesor

    Teraz jak widać, wysłanie Kacpra po indywidualnym MŚJ do Lahti nie byłoby taką głupotą. Kot powinien zyskać, jak tylko Tomasiak wyskacze medal. Bez Embachera Austria by miała medale, ale nasi nie mieliby już w dalszej części kariery presji medalistów. Skoczkowie jak chcą zarabiać, to wynikami w PK czy PŚ. Skąd u mnie zmiana narracji? Występy najlepszego z naszych w Lahti świeżo po Lillehammer byłyby wyrazem desperacji, gdyby nie nowe zasady dot. limitów, a przy okazji kolejny skoczek już nie byłby poszkodowany w razie top 3 indywidualnego dla naszego po dzisiejszych zawodach.

  • Ondraszek doświadczony

    Nie dziwię się, że są pewni medalu. W moim odczuciu każdy inny niż złoty będzie małą sensacją. O drużynówkę też się nie muszą martwić. I bez Emby są w stanie zdobyć mistrzostwo. W przeciwieństwie do Polaków, będą się szczycili MŚJ w drużynie.

  • Sympatyczny_Wąsacz doświadczony
    @Skoczek2025

    Z jednej strony bez sensu, ale z drugiej w ten weekend w Lahti jest tłoczno, skaczą mężczyźni, kobiety oraz dwuboiści, więc może nie mieli wolnego okienka, kiedy można byłoby przeprowadzić kwalifikacji oraz dwóch serii konkursowych

  • Stinger profesor
    @TheDriger

    Chodzi mi tylko o to, że ktoś napisał, że zmienił zdanie jeśli miejsce z MŚJ będzie od Lahti.

    Moim zdaniem czy to miejsce byłoby od Lahti czy Oslo nie zmienia nic bo dalej byłbym za startem Kacpra już w Lahti.

  • Skoczek2025 stały bywalec

    Niektórzy piszą , że to miejsce będzie dla Zniszczola czy Joniaka. Nie można wykluczyć jednak, że jakiś junior wystrzeli w lato i np. Lukaszczyk odpali i to on będzie jeździł na tym miejscu. Wtedy byłoby kolejne odmłodzenie składu na PS. Po Tomasiaku i Joniaku byłby kolejny młody.

  • Skoczek2025 stały bywalec
    @TheDriger

    Jak na moje,to jednoseryjny konkurs powinien być ostatecznością i dziać się jedynie przy fatalnych warunkach wietrznych i niebezpieczeństwie dla zawodnikow. Natomiast jeżeli nie są złe prognozy to bez sensu kompletnego taka decyzja.

  • TandeFan23 profesor
    @pawelas2301

    Zgadzam sie co do pary Gregor-Simon,ale nie z sezonu 08/09 tylko 09/2010.
    W 2008/2009 Ammann mial przewage do TCS, Po TCS Schlierenzauer z 9 konkursow wygral 8 i bylo po KK dla Ammanna.
    Za to sezon pozniej w PS szli leb w leb. Po jednym konkursie prowadzil Gregor,a po nastepnym Simon. Do igrzyska jako lider podchodzil Simon ale z przewaga zaledwie 57 pkt. Dopiero na igrzyskach przewage zyskal Ammann i koncowka nalezala do niego. Na koniec sezonu Ammann mial 9 wygranych konkursow, a Schlierenzauer 8.

  • TheDriger profesor
    @Skoczek2025

    No dokładnie. Nie rozumiem tu osób, które piszą "co z tego, że jedna seria, ważne że jest".
    To tak jakby pisać "Co z tego, że finał wielkiego szlema zrobili jedno-setowy, najważniejsze że się odbędzie"
    albo "Co z tego, że mecz w lidze mistrzów będzie miał tylko jedną połowę, ważne że jest".
    To takie zadowalanie się byle ochłapem

  • TheDriger profesor
    @Stinger

    No trochę to jednak zmienia. Bo możesz wysłać pięć osób do Lahti, a Kacper przyjedzie jako szósty na sobotę i nie zabiera nikomu miejsca w piątek. A jeśliby miejscówki nie było od Lahti to wtedy przyjechaliby w czwórkę i nie wykorzystalibyśmy jednego miejsca w piątek. Ewentualnie znowu by Kota wzięli na piątek a w sobotę by na ławkę go odesłali znowu jak w Bad Mitterndorf

  • Stinger profesor
    @Skoczek2025

    A co za różnica czy to miejsce będzie od Lahti czy nie?

