Mika Kojonkoski: "Małysz potrzebuje czasu i cierpliwości"

  • 2007-12-17 11:42

Fin Mika Kojonkoski, przez wielu uważany za jednego z najlepszych fachowców na świecie, twierdzi, że Adam Małysz potrzebuje czasu i spokoju, by osiągnąć optymalną formę.

"Skoki to dyscyplina, w której jak na dłoni widać dyspozycję zawodnika. Tu nie ma żadnych sztuczek. Nikt, kto nie ma formy, nie wygra. Aby osiągnąć optymalną dyspozycję, trzeba wiele pracy, by wszystko, co wykonuje skoczek, działo się automatycznie. Zawodnik idzie na belkę, siada, startuje, odbija się i frunie. Nie zastanawia się nad niczym. U Adama ten automatyzm nie działa. To znaczy działa w pojedynczych skokach. A to znaczy, że jest blisko formy" - tłumaczy Fin, zapytany o obecną dyspozycję Małysza.

Kojonkoski zauważa problem polskiego skoczka przy dojeździe do progu: "Popatrzcie na niego, jak siedzi na belce. Jest niespokojny, spięty, podenerwowany. Nie ma tej lekkości, która cechowała go, gdy wygrywał. Wtedy skok za skokiem był perfekcyjny, jak od szablonu. Teraz widać, że kiedy rusza z belki, jego sylwetka nie jest stabilna. Chwieje się, poprawia, zmienia kąt nachylenia. Wygląda, jakby chciał wszystko na siłę kontrolować, jest skoncentrowany na wszystkich rzeczach naraz, myśli o najdrobniejszych szczegółach. Tak się dzieje ze skoczkami, którzy nie są pewni swojej dyspozycji".

Według szkoleniowca Norwegów przeszkodą Małysza jest chęć kontrolowania za wielu elementów naraz. "Problemem jest to, że chce kontrolować za dużo rzeczy w jednym momencie i z reguły jakiś drobiazg, ale istotny, wymyka się mu. On potrzebuje dwóch rzeczy - czasu i cierpliwości. To nie żaden kryzys, bo jest blisko tej swojej niesamowitej dyspozycji" - kończy Kojonkoski.


Agata Biernat, źródło: Gazeta Wyborcza
oglądalność: (7538) komentarze: (57)

Komentowanie jest możliwe tylko po zalogowaniu

Zaloguj się

wątki wyłączone

Komentarze

  • jozek_sibek profesor
    Mika Kojonkoski w PŚ

    Mika Kojonkoski ur.19.04.1963:

    1984/1985 - 70 miejsce - 2 pkt--- 7 Fin
    1985/1986 - 50 miejsce - 8 pkt--- 9
    1986/1987 - 63 miejsce - 5 pkt - 10

    Punktowano(1-25 pkt,2-20,3-15,4-12,5-11,6-10,15-1 pkt)

    Miejsca w konkursach:

    9 miejsce--- 22-12-1985 Chamonix
    12 miejsce - 04-03-1987 Oernskoeldsvik
    14 miejsce - 10-03-1985 Oslo
    15 miejsce - 22-03-1986 Planica
    15 miejsce - 14-03-1987 Planica
    23 miejsce - 04-01-1986 Innsbruck
    32 miejsce - 30-12-1985 Oberstdorf
    32 miejsce - 01-01-1986 Garmisch-Partenkirchen
    58 miejsce - 06-01-1986 Bischofshofen
    -----------------------------
    15 zdobytych pkt PŚ

  • Radix-Katowice stały bywalec

    Porównajcie sobie teraz klasę trenrów: Kojonkovski i Lepisto. Odkąd Adaś skacze pod okiem nowego trenera (H. Lepisto), a oglądałem prawie każdy konkurs, to nie widziałem, słyszałem ani jednej fachowej wypowiedzi H. Lepisto... Tylko Kruczek się wypowiadał, ale on to się zna na skokach jak krowa na psich jajkach. Także... chyba czas na zmiany w sztabie trenerskim w polskich skokach...

