Skocznie nowej generacji - Polacy chcą zrewolucjonizować skoki narciarskie

  • 2021-09-15 07:04

Firma architektoniczna Archigeum spod Bydgoszczy od kilku lat aktywnie udziela się w świecie skoków narciarskich. W tym roku oddano do użytku wybudowany na nowo kompleks Średniej Krokwi w Zakopanem zaprojektowany przez architektów z Kujaw, ale futurystyczne, dalekosiężne plany polskich aranżerów przestrzeni wybiegają w kierunku zrewolucjonizowania dyscypliny. O tunelu na rozbiegu Wielkiej Krokwi, o tak zwanych skoczniach nowej generacji, szansach na wybudowanie zadaszonej skoczni czy pomyśle na polskiego mamuta rozmawialiśmy ze współwłaścicielem firmy Przemysławem Gawędą. 

- Zacznijmy od początku. Jak doszło do tego, że firma architektoniczna z Kujaw tak mocno weszła w świat skoków narciarskich?

- Wynika to z tego, że jesteśmy, a zwłaszcza ja jako jeden ze współwłaścicieli firmy, fanami skoków. W moim osobistym rankingu dyscyplin sportowych skoki narciarskie są na równi z siatkówką i piłką nożną, a może nawet samodzielnie na pierwszym miejscu. W epoce Małysza nie opuściłem chyba żadnej transmisji skoków. Po prostu pasja. Z racji, że jestem architektem, zacząłem z czasem pod innym kątem patrzeć na tę dyscyplinę. Zauważyłem, że mało jest materiałów, publikacji dotyczących architektury obiektów do uprawiania skoków, a są to inżynieryjne obiekty. Okazało się, że jest to przestrzeń do ciekawych analiz, a ja mam pewne zacięcie do patrzenia na pewne rzeczy od tej strony. Właśnie z takich analiz i obserwacji wziął się pomysł tunelu, którym chcemy zadaszyć rozbieg Wielkiej Krokwi.

- No właśnie. Przed kilkoma dniami pojawiła się w sieci animacja wizualizująca obiekt. Wygląda to interesująco...

- Nawiązując do tego, o czym mówiłem przed chwilą, moją uwagę na pewnym etapie zwrócił problem pogorszenia się parametrów ślizgu w wyniku opadów deszczu czy śniegu. Po konsultacji tej kwestii ze środowiskiem narciarskim okazało się, że jest to rzeczywisty, częsty kłopot w czasie treningów czy zawodów. Rozmawialiśmy m.in. ze Stefanem Horngacherem, Adamem Małyszem czy Walterem Hoferem. Zaczęliśmy okres wyjazdów i prowadzenia dyskusji na ten temat. W centrali Międzynarodowej Federacji Narciarskiej pomysł ten spotkał się z pozytywnym odbiorem. Po jednym z kongresów, na którym byliśmy obecni, poproszono nas, byśmy dalej pracowali nad tym zagadnieniem. Okazało się, że ten tunel wpisuje się w kilka ważnych dla FIS-u problemów. Mówiąc krótko, dostaliśmy zielone światło. Ważnym etapem prac było wizytowanie obiektów do skoków. Byliśmy w Klingenthal, Willingen, w Planicy, w Kandersteg, by w praktyce zapoznać się z różnymi detalami skoczni narciarskich.

- Na jakim etapie są obecnie prace?

- Różnymi drogami, różnymi kanałami udało nam się pozyskać środki na realizację tego projektu, a poświęciliśmy na to ostatnie dwa lata. Ale w międzyczasie analizowaliśmy już zagadnienia stricte konstrukcyjne. Na obecnym etapie dokonujemy projektowych analiz, badań aerodynamicznych, musimy wykonać standard dla transmisji telewizyjnej. Mamy już przygotowane odpowiedzi na większość pytań - co się stanie kiedy na tunel spadnie duża ilość śniegu albo czy tego skoczka nie zdmuchnie po wyjściu z progu itd. Najważniejsze pytanie, na które musimy odpowiedzieć przed FIS-em to takie, na ile to co robimy, będzie wartością dodaną do produktu, jakim są skoki narciarskie transmitowane w telewizji. Chcemy by powłoka tunelu wyświetlała treści multimedialne. Nie chodzi o to, by była to świecąca choinka, ale pamiętajmy, że takie wydarzenie jak zawody Pucharu Świata pełnią rolę komercyjną, powinny zachęcać inwestorów do partycypowania w tej dyscyplinie. Dlatego ten tunel może spełnić wiele zadań. Podstawową sprawą jest kwestia bezpieczeństwa zawodników, druga to uatrakcyjnienie dyscypliny jako widowiska sportowego, a ponadto będzie to pole do wyeksponowania logotypu sponsora, ale musimy to zrobić w taki sposób, by nie wkurzyć kibica. Walter Hofer powiedział nam kiedyś, że dla niego istotne są dwie kwestie - skoki muszą jednocześnie przyciągać kibiców i generować zysk. Zdradził nam też, że są w FIS cały czas działacze o konserwatywnych poglądach, dla których skoczkowie mogliby wciąż skakać stylem klasycznym na drewnianych nartach. Ale żeby się rozwijać trzeba poszukiwać niekonwencjonalnych rozwiązań. 

- Zastanawiam się, czy to miałaby być stała instalacja czy konstrukcja rozbierana.