    Przecież to nic nie zmienia w kontekście Kacpra Tomasiaka. To nasz najlepszy skoczek i on nie potrzebuje żadnego dodatkowego miejsca żeby skakać w PŚ. On zdobędzie je dla kolegów.
    Krótko mówiąc, będzie to miejsce czy nie - Kacper powinien po dzisiejszym konkursie udać się do Lahti.

    PS Co "wy" macie z tym medalem drużynowym MŚJ? Oczywiście fajnie żeby był ale nie kosztem startów Kacpra Tomasiaka w PŚ.

    PŚ > MŚJ (drużynowy).

  • Skoczek2025 stały bywalec
    @Alberto

    No dokładnie. Bo jakby miejscówka obowiązywała od Oslo to wtedy powinien by zostać na drużynowke. Ale tak to niech jedzie do Lahti na swojej miejscowce.

  • Skoczek2025 stały bywalec

    Decyzja u Austriaków znajduje uzasadnienie. AUT-y nawet bez Embachera są faworytami do złotego medalu w drużynie. Miejsca obowiązują od MSJ , także ma sens to że i Embacher i Kacper odpuszczają drużynowke. No tylko niestety jak Sarniak się nie ogarnie to nie będziemy mieli szans na medal...
    PS. Wcześniej twierdziłem że Kacper powinien zostać na drużynowke,to jednak to że obowiązują od Lahti limity no to zmieniam zdanie. Jak Kacper zdobędzie miejscówkę to nie ma innej opcji niż takiej żeby jechał.

  • Skoczek2025 stały bywalec
    @Czaro1906

    Jeszcze nie ma składu , może MM czeka do zakończenia konkursu ind.MSJ z podaniem składu.

  • Skoczek2025 stały bywalec
    @TheDriger

    1 seria treningowa ok , kwalifikacji może być brak , ale jak dla mnie 2-seryjny konkurs to podstawa.

  • andbal profesor
    Przepisy FIS

    Najpierw redaktor Bucholz napisał że limity będą przysługiwały dopiero od LGP 2026, na co się nie zgodziłem z tą interpretacją przepisów pisząc, że będą obowiązywały od weekendu w Oslo. Redaktor Adam skontaktował się z dyr. PŚ Panem Pertile i ten potwierdził moją interpretację, że będą obowiązywały od Oslo. Po kilku dniach informacja, że jednak od Lahti. Teraz daje to przyczynek do tego, że wszyscy trzej medaliści po dzisiejszych zawodach na MŚJ przenoszą się na PŚ w Lahti. Wszak nawet w Austrii nie miałby kto wykorzystać tej miejscówki za Embechera pomijając tych co wyznaczeni będą do dalszych zawodów na MŚJ.

  • Stinger profesor
    @TomaszTM

    W sumie kwalifikacji może nie być ale te dwie serie konkursowe powinny być. Też trochę nie rozumiem po co tworzyć takie coś - tzn. dobrze, że odrabiają ten konkurs i już wolę jednoseryjny niż nic ale FIS samo pokazuje, że nie są do końca poważni.

  • TomaszTM stały bywalec

    Robienie 1 seryjnego konkursu, bez kwalifikacji, na szybko, a by zrobić nie przystoi tak poważnym zawodom. To nie jest puchar wójta.

    Inna sprawa, że to dodatkowe utrudnienie dla Domena w drodze po rekordy.

  • TheDriger profesor
    @Raptor202

    No to wiadomo akurat, ze na 1szym miejscu jest 2-seryjny konkurs a na 2gim miejscu Kwalifikacje. Natomiast jak nie ma ani tego ani tego to po co to w ogóle robić

  • TheDriger profesor
    @Karpp

    Wolałbym zeby w ogóle tego konkursu nie było niz taki jednoseryjny paździerz żeby tylko odtrąbić sukces, ze znaleźli zastępstwo

  • Raptor202 profesor
    @TheDriger

    Kwalifikacje to tu są najmniej ważne. Powinien być dwuseryjny konkurs.