  • harry weteran
    mowie za siebie

    Do Fanka
    Nie to juz jest przepal kobieto. Co to znaczy Talat/harry?
    *** gdzie ja sie do ciebie odnioslem po tym neswem . Jakies niespokoje sny masz. czy poptrzerba ci bzdury wypisywac?
    odczep sie w koncu ode mnie. bo dla mnie nie istniejesz.
    Ludzie zburzanie jakies macie?Jak sie jakis Talat do ciebie przywala miej pretensje do niego nie do mnie. Wyluzuj w koncu kobieto. , bo siejesz pierwsza zamet. I zapomnij ze jakis harry istnial w twoich snach :)

    *** Komentarz zmodyfikowany przez Moderatora(1563), 2007-12-18 17:51:20 ***

  • anonim

    myślę ze adam złapie jeszcze forme zycze mu tego z całego serca przeciez wiemy ile zrobił dla Polski jeszcze jedno namawiam wszyskich na oddanie głosu na małysza jutro w sądzie na interii na sportowca roku 2007

  • Julka weteran

    Kojonkoski powiedział, co wiedział.
    Ameryki nie odkrył tymi wypowiedziami.
    Nadawałby sie na fachowca od komentowania skoków. Od razu znalazłby problem każdego zawodnika i receptę ...
    A Adam? Dawno już to powtarza.

  • indor_ weteran
    Znowu Kojon??

    Dlaczego zawsze jak Adaśkowi nie idzie to lecimy do Kojona? To trochę brak szacunku do Hannu.. Bo przecież Kojon wie lepiej.. mimo iz jest trenerem innej reprezentacji, to i tak wie lepiej, nie?
    Przestańcie traktowac go jak nadtrenera. Przecież on tylko czeka, żeby rzucić gadkę o zbyt ciężkim plastronie..Może dla odmiany zapytamy np. Pointnera?

  • kibic_malysza profesor
    GŁOSUJCIE NA ADAMA

    Jutro na Onecie można będzie głosować na Małysza w 1/8 finału na Sportowca Roku w internecie. Małysz rywalizuje z Justyną Kowalczyk. Na kogo głos oddać chyba kazdy wie. Małysz oczywiście.

    Na interii jest sonda, kto zasłużył na Sportowca Roku 2007, po równo mają Smolarek i Małysz. Oddajcie swój głosik pod tym linkiem :]
    http://skoki.interia.pl/news?inf=1028432

  • kibic_malysza profesor

    @Fanka

    Myślimy to samo, ja też od dawna powtarzam że Małysz zrobił dla Polski i dla nas kibiców już tak wiele ze nie powinniśmy od niego wymagać ciągłych zwycięstw. Powinniśmy się cieszyć ze nadal mamy Małysza który skacze bardzo dobrze i jest w 10. Mówiłem to nie raz, nawet jak Adam będzie w 15 PŚ to i tak będzie dobrze. Kto jest lepszy od Małysza w Polsce? Nie mamy lepszego skoczka i nigdy nie będziemy mieć więc szanujmy to co robi i że chce jeszcze skakać. Ja wierzę, że Adam niedługo powróci na pucharowe podium i będziemy mogli znów cieszyć się, że nasz Adam jest znowu na podium.

  • anonim

    ZXCZGADZAM SIĘ Z KOJOTEM

  • anonim

    I te pewniki to ja wygłaszam sobie, bo tak chcę,
    i biore to na swoje barki i glowę, powiem tak,
    Adam nigdy swoja postawa na skoczni mnie nie rozczarował, nigdy !
    I bede sobie wygłaszać swoje pewniki ile wlezie, to moje mysli.

  • anonim

    @Talat/harry

    Bądżłaskaw nie ustosunkowywac się do innych komentarzy w tym i moich.
    Pisz swoje i odnos się do poszczegolnych newsów.

    W przeciewieństwie do ciebie ja tę pewnośc mam, a ty widac nie, mnieksza z tym , bo mnie to obojętne co ty myslisz, ma to dosłownie..................... ?