- Co do zasady tunel ma być rozbierany. Ale to znów kwestia przyjęcia któregoś z wariantów, jakie mamy w zanadrzu. Niezależnie jednak od wariantu, który zostanie przyjęty, w ciągu tygodnia będzie można go zainstalować i rozebrać. Jednak to wszystko, o czym teraz mówimy to asumpt do dalszego rozwoju naszych pomysłów. Chcemy pójść dalej. W 2019 roku były świetny norweski skoczek Johan Remen Evensen po zapoznaniu się z naszym projektem wyraził taką opinię, że może być to przyczynek do powstawania skoczni nowej generacji. My też w ten sposób od początku na to patrzyliśmy. Nie ukrywam, że kolejnym naszym krokiem po tej instalacji tunelowej będzie zaprezentowanie właśnie projektu skoczni nowej generacji już z wbudowanym tunelem, osensorowanym, z zainstalowanymi wszystkimi systemami niezbędnymi do badania wszelkich parametrów zawodnika włącznie z pozycją dojazdową, prędkością na rozbiegu itd. Korelacja sportu, nauki, architektury, technologii pozwoli wejść skokom na jeszcze wyższy poziom funkcjonowania. Uważam, że my jako nacja o wielkich tradycjach i dokonaniach w tej dyscyplinie powinniśmy dać jej od siebie jakiś duży impuls do dalszego funkcjonowania. 

- Kiedy ten tunel pojawi się na Wielkiej Krokwi?

- Celujemy w przyszły rok. Może połowę przyszłego roku, może jesień. Jestem świadomy tego, że w każdej chwili mogą się pojawić kolejne problemy, dla których trzeba będzie znaleźć rozwiązanie. Prototyp będzie podlegał oczywiście dalszym analizom, ale wtedy też będziemy chcieli przedstawić założenia skoczni nowej generacji, pokazać w jaki jeszcze sposób można jeszcze udoskonalić to, co wykonaliśmy. 
 

 
- Popuśćmy teraz wodze fantazji. Załóżmy, że otrzymuje pan propozycję zaprojektowania całkowicie zadaszonej skoczni, zamknietej przestrzeni niezależnej od warunków atmosferycznych. Czy podjąłby się Pan takiego wyzwania?

- Stwierdziłbym, że jest to problem tylko wtedy, gdybyśmy taki obiekt mieli wybudować na księżycu. Mówiąc serio, gdyby taka inicjatywa się pojawiła, bez zawahania zdecydowałbym się na realizację takiego projektu. Powiem więcej, w perspektywie kilkunastu lat taki obiekt na pewno powstanie. To jest nieuniknione. Dochodziły do mnie już słuchy, że Niemcy mają takie plany. I nie ma się czego bać, rewolucje w sporcie są potrzebne. Taka hala musiałaby jednak pełnić multidyscyplinarne funkcje, bo większym wyzwaniem od jej zbudowania byłoby jej utrzymanie. 

- W tym roku udało się otworzyć wybudowany od podstaw kompleks Średniej Krokwi. Samo powstanie skoczni przebiegło planowo i terminowo, a jak to wyglądało od strony projektowej. Czy to było największe wyzwanie w czasie waszej działalności?

- Tego typu projekty zawsze wiążą się się z problemami. Dla sporej grupy inżynierów te tematy są takim niechcianym dzieckiem, projektanci raczej unikają pracy przy tego typu obiektach. Wynika to z tego, że zazwyczaj w takich przypadkach mamy do czynienia z mocno niestandardową lokalizacją. Zazwyczaj są to zbocza, góry. To trudniejsze niż w przypadku innych obiektów. Do czegoś takiego trzeba podejść w sposób kreatywny i analityczny. Na pewno był to trudny projekt, ale my generalnie lubimy wyzwania, wręcz jako architekci pożądamy różnego rodzaju trudności i przeszkód. 

- Chciałbym jeszcze wrócić do tematu przebudowy skoczni do lotów w Harrachovie, za którą byliście odpowiedzialni jako projektanci. Jakiś czas temu pojawił się impas w pracach nad obiektem, a ze strony czeskiej padły oskarżenia w waszym kierunku. Jak dzisiaj przedstawia się ten temat?

- Powiem tak: uważam, że nam Polakom nie może bardziej zależeć na przebudowie tej skoczni niż Czechom. A my odnosimy wrażenie, że federacji czeskiej nie zależy tak bardzo na reaktywacji tamtejszych skoczni. Mamy tam spór dwóch urzędów, Harrachova i Liberca. Natomiast dalej z nimi rozmawiamy. Zobaczymy jak ten temat się potoczy. Sytuacja jest rozwojowa, ale myślę, że jest jakieś światełko w tunelu. Natomiast życie nie znosi próżni. Uważam, że w tej sytuacji warto byłoby rozpocząć dyskusję na temat budowy skoczni do lotów w Polsce, może w Zakopanem.

Czytaj teżPolacy projektują największą skocznię świata, Czesi grożą im sądem

Jak Pan to sobie wyobraża?

- Od razu mówię, że nie zgodzę się z ewentualnymi zarzutami na temat ogromnych kosztów powstania takiego obiektu. Jako architekt lubię bazować na różnych przykładach. Kiedy jadę z Łodzi do Częstochowy autostradą A1 mijam co chwilę przeprawy wiaduktowe. Naliczyłem ich około czterdziestu. Koszt budowy mamuta to tylko dwie. Jadąc A4 z Krakowa do Wrocławia, naliczyłem ich co najmniej trzydzieści. W Polsce mamy ich setki. Korzyści turystyczne, gospodarcze, marketingowe z budowy takiego obiektu są nieocenione. Być może nadszedł wreszcie taki czas, by u nas na poważnie ten temat poruszyć. Nie bójmy się myśleć nieszablonowo. Nie jest to jakiś temat z kosmosu, on wymaga innego, szerszego spojrzenia. Uważam, że loty są przyszłością skoków, obiekty będą się stopniowo powiększać, a rekordy przesuwać. Rozumiem, że ktoś może powiedzieć, że lepiej środki zainwestować w szkolenie młodzieży, ale to wszystko da się pogodzić. 

Rozmawiał Adrian Dworakowski

 


Adrian Dworakowski, źródło: Informacja własna
oglądalność: (16622) komentarze: (78)

Komentowanie jest możliwe tylko po zalogowaniu

Zaloguj się

wątki wyłączone

Komentarze

  • ironicznie_skikomicznie doświadczony

    Kolos, ja też jestem na tak w kwestii założenia przez Polskę własnej bazy na Księżycu. Mówię ci to jako fachowiec od takich baz i od astronautyki, mam jedną z Lego.