  • pawelas2301 doświadczony
    @TheDriger

    Schlierenzauer Ammann 08/09

    To była jedna z większych sił TOP 2 w historii

    Potem gdyby liczyć pełne Top 3, to chyba 18/19

  • Sympatyczny_Wąsacz doświadczony
    @Kornuty

    Najgorsze, co może być to to, że się rozdaje medale przed samym startem mistrzostw, już raz była taka sytuacja, Frantz miał zdobyć złoto i zdeklasować rywali, a złapał DSQ i tyle z tego było

  • Karpp profesor
    @TheDriger

    Do więzienia? No bez przesady to jednak konkurs dodatkowy za Rukę, a tutaj w Lahti trzeba wszystkich pomieścić i kombinatorów i biegaczy i skoczkinie. Poza tym jak pamiętam w czasach Malyszomanii często odwoływano konkursy ale później już nie szukano za nie zastępstwa. Teraz to się zmieniło. Oczywiście wolałbym piątkowe jednoseryjne duety z niedzieli a w niedzielę indy. Ale pewnie ta podmianka pokazałaby, że duety to mniej ważne zawody. Tzn. Fis wie o tym ale nie może tego tak ordynarnie pokazać ;)
    Najlepszym wyborem byłby czwartkowy konkurs w Planicy, ale Finlandia miała pierwszeństwo.

  • TheDriger profesor
    @Kaczka Dziwaczka Kwak Kwak

    No tak, ale w skokach nie pamiętam takiej sytuacji. Nigdy Stoch, Kraft, Kobayashi czy Granerud nie spotkali się w szczycie swojej formy. Zawsze jak ktoś miał wybitny sezon to tylko jeden z nich. Najbliżej tego był sezon 2016/17, ale wtedy Stoch nie był w szczycie formy. Był mocny na początku i na TCSie

  • Kaczka Dziwaczka Kwak Kwak profesor
    @TheDriger

    Raczej nie. Najlepsza dla skoków byłaby rywalizacja 2/3 skoczków w Domenowej formie na tak niebotycznym poziomie do ostatniego lotu sezonu w Planicy.

  • kibicsportu profesor
    @TheDriger

    Nie no nie. Dominacja Prevca jest nudna. Tak samo jak Austriaków była w tamtym sezonie. Gdyby nie Prevc byłoby ciekawiej i równiej.

  • szczurnik profesor
    @p777

    No właśnie nie wiadomo - FIS ma tak czytelny regulamin, że równie dobrze może chodzić o juniorów kwalifikujących się do przyszłorocznych MŚJ, więc Embacher na miejscu zdobytym przez innego juniora już nie mógłby startować.

    Redakcjo, nawet jeśli to hipotetyczne rozważania - możecie zdobyć oficjalną informację, które roczniki mogą startować na juniorskiej miejscówce w marcu 2026?

  • TheDriger profesor

    Wy tu gadu gadu o tych miejscówkach, a tymczasem nikt nie pisze jaki ten plan piątkowy to żart z tej dyscypliny.
    Pertile powinien za to iść do więzienia.
    1 seria treningowa i 1 seria konkursowa HAHAHAH. Konkurs zaplanowany jednoseryjny BEZ kwalifikacji XDDDD Gratulacje

  • TheDriger profesor
    @farflun

    Kto marudzi? Dominacja Prevca to najlepsze co mogło spotkać akoki. Facet w ciągu lekko ponad roku zdobędzie wszystkie 5 najważniejszych trofeów w skokach jako drugi po Nykanenie. Bije wiele rekordów, cos pięknego to oglądać i żyć w czasach Domena.

  • Odlotowo_4567 weteran
    @Arturion

    Lub medalista, który przekroczył już wiek juniorski.

  • Arturion profesor
    @kunegundek

    Nie. Może startować każdy junior.

  • kunegundek weteran
    @p777

    Miejsce jest przypisane do osoby, nie kraju, więc jak Haagen zdobedzie medal, to on moze startować na nim, a nie Embacher

  • dervish profesor
    @Kaczka Dziwaczka Kwak Kwak

    USA nie ma szans na medal drużynowy więc niczego sobie nie zawalają wycofując Colbego. A my robimy prezent rywalom do podium.