    Teraz jest zupełnie inna sytuacja, teraz Adam wie sam co robi zle, to kwestia paru skoków, to jeden szczegól, który dopracuje i znów bedzie odlatywał.
    Owszem strata jest bardzo duża do lidera, ale w Adama przypadku wszystko jest mozliwe.
    Nie nastawiam się na nic, dosłownie na nic, chcę się delektować jego skokami choć na podium nie ląduje / narazie :)/
    Patrzeć na Małysza w locie to czysta przyjemność jak odnajdzie radośc skakania to znów nas zadziwi.
    On musi się cieszyć z tego co robi, bo teraz to jest tak, że znów odczówa presję, że coś musi, ze znowu się do niego czegos oczekuje, a to nie tędy droga.
    Myslę, że on to odnajdzie, a jesli nawet nie to ja będe mu zawsze wdzięczna za to, ze nadal moge go oglądać.
    Jest w 10-tce, najlepszych skoczków świata teraz, to bardzo dobry wynik.

  • anonim
    :)))

    powiem wam tak licze i wierze ze adam odzyska formę ale bedzie ciezko z tym bo inni tez sie juz poprawiają a morgi ma fantastyczna forme i jeszcze pewnie ze 3/4 konkursy napewno bedzie w obrebie 1/3 miejsca wiec punkty wskocza i spore iwec załozmy bedzie mial ich 800 ! do konca duzo jeszcze i wszywstko mozliwe ale wiecie jak jest mozemy se pisac gadac ale bedzie co bedzie ! JESLI MORGI WYGRA JESCZE PARE KONKURSóW I JESLI BEDZIE W TROCHE SLABSZEJ DYSPOZYCJI DO KONCA SEZONU NIE BEDZIE SZNAS BY GO WYPRZEDZIC! JESLI PRZYJDZIE ZALAMANIE FORMY TO OWSZEM ALE NIE SASZ ALE TO TYLKO GDYBANIE SAMI SIE PRZKONAMY JAK BEDZIE A WIEC ZACISKAJMY KCIUKI I JAK MALYSZ IDZIE Z PROGU TO MY RAZEM Z NIM :) DAJMY MU SILY I WIATRY NIECH IDZIE CHLOPAK PO REKORDY , PO WYGRANE I NIECH DOKONA ZNOW CZEGOS CO WYDAJ SIE NIEREALNE!

    POZDRAWIAM SILA Z NAMI!

  • anonim

    Ja wiem jedna Adama stac na wygranie Pucharu Swiata. Dopiero mamy poczatek sezonu a juz wszyscy by chcieli krytykowac ze nic nie idzie;/ Ludzie wyluzujcie troche! a tak pozatym to Małysz moze nie ejst teraz w dobrej formie ale zobaczymy na TCS i mistrzostwach licze na Małysza ze wygra:)

    Pozdrawiam Benek

  • XXXX początkujący
    Popatrzcie i płaczcie!

    Miejsce:
    6 MORGENSTERN Thomas 2006/2007
    5 MORGENSTERN Thomas 2005/2006
    7 MORGENSTERN Thomas 2004/2005
    6 MORGENSTERN Thomas 2003/2004

    No skadze on nigdy nie byl w czołówce i nigdy nie utzrymal dobrej formy! Spojrzcie w górę na miejsca a w tym roku numer 1 bedzie! I mimo chceci i wiarry w Małysza to mozemy tlyko Morgiemu obskoczyc bo pozamiata na skoczniach w tym roku !

  • anonim
    ;P

    chodzilo mi o to ze utrzymywał sie w czołówce i zawsze oddawał dobre skoki i teraz tak bedzie nie jest zawodnkiem typu hannawald ze skacze 5 konkurs jak mistrz a dalej zero formy jak ma forme to ma równa i tyle

  • Divine JazOOn profesor
    @Stany

    wskaz sezon z rowna forma Morgiego.

  • kibic_malysza profesor

    Nigdy nie wierzyłem Kojonkoskiemu, zawsze kit wmawiał i mimo wszystko tym razem nie uwierze w jego słowa. Myśli, że jak powie ze pozycja dojazdowa Małysza jest zła to Adam zacznie rozpaczać.