    Tak to mniej więcej można porównać do wypowiedzi trójki ludzi, którzy mają takie pojęcie o projektowaniu, budowaniu itd. jak ja o bazie na Księżycu. Rzucili coś na odczepne, że "pomysł spoko, tak" i poszli, a ten się uczepił tej bzdury jak jakiegoś dogmatu.

  • Pavel profesor
    @Kolos

    I co z tego, że byli na tak, jeżeli nie jest to niczym poparte? I nie rozmowy, a zwykla opinia po obejrzeniu jakiejś prezentacji, bez żadnej analizy zagadnienia. Co gorsza nawet nie są to żadne autorytety w kwestii budowy skoczni.

  • Kolos profesor
    @Pavel

    Zajmuję się faktami potwierdzonymi źródłowo a nie twoimi wymysłami. Wiemy tylko tyle, że rozmowy były i pytani byli na "tak" w kwestii tunelu.
    To są fakty.

  • Fan Tkaczenki i Aalto profesor
    @Kolos

    Rzuciły szybkie tak nawet sie nie zastanawiając - taki tunel pochłonie sporo kosztów, może i będzie ładny, ale przy każdym wyjściu z progu zawał będą mieli skoczek i kibice, zresztą ten wspomniany skoczek z takiej troche wiatrowej ciszy wpadnie w mocne podmuchy, to może spowodować wiele wypadków podobnych do tego z np. Wellingerem w Kuusamo.

  • Fan Tkaczenki i Aalto profesor
    @Adamrams1

    o to to - skoczni jak kot napłakał, więc może zamiast robić iditoyczne tunele to możnaby za te kasę wybudować jakiś kompleks dla najmłodszych

  • Pavel profesor
    @Kolos

    Co to za różnica kto pytał, reakcja była taka sama, ani nie płacą za to, ani tego nie analizowali, ot rzucili sobie:

    "róbcie sobie, róbcie, przyda się".

    Ot cała rekomendacja, warta tyle samo ile losowego Janusza spod skoczni z pomazaną flagą i trąbą w gębie. To, że ktoś kiedyś sobie skakał nie znaczy, że zna się na inżynierii, to tak jakbyś poleciał pytać się piłkarza czy taka, a nie inna konstrukcja stadionu byłby lepsza. Panowie architekci wyczuli dobry zarobek na państwowym wikcie i tworzą takie cudactwa, jeszcze jakby im mamuta klepnęli to już w ogóle byłaby bajka, nie dość, że reklama na cały kraj to jeszcze godziwe wynagrodzenie.

  • Pavel profesor
    @papa_s

    Rozumiem, że na końcu wiaduktu też wyskakujesz w górę, jednocześnie podnosząc się z 1m na 2? :)

  • Kolos profesor
    @Lataj

    Faktem jest, że pytano o tunel konkretne, kompetentne osoby w temacie skoków i były one na "tak". Wszystko inne - przebieg rozmowy, długość rozmowy czy intencje odpowiadających to absurdalne domysły bo nic nie wiemy na ten temat.

  • Kolos profesor
    @Oczy Aignera

    Jaka chciwość? Pasja do skoków narciarskich i tyle.

    W nierenetowość przedsięwzięcia nie wierzę - kilkadziesiąt metrów ścianki z plexi nie kosztuje majątku, chociaż pewnie nie uda się tego tunelu zrobić z takim rozmachem jak na wizualizacji - czyli żeby ściany tunelu były przesuwne.

  • Arturion profesor
    @Adamrams1

    Jestem dowcipny z natury. I trzymam kciuki za rozwój skoków. Jestem nawet zwolennikiem mamuta w Polsce (jak znajdzie się szmal). A stadiony piłkarskie mam głęboko. Tunel wzbudza moje wątpliwości. I to tyle.

  • Adamrams1 początkujący
    @Arturion

    z racji że 20 lat kibicowałem aby remontować średnie krkowie i trzymałem za to kciuki to tak, możesz ze mnie zrobić nawet taliba skoków, po prostu nie lubię malkontentów. jak bym pisał że popieram budowę stadionu piłkarskiego na oceanie to też byś miał kłopot? a że np w zakopanem było słabo z trasami biegowymi to też nie wolno mi nic napisać? i dyskutować ? nie bądź dowcipny

  • Arturion profesor
    @Adamrams1

    A ty nie zapisałeś się tu jako lobbysta? Bo ze specyficznego zaangażowania można by domniewywać...

  • Arturion profesor
    @Adamrams1

    Sądzę, że w tej sprawie wiem prawie tyle. ile wie Hofer. Tzn. razem nic nie wiemy. Ale zwróć uwagę, że on nie powiedział, że to dobry pomysł, tylko, że należy nad tym pracować.

  • Adamrams1 początkujący
    @Lataj

    widzę, że kolega to zmarnowany talent skoków bynajmniej jako "menedzer". Idąc twoją logiką to powinniśmy zaprzestać budowy dróg bo w ostateczności i tak ich utrzymanie będzie kosztowne a ostatecznie i tak trzeba będzie je naprawiać. Na moje nie ogarniasz istoty problemu, nie pojmujesz skali. Skoro tyle milionów / miliardów w skali kraju wydajemy na remonty wszystkiego to naprawdę wybudowanie skoczenki 1 lub 2 czy nawet tego mamuta o którym tu gadają z tym tunelem to promilek kosztów, ziarnko na pustyni w skali kraju. Pal licho już czy oni ten tunel zrobią ale masz postawę takiego ciągłego malkontenta, taki maruder co narzeka że latem jest za ciepło a zimą za zimno, że nocą za ciemno a za dnia że za jasno :) nie bądź taki mądrzejszy od kaleson. Skoro Małysz i Hofer są do tego nastawieni pozytywnie czy ten Norweg to ja nie będę tego ktytykował bo uważam że Małysz ma większą wiedzę niż ja w tej materii. Tyle na temat.