  • dervish profesor

    Totalnie bez sensu. Typowe dla FIS i Pertilego.
    Teraz zainteresowani bawią sie w typerów - albo trafią swoje typy albo nie a wtedy ktoś pojedzie do Lahti na wycieczkę za pieniądze związkowe (bo FIS przecież w takim przypadku kosztów nie zwróci) albo nie pojedzie bo nikt się nie spodziewał że zdobędzie miejscówkę i go nie zgłosił. ;)

  • Czaro1906 początkujący
    Skład polski

    Kto leci na Lahti od nas ?

  • Kornuty weteran

    Austria pewna złota, my powinnismy mieć srebro a Słowenia być może brąz.

  • Alberto stały bywalec

    W takim wypadku, jak to miejscówka jest od Lahti to wysłanie Tomasiaka tam ma więcej sensu

  • Karpp profesor

    To super są te przepisy nigdzie nie spisane tylko trzeba się dowiadywać od kiedy będą obowiązywały ;)

  • Pavel profesor

    FIS zamiast zrobić ten limit na sezon, czyli np z MŚJ 2026 działa na cały sezon 2026/27 od LGP, to tworzą potworki, które dopiero trzeba interpretować ;)

  • farflun bywalec
    @Kaczka Dziwaczka Kwak Kwak

    Polaczkowe? Po prostu nudna jest dominacja Austrii na wszystkich szczeblach i odechciewa mi się przez to angażować w ten sport, tak samo część osób ostatnio już marudzi na dominację Domena Prevca. Naprawdę, 7 miejsce dla Austrii to jest gwóźdź do trumny dla ciekawej i atrakcyjnej rywalizacji.

  • Kaczka Dziwaczka Kwak Kwak profesor
    @Filigranowy_japonczyk

    Typowo przysłowiowe polaczkowe podejść. Co tam, że nam nie idzie ważne, że komuś lepszemu coś może nie wyjść i już będzie radocha.

  • Filigranowy_japonczyk profesor
    @farflun

    "Nie ukrywam jednak, że byłoby to piękne jeśli coś by mu się nie powiodło, a jeden z kolegów pojechałby do Finlandii na darmo."
    No rzeczywiście, wielki byłby to powód do świętowania.

  • Kaczka Dziwaczka Kwak Kwak profesor

    Colby również odpuszcza drużynówkę i leci na Pś w Lahti. Zostawienie Kacpra w tej dziecięcej rywalizacji byłoby totalną głupotą.

  • Stinger profesor

    Austria z mega mądrą decyzją. Mam nadzieję że Polacy postanowią podobnie i Kacper Tomasiak po jutrzejszym konkursie opuści Lillehammer.

    Oczywiście nie mówię, że ten medal będzie na 100% ale zarówno Kacper Tomasiak jak i Stephan Embacher są potrzebni w Pucharze Świata, a nie w zawodach dla "dzieci" ale, że jutro do zdobycia jest miejsce na rok startów w PŚ to trzeba o to powalczyć, a później obrać kierunek Lahti.
    Drużynowy i tym bardziej mikst to konkursy nijak do niczego nie potrzebne dla Kacpra.

  • p777 bywalec
    @Rawianek

    No właśnie, jak Haagen zdobędzie medal, to i tak do Planicy może na tym miejscu startować Embacher, dopiero potem będzie za stary ;p

  • Rawianek profesor
    @Kolos

    Zawsze inny austriacki junior może wywalczyć miejsce.

  • farflun bywalec
    Pycha kroczy przed upadkiem

    Haha, obiektywnie patrząc sucho na wyniki to Embacher z pewnością zdobędzie medal. Nie ukrywam jednak, że byłoby to piękne jeśli coś by mu się nie powiodło, a jeden z kolegów pojechałby do Finlandii na darmo.

  • Cinu profesor
    @Lyseoko

    To by było takie Maćkowe

  • Lyseoko bywalec

    Czyli Polska też ogłasza i wysyła 6 osób? I jak Tomasiak nie zdobędzie medalu to Maciek Kot siedzi na trybunach 3 dni

  • Arturion profesor

    A niechby go dyskli! ;-)

    (nie lubię ostentacyjnej pewności)

  • equest profesor

    Szanowna Redakcjo. Dzięki za rozwikłanie niedomówień. 😊

  • Kolos profesor

    Mam nadzieję, że Embacher zostanie bez medalu.

Regulamin komentowania na łamach Skijumping.pl