  • anonim
    Nie ma i nie bedzie formy!

    i jej nie zobaczymy forma byla na koniec poprzedniego sezonu i latem

  • Luk profesor

    @Stany

    "Morgi zawsze trzymał caly sezon dobra forme na rownym poziomie"

    Mhm, tylko ciekawe kiedy

  • anonim
    Forma Małysza byla w Planicy i na Letnim GP teraz nie ma jej!

    Małysza forma była na kniec sezonu poprzednigo (Planica) a mial ją az do Letniego GP niestetty teraz jej nie ma i wszystko! Nawet gdyby złapal fenomenomelną forme i wygrywał wszystki konkursy za nim bedzie 2-3 miejsca Morgi ! Małysz przewagi punktowej nie odrobi do niego i po zawodach bedzie! Morgi zawsze trzymał caly sezon dobra forme na rownym poziomie a teraz utrzyma ja do konca napewno spadnie troszke ale wygra puchar swiata bez problemu i tyle!

  • Gałąź początkujący

    Kojonkoski jak zwykle mądrze się wypowiedzial... to samo dotyczy innych członków kadry. spokój im potrzebny i tyle. na mistrzostwach świata w lotach będzie drużynowe mistrostwo i dwa medale indywidualne, ja wam to mówię :P

  • Boy profesor

    Mika potrafi dostrzec te błędy, które popełnia Małysz i z pewnością pomógłby mu te wyeliminować gdyby był jego trenerem, a nasi nawet nie wiedzą jaka jest przyczyna słabszych skoków Małysza, nie mówiąc o pozostałych naszych skoczkach.

  • Luk profesor

    Boy ma rację. Niech Małysz zmieni obywatelstwo na Austriackie czy Norweskie, i dzięki ich warunkom i trenerom wygra jeszcze kilka razy więcej. A w Polsce najwięcej zdobędzie jeszcze kilka pojedynczych wygranych konkursow. Sami powiedzcie: Lepiej żeby Adam był Polakiem i mniej wygrywał, czy żeby był Norwegiem i więcej wygrywał?

    A tak poza tym, Boy Kojonkoski wcale nie jest lepszym trenerem od Lepistoe, jeśli nie gorszym. Tam są po prsotu lepsze warunki do trenowania.

  • norqe-kojo stały bywalec

    no baaa
    sie Mika postarał w wypowiedzi ! racja...jeszcze Małysz utrze nosa Morgiemu, już optymalnie wole polaka!
    dotrzymajmy do Engelberga, za zobaczymy nowego zwycięsce. basta!

  • vero92 profesor
    Ahonen

    O tak Ahonena trzeba się bać. Chociaż z reguły nikgo nie powinno się bać. Ale jedną z moich ulubionych maksym ostanio jest ta: Ahonena- koniec.

  • Robi początkujący
    Czas i cierpliwość !

    To prawda uzbrojmy się w cierpliwość a doczekamy się tego na co sam Adam czeka najbardziej - swojej wysokiej dyspozycji która da mu lepsze wyniki i radość z nich którą nas zawsze "zaraża".

  • anonim
    Adam

    necrobutcher-troche dziwi mnie twoja wypowiedź jeżeli chodzi o ostatni sezon czyli walkę Małysza z Jacobsenenm! "Gdyby Jacobsen regularnie był w dobrej formie to Adam mógłby sobie tylko na Kule popatrzeć"- no właśnie nie wiem czy znasz takie powiedzenie :"szczęście sprzyja lepszemu"
    Otóż bez szczęścia nawet najlepszy skoczek nie mołby wygrywać nie sądzisz?
    A Adamowi takie szczęscie sprzyjało więc wygrał.
    Co do tegorocznego sezonu uważam, że Adaś powoli się już "wypala". Jestem optymistą ale oglądając skoki już 9 rok i nabraniu troche doświadczenia nie sądzę żeby wrócił na szczyt. W pojedyńczych konkursach takich jak Zakopane może na podium wylądować ale nic po za tym.
    Osobiście na ten rok obstawiam MASKĘ-czyli Ahonenena:-) ale i tak Adam jest NAJLEPSZY!