  • Oczy Aignera profesor
    @SchwarzerAdler

    Chciwość, zwykła chciwość i chęć zarobienia pieniędzy. Projekt i tak nie zostanie zrealizowany, bo jego realizacja będzie kompletnie nierentowna. Lepiej wybudować kilka mniejszych obiektów z dodatkowymi ośrodkami szkoleniowymi. To szkolenie jest kluczem do sukcesu i gwarancją dalszego rozwoju dyscypliny w Polsce.
    Oczywiście masie "oderwańców", a w szczególności psychofanek (te "mistrzynie biznesu" sprzedają nawet autografy z dedykacjami) nie będzie to pasować, bo "polskie skoki narciarskie są najlepsze na świecie i trzeba mieć wszystko, co najnowsze, najlepsze i największe".

  • Adamrams1 początkujący
    @Arturion

    widzę że jesteś adwokatem w każdej sprawie więc pozwolę sie nie zgodzić. Jak widzisz Hofer powiedział że ta instalacja rozwiązuje 90% problemów na rozbiegu...czy chcesz powiedzieć że wiesz lepiej od Hofera?":) może nie kompromituj się tak totalnie...

  • Lataj profesor
    @Adamrams1

    Nie musimy być wykwalifikowanymi specjalistami od czegokolwiek, żeby móc krytykować zawodowców. To taki sam argument jak nie móc skrytykować fachowca-partacza, bo krzywo ułożył płytki, póki nie ukończymy zawodówki.

    To po tobie nie widzę logiki, bo zarzucasz nieopłacalność inwestycji w nowe skocznie, które notabene będą wielkim pożytkiem dla potencjalnych skoczków. Jak będziemy mieli o jedną dużą skocznię więcej, nadal możemy mieć dwa weekendy PŚ, kiedy coś będzie wymagało naprawy bądź modernizacji.

    A tu mamy do czynienia z czymś, przez co kasa może być wywalona w błoto. Może się okazać, że zatrudnianie dżentelmenów z dmuchawami będzie dużo bardziej opłacalne od budowy tunelu, który się przyda tylko zimą i też będzie wymagał kosztownej modernizacji.

    Tak, że kończę już. Łapiesz ignora za brak logiki w dialogu.

    @Kolos
    Najprawdopodobniej żaden z wymienionych panów nie przeanalizował wcześniej tego tematu, bo dopiero co się o nim dowiedzieli. Ponadto Małysz może wcisnąć każdy kit, byle buźki polskich kibiców były uśmiechnięte.

    @papa_s
    Chyba ciężarowym.

  • Arturion profesor
    @Adamrams1

    Akurat ja, to polonista. :-)
    Uważam, że to nie ma sensu, by gdyby miało, to już by było,
    Oczywiście, dopuszczam możliwość, że się mylę. Ale nie sądzę. Wystarczy wybudować wyższe osłony. Zadaszać lepiej nie, bo... Już tu napisano, że wylot tunelu, to problem, a sam tunel ma tendencje do zasysania. Sami inżynierowie mówią, że to nie takie proste i nie od zaraz. Finito.

  • Adamrams1 początkujący

    a ten pavel to chyba w PZNie robi, że tak wylicza ile to kosztuje. Na podhalu takich skoczni samych powinno być z 2 jak nie 3 razy tyle co mamy. Odjedziesz od Zakopanego na 50km i już nie ma gdzie skakać. To co pavel bo budowa skoczni też kosztuje to nie budujmy kolejnych? jaką logiką się kierujesz? bo chyba tu brak logiki u Ciebie. U nas to wogóle lipa w Polsce z nowościami bo zaraz janusze i grażyny zakwakają gadaniem i malkontenctwem.

  • Adamrams1 początkujący
    @papa_s

    dokładnie, trafna analiza i sugestia papa_s. tego nie robią jacyś amatorzy tylko architekci, chyba mają mózgi czy nie, bo z tego co czytam po komentarzach to komentujący to samy fizycy i astronomowie i matematycy i fizjonomowie i poloniści i geniusze i najmądrzejsze osoby świata skoków, tylko normalnie nikt z was komentujących jakoś nie załapał się jako doradca Hofera, marnujecie się ludzie naprawdę. Małysz wypowiadał sie pozytywnie, Hofer też, to co szkodzi to przebadać? nie z waszej kasy to idzie...przez takie myślenie to na naszym podhalu niczego się nie dorobimy, nawet skoczni jest jak kot napłakał, to jaki to powód? wasza bierność raczej

  • papa_s weteran
    @Pavel A jak jedziesz pod wiaduktem samochodem

    to zawadzasz o wiadukt. Przecież tego nie będą robić informatycy;)

  • papa_s weteran
    @Arturion Dlatego napisałem

    że następnym etapem może być rozwiązanie syndromu Kuusamo. Nie od razu Kraków zbudowano. Czy będzie to hala czy może coś innego to sprawa otwarta. Rozbierana hala to ci byłby projekt. Ciekawo co na to nasz architekt.

  • Kolos profesor
    @Arturion

    Po to, że tunel osłaniać będzie od wiatru, po za tym nada skoczni futurystyczny wygląd no i będzie nowatorstwem nie tylko w świecie skoków. Po za tym to nie będą żadne straszne koszty, to dlaczego nie?

  • Kolos profesor
    @Pavel

    Przecież o to pytali Horngahera, Małysza i Hofera ci architekci a nie dziennikarze. Umiesz czytać artykuły ze zrozumieniem?

    Skoro znaczące osoby ze świata skoków stwierdziły, że to (ten tunel) ma jakiś sens to dla mnie temat jest otwarty, tyle.

