Strona główna • Skoki Narciarskie

Innowacyjny rozbieg w Ga-Pa i Trondheim - jak to działa?

Zbyt wysokie temperatury, za mało śniegu, ulewne deszcze - te komunikaty sieją grozę wśród organizatorów zimowych zawodów sportowych. Dobrze znamy to między innymi z zeszłorocznej edycji Pucharu Świata w skokach narciarskich.

Organizatorzy zawodów na skoczniach w Trondheim i Garmisch-Partenkirchen postanowili uwolnić się od tego typu zagrożeń, inwestując w nowatorski system rozbiegu skoczni. Idea, którą opracował i opatentował inżynier Peter Riedel, dzięki kooperacji z firmą REHAU przybrała obecną postać systemu Ski-Line®.


Do tej pory całoroczne skocznie narciarskie wymagały czasochłonnej przebudowy na czas zawodów zimowych. Rozbieg skoczni pokrywany był na całej szerokości specjalną siatką zatrzymującą śnieg. Następnie przygotowywano około 25-centymetrową pokrywę śnieżną, w której wytyczano tor zimowy rozbiegu. Aby nie być zależnym od kaprysów pogody, niektóre skocznie stosowały system przewodów chłodzących, który jednak każdorazowo musiał być usuwany przed sezonem letnim.

Jak działa Ski-Line®?

Wyjątkowość Ski-Line® polega na połączeniu chłodzonego toru zimowego i toru letniego w jednym module montażowym. Moduł ten składa się z dwóch rynien wypełnionych zimą śniegiem i równoległych do nich rynien toru letniego, z umieszczonymi w nich elementami ślizgowymi REHAU. Dzięki temu unikamy pracochłonnej przebudowy toru przy zmianie sezonu. Wybór używanego toru, szczególnie przy nagłych zmianach pogody, może nastąpić w wyjątkowo krótkim czasie.

W sezonie zimowym wypełnia się chłodzone rynny prowadzące ok. 7-centymetrową warstwą śniegu. Przygotowanie 100-metrowego rozbiegu skoczni wymaga zatem użycia zaledwie dwóch metrów sześciennych śniegu. Dla porównania, stosując dotychczasową technologię preparowania rozbiegu zużywa się ponad 60 metrów sześciennych śniegu. Zintegrowany system rur chłodzących dostarcza zimno dokładnie tam, gdzie jest ono potrzebne - pod oba tory zimowe, utrzymując pożądaną temperaturę nawet przy nagłym ociepleniu.

Gdy skocznia nie jest używana, tory przykrywa się specjalną pokrywą izolującą, która chroni śnieg przed nadmiernym nasłonecznieniem i zbyt wysokimi temperaturami powietrza. Gwarantuje to wydłużenie zimowego sezonu treningowego, ułatwiając skoczkom przygotowanie do współzawodnictwa sportowego.

Nowoczesna technika pomiarowa na skoczni

System Ski-Line® umożliwia montaż w elementach rozbiegu skoczni specjalnych urządzeń pomiarowych. Na około 15-metrowym odcinku przed progiem skoczni można dokonać dokładnych pomiarów zachowania skoczka. Możliwy jest odczyt takich parametrów jak siła odbicia, prędkość i czas reakcji - dla każdej nogi oddzielnie. Dzięki tym precyzyjnym danym trenerzy mogą poznać mocne i słabe strony swoich zawodników.

Zalety systemu w skrócie:

• Połączenie toru letniego i zimowego, bez konieczności czasochłonnej przebudowy skoczni.

• Równe warunki rozbiegu dla wszystkich skoczków.

• Wydłużenie sezonu treningowego.

• Mniejsze zużycie śniegu, niezbędnego do przygotowania rozbiegu skoczni.

ICE-ROBOT na skoczni

Uzupełnieniem do innowacyjnego systemu rozbiegu skoczni jest wspólne dzieło inżynierów Petera Riedel i Bernarda Freud - kompaktowy robot, który zastępuje obecnie stosowane frezarki do torów. ICE-ROBOT połączony bezpośrednio z modularnym systemem rozbiegu, pracowicie przygotowuje trasę dla skoczków. Z dokładnością do +/- 1 mm czyści, wygładza i przygotowuje odpowiednią strukturę toru, poruszając się przy tym z prędkością do 30 km/h.

Światowa premiera systemu Ski-Line®

Światowa premiera innowacyjnego systemu rozbiegu skoczni miała miejsce podczas tegorocznych zawodów Pucharu Świata w Trondheim w Norwegii. Również nowa skocznia w Garmisch-Partenkirchen, na której odbywa się noworoczny konkurs w ramach Turnieju Czterech Skoczni, została wyposażona w nowatorski system rozbiegu SKI-LINE®.

REHAU to wiodąca na rynkach międzynarodowych marka premium, dostarczająca oparte na polimerach innowacje i rozwiązania systemowe dla budownictwa, motoryzacji i przemysłu. O sukces i rozwój firmy troszczy się ponad 15 000 wysoko kwalifikowanych pracowników na całym świecie, tworząc kreatywne i zorientowane na potrzeby klienta produkty i kompleksowe systemy.

Wspaniałe innowacje, najnowocześniejsze technologie produkcji i doskonała logistyka sprawiają, że istniejące od ponad 50 lat niezależne przedsiębiorstwo rodzinne jest dla wielu gałęzi gospodarki godnym zaufania i przyszłościowym partnerem z bogatą wiedzą i doświadczeniem oraz zapleczem technologicznym. Firma posiada swoje oddziały w ponad 50 krajach na całym świecie. W Polsce REHAU działa od 1993 roku i reprezentowane jest przez cztery Biura Handlowo-Techniczne oraz Zakład Produkcyjny.

Inżynier Peter Riedel pochodzi ze znanej sportowej rodziny, specjalizującej się w sportach zimowych. Jego ojciec Eberhard Riedel był w latach 60-tych wschodnioniemiecką gwiazdą narciarstwa alpejskiego. Peter Riedel posiada wieloletnie doświadczenie w dziedzinie budownictwa sportowego i dysponuje specjalistyczną wiedzą w zakresie technologii śniegu, utrzymania pokrywy śnieżnej i naśnieżania. Oprócz kierowania projektem Ski-Line® uczestniczy on także aktywnie w projekcie obejmującym budowę tunelu śnieżnego w Oberhof w Turyngii. Jest też właścicielem firmy "Spezialbau Riedel", zajmującej się wykonawstwem w dziedzinie budownictwa lądowego.