  • anonim

    Nie oszukujmy się,Małysz już tegoPŚ nie wygra,ale jeśli się znajdzie na podium to też nie będzie źle.Może wypali na 4 skoczniach lub lotach,byłoby super.Przydałoby się żeby chociaż 2 razy wygrał,byłoby równo 40 zwycięstw.Musiały być błędy w przygotowaniu,bo Morgi w formie a Adam nie,a latem skakali na takim samym poziomie.Aha i tym co się wydaje że MOrgi to taki młody wilczek kt.ory wypalił nagle,nie on dochodził do tej formy kilka lat,jest już doswiadczony i tak szybko nie zgaśnie.

  • anonim

    100% pewności to jest to,że jutro będzie wtorek . a co było może już nie być.
    Należy poczekać w spokoju a nie wygłaszać pewniki, bo później albo się łyso człowiekowi robi, albo przykro. To moje założenie.
    Poza tym takie wpisy są szkodliwe w swym odbiorze.

  • anonim

    100% pewności !

    Już nie raz tak było, miał lekki dołek ale zawsze wychodził z tego.
    Teraz tez tak bedzie i to juz niedługo.

  • gnojek82 stały bywalec
    Duzy optymizm

    Jestescie strasznymi optymistami, a moze Adam calkiem sie wypali i nigdy juz nie stanie na podium? Ahonen zaskoczy, przegoni Malysza w zwycienstwach i tak to sie wszystko skonczy. Oby kurde tak sie nie stalo ;)
    Dla mnie to troche dziwne ze Adam mial taka koncowke poprzedniego sezonu, bardzo dobra dyspozycje latem a teraz brak dobrej formy, no niby sa przyczyny oficjalne jednak to troche niepodobne do niego, zobaczymy co bedzie. Przypominam ze w XXI wieku Adas co sezon stawal na podium, i tylko w sezonie 03/04 nie stal na najwyższym jego stopniu. Zycze wam zeby to co piszecie sie sprawdzilo :)

  • xxx doświadczony
    wroci!!!

    zobaczycie,ze jak malysz zlapie "swoja"forme to reszta skoczkow bedzie mogla tylko sobie popatrzec jak sie lata!malysz wroci na Turniej czterych skoczni,az sie wszyscy zdziwia....

  • Boy profesor

    Niech Małysz zmieni obywatelstwo na norweskie, wtedy będzie go trenował Kojonkoski i w swojej karierze wygra jeszcze 30 konkursów PŚ i zdobędzie dwie Kryształowe Kule.

  • szprycha początkujący

    a ja wam wszystkim mówie i jestem tego pewien prawie na 100% ze Pan Adam juz w Engelbergu zacznie sie odradzac a prawdziwy wybuch jego formy nastapi podczas TCS zas Morgi bedzie tak skakał dopołowy stycznia maksymalniie do jego końca
    W Engelbergu przynajmniej w jedym konkursie zaobserwujemy równorzedna walke kilku zawodnikow z Morgim mam na mysli Ahonena, moze Schlirenzauer i licze ze tez nasz rodak cos namiesza
    W sumie widze to tak ;
    I KONKURS: 1Morgi 2Ahonen 3Schlirenzauer 4Loitzl 5 Adam Małysz
    II KONKURS 1 Ahonen 2 Morgi 3 Małysz 4 Roomoren5 Schlirenzauer
    Z tym ze róznice beda minimalne w granicach 1-2,5 m pomiedzy zawodnikami na podium
    TAK JA TO WIDZE

  • vero92 profesor

    Czytałam to w piątek. Dlaczego takie opóźnienie?

    Ja się z Kojonem zgadzam. Cenię go za to że nie oślepł jak wszysdcy do koła, piszę to z resztą nasty raz już ale taka prawda. Małysz jak złapie dynamit to będzie w takim gazie żę w połączeniu z jego charakterem stworzy nam super widowisko i znowu pokaże JAKIM jest mistrzem.