  • Arturion profesor
    @papa_s

    Tunel na najedzie nie rozwiąże problemu Kuusamo. Tam pomoże albo osłonięcie całego zeskoku, albo hala. Albo wybieranie tych terminów, kiedy tam nie wieje. ;-)

  • Arturion profesor
    @Lataj

    Nie pisz tylko, który rząd dał d. z tym grafenem, bo to nie ten temat.
    A łaziki marsjańskie co roku konstruują na Politechnice Białostockiej. Bardzo dobre i nagradzane.

  • Arturion profesor
    @Adamrams1

    Spodobało mi się, ale bez polityki proszę. Bo inaczej nie będzie się dało rozmawiać o sprawach nie związanych z polityką.

  • Arturion profesor
    @Pavel

    Przy takim mocno rozszerzającym się wyjściu i wzroście osłon z pleksi, może miałby jakiś sens. Ale to zadanie dla inżynierów właśnie. Sam pomysł tunelu mnie nie przeraża. Pozostaje pytanie: po co?

  • Pavel profesor
    @Kolos

    Bo nie oni za to zapłacą, po prostu rzucili na odczepne odpowiedź dziennikarzowi, bo raczej tematu nie analizowali, coś jak kolejne pytanie o "niesamowita i magiczną atmosferę w Polsce". Wypada przytaknął i mieć spokój.

  • Kolos profesor
    @Wojciechowski

    W sumie machnąłbym ręką na projekt tego tunelu jako ciekawą rzecz ale nie potrzebną, gdyby nie to, że projektanci pytali w tej sprawie Stefana Horngahera, Adama Małysza i Waltera Hofera a ci stwierdzili, że coś takiego ma sens. A trudno o tej trójce mówić, że nie znają się na skokach narciarskich.

  • Fan Tkaczenki i Aalto profesor
    @kuzynn

    No tak - najlepiej zniszczyć skocznię tunelem, wywalić kupe hajsu by okazało się, że pomysł był zły. Pomysł może i jest innowacyjny ale ma wiele wad, które mogłyby grozić bezpieczeństwu skoczków.

  • papa_s weteran
    @Adam90 A to jesteś ze związku

    zawodowego dmuchaczy. Na treningach bardzo przydaje się taki tunel. Potem można by było pomyśleć nad rozwiązaniem problemu Kuusamo. Czyli szalejącym wiatrem.

  • Kubalant stały bywalec
    @Oczy Aignera

    Wiem to, ale mogliby w zimę zmieniać ten materiał na biały

  • Lataj profesor
    @kuzynn

    Gdyby ten projekt miał sens i był sensownie uzasadniony, popierałbym. Ale to jest tylko "innowacja na miarę naszych możliwości".

    Owszem, dokonaliśmy przeszczepu serca i twarzy, ale nie dostrzegamy, jak jest naprawdę na SOR-ach, a inne państwa Europy wydają więcej procent PKB na służbę zdrowia (nawet postkomunistyczne republiki mają po 9%). Mamy też własny łazik, ale został stworzony przez Polaków, którzy wyemigrowali za granicę, bo u nas nie mieli szansy. Mogliśmy być gigantem grafenowym, ale urządzenie trzeba było sprzedać i zamknąć interes, bo kompromitujący się rząd nie pomógł.

  • Wojciechowski profesor
    @kuzynn

    Gdyby chociaż ten projekt był odpowiedzią na jakiś poważny problem, to może nawet bym to popierał. Gdyby.

  • Adamrams1 początkujący
    @ironicznie_skikomicznie

    Ty to gadasz jak Tusk :) hahahahaah

  • ironicznie_skikomicznie doświadczony
    @kuzynn

    Ty patrz, a największe gospodarki świata na taki "innowacyjny" pomysł nie wpadły i pieniędzy na kompletne głupoty nie zabezpieczają. Co za zaścianek w tych krajach. Pewnie dlatego są to największe gospodarki świata, ale tam to dopiero muszą pomysły dusić w zarodku, a ludziom marnowane są życia - i to na trzy pokolenia do przodu.

    Niemcy czy Austriacy albo Norwegowie chodzą po ulicach i dosłownie płaczą, że takiego komicznego pomysłu jak tunel na skoczni narciarskiej nie ma w planach. Kolejny, co nie siedzi z piwskiem przed TV (już to widzę), tylko porywa się z motyką na słońce. Takich ludzi nam trzeba, wizjonerów, proponuję ten tunel zainstalować na mamucie, a tych wybudujmy ze trzy. Kolejny "Polak z netu" machający szabelką.

    PS. Środki zabezpieczyli, chyba na fvat za ten ich własny projekt i tą animację za 5 zł. Reszta środków na "prototyp" za dychę, który nawet jak powstanie to wzbudzi tylko salwy śmiechu u normalnych ludzi. A i tak nie powstanie, jakoś jestem tego dziwnie pewien.

  • kuzynn bywalec
    Dramat

    Czytając te komentarze chce się rzygać =)
    Nic dziwnego, że Polska mimo bycia 20 gospodarką świata dalej jest zaściankiem z trzeciego świata. Wszystko jest krytykowane i duszone w zarodku, spece od wszystkiego marnują normalnym ludziom całe życia.

    Nawet jak już ten tunel powstanie to dalej będziecie wypierać ten fakt. Masakra.

    Bardzo dobrze, że zabezpieczone jest już finansowanie tego projektu. Poziom skomplikowania wielu czynników wydaję się być naprawdę duży, ale gratulacje za odwagę. Bo to właśnie tego typu odwaga pcha ludzi do rozwoju, trzeba ryzykować żeby mieć lepiej, a nie siedzieć na kanapie z piwem przed TV jak większość tego społeczeństwa.

    Jeśli się nie uda, trudno. Na pewno pozwoli to wyciągnąć wnioski co dalej można zrobić ze skokami, w jaką stronę mogą ewoluować. Może przy okazji projekt posłuży rozwojowi pobocznych zagadnień związanych z czystą fizyką czy rozwiązaniami telewizjnymi do transmitowania wydarzeń sportowych.

  • Adam90 profesor

    Nie podoba mi się ten projekt. Natura to natura ;)

  • Pavel profesor
    @Adamrams1

    Jednak przekroczyłeś dopuszczalny poziom zupełnego niezrozumienia czytanego tekstu i jakiegoś podstawowego myślenia abstrakcyjnego. Także ignore baw się dobrze

  • Adamrams1 początkujący
    @Pavel

    hahahahahahahaha ale z ciebie astrofizyk. chcesz powiedzieć, że dający zielone światło skoczkowi puściłby go w zaspę?, wcześniej jej nie usuwając? hahahahahahhahahahahahahahahahaha hahahahahahahhahahahahahahahahahah

    skoczek uderzyłby głową ? hahahahahah ale się trafił spec od fizyki. Myslisz że oni tego nie przemyśleli i FIS i wszyscy święci po drodze pozwolili by tak to montować?

    Apeluję do portalu aby blokowali konta takich intelektualnie ograniczonych komentujących:) szok

  • Pavel profesor

    Z resztą sama ta wizualizacja wzięta jest z księżyca, przy tej konstrukcji tunelu skoczek wali głową w dach przy wybiciu aż zatrzeszczy, a jak wybije się za wcześniej to kaplica. Konstrukcja musiałby u wyloty być bardzo wysoka i szeroka ewentualnie odsunięta ze dwa metry od progu w obydwu przypadkach śnieg zasypujący najbardziej newralgiczną cześć rozbiegu gwarantowany. Czyli po co ten tunel?

  • Pavel profesor
    @Marco Gaccio

    Zapewne by nie byli potrzebni, pytanie co jest tańsze, raz na rok, dwa, trzy czy cztery ich tam postawić, czy tworzyć jakieś koromysło. Kolejna sprawa, tunel ma to do siebie, że zasysa powietrza co po pierwsze może generować silne podmuchy wiatru u jego wylotów, a co gorsza nawiewać śnieg w tory na fragmentach wylotowych, którego nikt nie usunie bo jak (łatwo to zauważyć zimą gdy u wylotów tuneli tworzą się nawet małe zaspy pomimo, że mamy dach i śnieg bezpośrednio nie pada)? Tworzy to jeszcze gorszą sytuację bo zawodnik z dużej prędkości nagle zostaje wyhamowany co może się skończyć dosyć tragicznie. Także reasumując, ani to potrzebne, ani w zasadzie bezpieczne.

  • Arturion profesor
    @Marco Gaccio

    Niekoniecznie. Tunel ma wpływ na cyrkulację powietrza. Co zresztą projektant zauważył. Chodzi o to, że by wyjściu z takiego tunelu zawodnik może NAGLE znaleźć się w zupełnie innych warunkach.

  • Marco Gaccio profesor
    @Pavel

    Gdyby był tunel to dmuchawy nie byłyby w ogóle potrzebne. A tak to jednemu wydmuchają lepiej a drugiemu gorzej.
    Tunel byłby krokiem do tego aby skoki były bardziej sprawiedliwe i to akurat nie podlega żadnej dyskusji.

  • Oczy Aignera profesor
    @ironicznie_skikomicznie

    Ta firma powinna stworzyć sobie tunel do Drewnicy w Ząbkach.

  • Oczy Aignera profesor
    @Kubalant

    Czy jesteś jednym z "leśnych dziadków", który twierdzi, że skoki są sportem uprawianym tylko zimą?
    Przez większą część roku na skoczniach skacze się wtedy, gdy są pokryte tylko igelitem. To wtedy te obiekty mają swój podstawowy wygląd.

  • SchwarzerAdler weteran

    Co innego mógłby powiedzieć architekt który takiego mamuta będzie projektował i już mu to zostało obiecane choć na razie tylko w sferze życzeń.
    Będzie mówił jaki to wspaniały i potrzebny obiekt.

  • Arturion profesor
    @Adamrams1

    Wszyscy mamy rację i chcemy dobrze. Jedyny problem, to kto skocznie wybuduje - małe w całym kraju, normalne w jeszcze ze dwóch-trzech miejscach, może jeszcze jedną dużą? No i mamuta. Ja chciałbym, żeby to wszystko powstało. A realnie? Róbmy, co się da, oby się tylko dało!
    Osobiście uważam, iż państwo powinno część finansów z dróg przeznaczyć na skocznie. Tym bardziej, że drogi w Polsce są zbyt drogie. :-)

  • Arturion profesor
    @Kolos

    No i Zagórz, tam ciągle skaczą i chcą skakać. Uważa też, że Suwalszczyzna, w tym Gołdap także się nadaje. Ale co na to samorządy? Najwięcej zależy od nich. One powinny chcieć i pomagać. Zwłaszcza finansowo.

  • .....sieanieskoczy doświadczony

    Zamiast inwestować w jakiś syfny tunel, który tylko utrudni skakanie skoczkom (nie będą czuć kierunku wiatru na własnym ciele) to trzeba wykładać hajs na budowę kompleksów typu Skalite/Średniej Krokwi. Proponuję zacząć od Zagórza gdzie jest zainteresowanie i trzy użyteczne skocznie. Wystarczy dobudować K70-K85 i mamy kolejny ośrodek do trenowania "od dzieciaka po seniora" (podobny jak w Hinzenbach). Następnie Lubawka i Karpacz (chociaż tam będzie trudniej) i mamy bazę na całym południu kraju. Ehh... kraj mistrzów świata, kraj od lat skokowy, a skoczni jak na lekarstwo - a tu o mamucie i tunelach gadajo.