  • harry weteran
    a ja nwet

    A ja nawet na gg rozmawialem z kims ,ze po oczach Adama i po zachowaniu na belce mozna wyczuc czy Adam jest w formie czy nie. Niech sobie ta osoba przypomni ze zwrocilem jej na to uwage zaraz po 1 konkursie w Kussamo. Tak ze Kojon niech sie schowa ze swymi spostrzezeniami :). :) Prawda adwersarzu ?

    Tak dodajac ja tego czlowieka jakosc nie wiem nie znosze, nie trawie nie lezy mi jak podobnie jak jednego tu osobnika na strobnie. Te jego swidrujace oczka sa tak zeswidrowane i pelne zawisci jak Adam jest w formie. ze mu nawet z olowiu plastron nie przeszkadza. Taka szujowata ta mina dogryzajaca na wylot , bo bezradnosc nia kieruje. Fachowcem moze i jest ale super fachowcem od zawisci takze.

    Za naszego mistrza niech sie lepiej nie wypowiada a tym bardziej za Lepistoe, bo chyba guzik wie co jest Adamowi.

  • anonim

    Akurat z tym co mówi Mika znowu się zgadzam.
    To nie do wiary, ale zgadzam się z tym co mówi :)

    Bo własnie czytałam wywiad z Adamem, który dokładnie wie w czym problem, prawie nadają to samo :)

  • Divine JazOOn profesor
    Adam

    faktycznie, jest tylko kilka punktów od podium. Ale zawsze jeden skok. Problemem jest nieregularność Adama. Wierze ze jesli to wyeliminuje to bedzie ok!

  • anonim

    @necrobutcher
    nie dramatyzuj,Adam ma już 4 wygrane,Morgi (jeszcze) żadnej kuli,a co do poprzedniego sezonu wcale nie było tak łatwo,Jacobsen w końcowce się obudził,reszta skoczków też naciskała.Adam po prostu był najlepszy i tyle.

  • anonim

    W ubiegłym sezonie Małysz miał piorunującą końcówkę i dzięki niej wygrał PŚ. Nikt chyba jednak nie powinien zapominać, że ta piorunująca końcówka Małysza to nie wszystko. Drugim czynnikiem, który umożliwił Małyszowi triumf były zdecydowanie gorsze chwile Jacobsena, na czele z potknięciem w Lahti. Potężną przewagę roztrwonił w ułamku sekundy. To było niebywałe. Gdyby chociaż skakał na wysokim, niekoniecznie zwycięskim poziomie, Adam mógłby sobie tylko popatrzeć na kryszłatową kulę, mimo tych wszystkich triumfów.
    Taka historia zdarzyła się w ub. sezoznie, teraz są inne realia. Morgenstern to nieco inny typ zawodnika, od kilku dobrych lat znany w świecie. Od kilku dobrych lat typowany na triumfatora PŚ. Wreszcie treraz - jak widać - naszedł czas na reguralne wygrywanie. Czegoś takiego wcześniej u Austraiak nie było. Thomas wg "fachowców" nie był typem dominatora, zwycięzcy, tak jak wielu jego rodaków w przeszłości: np. WIdholz, Hollwarth. Tymczasem niespodznaka. O ile Jacobsen był absolutnym żółtodziobem w towarzystwie, o tyle o Morgensternie tego powiedzieć nie można. O ile Norweg walczył z samym sobą i coraz większymi naciskami, o tyle Austriak najadł się takich "smakołyków" wielokrotnie i teraz najwyraźniej presja i nerwy są mu obce. Obawiam się, że jeżeli Małysz nie zacznie wygrywać teraz w dobie TCS - w ub roku zaczął wygrywać dużo później - to Morgenstern nie da się już połknąć. Byłoby szkoda, ale dobrze gdyby Adam skończył sezon chociaż na podium. A może aż na podium PŚ? Przecież oprócz 4 wygranych, nigdy nie stał na niższych stopniach... To ciekawostka.

  • marcin bywalec

    Niestety do tego nie dojdzie. Morgi wypstryka się już w Engelbergu.

  • kolesio weteran

    Chciałbym, żeby Adam złapał forme jak formę mieć bedzie jeszcze Morgi. To będzie dopiero pojedynek!

Regulamin komentowania na łamach Skijumping.pl