  • Kubalant stały bywalec

    A tak z innej beczki. Ostatnio na niektórych skoczniach np. W Bischoshofen wokół torów lodowych jest taki zielony materiał który ma wyhamować skoczków w razie gdyby mieli spać z belki i zjeżdżać po tym. Moim zdaniem ten materiał powinien być biały tak żeby można było poczuć klimat zimy. Obecnie ten materiał nie pasuje do skoków i zimy

  • Lataj profesor

    Rewolucja to byłaby, gdyby się stworzyło całkiem zamknięty obiekt (niekoniecznie u nas). Z tym tunelem to jest tak, jakbym wybudował sobie kompleks skoczni w dotkniętym kryzysem gospodarczym Zimbabwe, bo wolno. Nie trzeba mnie przekonywać, że tak jak w Chinach można coś tam zarobić na budowie, ale ten twór będzie stał i stał, bo nikt nie będzie musiał tego utrzymywać.

    Wracając do tunelu, nie wystarczą lodowe tory i panowie z dmuchawkami? Tunel może jedynie wyglądać i służyć jako powierzchnia reklamowa. Jeśli ktoś słyszał o kieleckich przystankach autobusowych, wie, o czym mówię.

  • MaciejoS stały bywalec

    Nie, nie i nie. Nie dość, że tunel nie jest potrzebny (wystarczą obecne tory), to gdy wybudują takie coś, to zapewne pójdą dalej i będą chcieli, żeby cały obiekt był zamknięty.

  • Pavel profesor
    @Adamrams1

    Czesiu, Czesiu mamut tak się ma do rozwoju skoków jak rzucanie 2mld na TVP do rozwoju polskiej kinematografii. Na mamuciej skoczni nie możesz zrobić nic prócz konkursu, a ten jest raz na dwa lata. Poza tymi dwoma dniami obiekt stoi pusty i tylko generuje koszta, ot taki "miś na miarę naszych czasów i możliwości". Kompleks szkoleniowy z kilkoma obiektami plus zaplecze techniczno-merytoryczne wpłynie na rozwój skoków w Polsce , a nie skocznia mamucia czy inne badziewie typu ten promowany tunel.

  • Lataj profesor
    @Adamrams1

    Hahaha, a ty za takie komentarze dostajesz kokosy? Kolejny, który twierdzi, że dobrobyt bierze się ze wzrostu cen. Jak w Wenezueli gospodarka musi rosnąć przy ich inflacji! Wciskanie głupot typu "Jeśli wszyscy będą więcej płacić, wszyscy będziemy bogatsi" to czysty populizm. Doucz się trochę w kwestiach ekonomii.

  • Lataj profesor
    @INOFUN99

    Jak tylko będą mogli się utrzymać w ryzach, czemu nie?

  • Adamrams1 początkujący
    @Lataj

    czas przestać odpowiadać na komentarze, widzę, że co jeden to pozjadał rozumy, a może że mieszkania drożeją to może chodźmy na golasa bo nie opłaca się już zatem nic w tym kraju? hahaha co to za ananasy tutaj są

  • Lataj profesor
    @Adamrams1

    To Ty czegoś nie rozumiesz. Inwestycja marna, bo na mamutach skakać można tylko w oficjalnych treningach i zawodach rangi FIS. Budowa nowego obiektu (a co dopiero kompleksu skoczni) to bajońskie sumy jak na brak finansów w tym sporcie. Do tego dochodzi sytuacja na rynku budowlanym w Polsce. Mieszkania drożeją, a budowa dróg jest coraz mniej opłacalna. Lepiej spożytkować pieniądze na ekspansję okręgów beskidzkiego i tatrzańskiego. Jeśli skocznie będą nieco większe niż teraz (co nie znaczy, że większość w PŚ będzie miała rozmiary mamutów), będzie można ćwiczyć w ramach zgrupowań na mamutach, a sytuacja (cenowa w kraju i strukturalna w sporcie) będzie bardziej ustabilizowana, budowa będzie miała większe uzasadnienie.

  • Adamrams1 początkujący
    @Pavel

    ja myślę że Ty nie rozumiesz istoty problemu, to porównanie pokazuje jak skoki są niedoinwestowane i jaki mały to promil kosztów taki mamut a jakie może dać pozytywy. Uważa, że Twoja logika nie jest prawidłowa

  • INOFUN99 profesor
    @Kolos

    Na Podkarpaciu są chęci do tego, aby skoki rozwijać, więc dlaczego tam ma nie być obiektów do skakania? Zdaję sobie oczywiście sprawę z tego, że jest potrzebny potencjał ludzki, forsa itd. Potrzebny jest kolejny kompleks skoczni w Polsce, żeby wyłapywać potencjalne talenty.

  • Pavel profesor
    @Kolos

    Nie Piotrze porównywanie do kosztów autostrad to tani populizm i to naprawdę skierowany do bardzo ograniczonego odbiorcy. To tak jakby dealer Ferrari zachwalał swój samochód słowami:

    "Nasze samochody wcale nie są drogie, każdy powinien taki mieć. Wczoraj jechałem przez osiedle bloków,wie pan ile kosztuje takie mieszkanie? 400tys zł, a było ich tam dziesiątki, wystarczą tylko dwa i ma pan Ferrari. A w Polsce mamy ich miliony. Korzyści wizerunkowe i wzrost prestiżu wynikający z posiadania naszego auta na pewno wynagrodzi poniesione koszta. Nie bójmy się myśleć nieszablonowo, to nie jest temat z kosmosu. Samochody będą coraz lepsze i szybsze, uważam, że sportowe auta są przyszłością. Rozumie, że ktoś powie że może lepiej gdzieś mieszkać i coś jeść, ale to wszystko da się pogodzić"

    Marketingowe bla bla bla...

  • Kolos profesor
    @INOFUN99

    Jak już mówiłem bardziej sensowne byłoby dalsze rozwijanie zaplecza trenigowego do skoków w Beskidach (Wisła-Szczyrk) i Tatrach (Zakopane) w postaci stawiania kolejnych skoczni małych i średnich w okolicznych miasteczkach i wsiach aniżeli budowanie skoków od zera w Sudetach i Bieszczadach.

  • HAZARD weteran
    @Adamrams1

    Ludzie nie wiedzą co to znaczy janusz, jesteś kolejnym przykładem. Czym innym jest bycie sceptykiem posiadającym dużą wiedzę i realistycznym podejściem do różnych spraw, a czym innym jest bycie gościem z pomalowaną twarzą oraz nazwą wsi na fladze, najczęściej będącym również fanem sukcesu, trzymającym się blisko dyscypliny, bo POLAKOWI IDZIE, a jego wiedza ogranicza się tylko do czołówki, co nie zniechęca go w udawaniu eksperta. Mam nadzieję, że wyjaśniłem Adamie. ;)

  • Kolos profesor
    @Pavel

    Porównanie do kosztów autostrad jest jak najbardziej trafione. Bynajmniej nie postuluję budowy skoczni mamuciej w Polsce, bo i są bardziej istotniejsze inwestycje w kwestii skoków u nas, ale przynajmniej dyskusje na ten temat pomogą omitologizować sprawę jakie to straszne kosztowna jest budowa skoczni mamuciej.

    Natomiast o krytym rozbiegu nic nie pisałem bo i faktycznie wydaje mi się to niepotrzebne a przynajmniej spóźnione odkąd istnieją sztuczne tory lodowe. Z drugiej strony skoro architekci pytali o ten temat Stefana Horngahera, Adam Małysza i Waltera Hofera i oni widzą w tym sens to może nie jest to takie bezsensowne.

    Z całą pewnością jednak skocznia będzie dzięki takiemu tunelowi wyglądać zupełnie futurystycznie. A po za tym kto wie czy kryty najazd to nie jest wstęp do budowy całej krytej skoczni, jeśli kryty najazd by się sprawdził, to czemu nie....

  • ironicznie_skikomicznie doświadczony

    Zwykła reklama dla tej firmy, nikt poważny nie będzie montował tuneli, dobrze że gość nie dodał, że myślą już o tunefu czasoprzestrzennym.

  • Pavel profesor
    @Marco Gaccio

    Kolejny Czesio-mądrala co by kupił garnki za 10tys żeby dostać za darmo mikser za 100zł :) Tak padający śnieg zmasakrował konkurs na normalnej skoczni w Seefeld. Pytanie dlaczego? Proste, FIS ma niższe standardy dla MŚ niż PŚ i Austriacy w swoim przestarzałym obiekcie (kolejny z problemami przez wiele lat też był ich Innsbruck, przypadek?) nie mieli sztucznie mrożonych torów i to w połączeniu z dodatnią temperaturą nie pozwalało wydmuchiwać zalegającego śniegu. Także spokojnie wystarczą nowoczesne tory plus ziomeczki z dmuchawami, nie trzeba inwestować kupe kasy w takie koromysło.

  • Marco Gaccio profesor
    @Pavel

    Ale bzdury piszesz... Tunel jest zupełnie zbędny?
    Nie jest zupełnie zbędny. To już nie pamiętasz ile było konkursów gdzie padał śnieg i jak bardzo różniły się prędkości skoczków?
    Chyba nawet w poprzednim sezonie były jakies kontrowersje w którymś konkursie, że padał śnieg i była chwila przerwy i nie puścili przedskoczka.
    Albo w Seefeld 2019 gdzie Kobayashi skakał na końcu i już miał tak fatalną prędkość, że nie miał żadnych szans żeby wygrać.
    Tunel nie jest może konieczny i trochę dziwnie wyglądałyby takie skocznie ale gdyby był to na pewno byłby to krok w stronę sprawiedliwości dla skoczków.

  • INOFUN99 profesor

    Niestety, ale mamuty są tylko na zawody, a nie na treningi, więc nie ma zbytnio argumentów ku temu, aby skocznie wielką postawić. Brakuje mi obiektów na Dolnym Śląsku, a w szczególności na Podkarpaciu.

  • kibicsportu profesor

    Juz kiedyś pisałem, że jestem na nie z tym tunelem, ale i tak samo z mamutem w Polsce. Tunel jak i mamut są nie potrzebne w Polsce.
    Lepiej wybudować mniejsze skocznie do treningu, to bardziej się przyda. Mamy trzy ośrodki w Polsce. Wisla , Szczyrk i Zakopane.
    Potrzeba tego więcej. Choćby wskrzesić skocznie w Karpaczu i w Lubawce, albo wybudować kompleks skoczni w tych miejscowościach, tak jak to zrobiono w Zakopanem. Za parę lat możemy mieć problem z zawodnikami na dobrym poziomie w Polsce, więc nie widzę sensu pakowania tylu pieniędzy w tunelu.

  • Pavel profesor
    @Adamrams1

    Może jakieś argumenty? :)

  • Adamrams1 początkujący
    @Pavel

    jesteś jak typowy janusz malkontent byle płakać narzekać całe życie

  • Pavel profesor
    @Kolos

    Pan architekt to mógłby zaprojektować i skocznię na Saharze byle mu za to zapłacili, przecież nie on to będzie finansował. I jeszcze te porównania do kosztów autostrad, zabawny populizm.

    Kolejna sprawa, tunel nad rozbiegiem jest zupełnie zbędny w czasach sztucznie mrożonych torów. Ot wywalenie pieniędzy totalnie w błoto, tak jakbyś sobie w pokoju wybudował daszek, żeby na ciebie nie padało, niby możesz tylko po co. Na koniec dodam, że każdy tunel ma tendencję do "zasysania" powietrza i zapewne u jego wylotów będzie dosyć mocno wiało.

  • Adamrams1 początkujący

    Widać że pan architekt to trochę szalony wizjoner ale sensowie mówi i szefowie PZNu weźcie te słowa pod rozwagę.
    Skoki z powodzeniem mogłby by funkcjonować jeszcze w szerszym okręgu niż Zakopane. Mamut w Polsce jak najbardziej tak.





  • Kolos profesor
    @Alex 21

    Też bym chciał, żeby reaktywować skoki w Sudetach czy Bieszczadach ale na dziś to chyba już bardziej sensowne byłoby postawienie tej skoczni mamuciej w Zakopanem. Przecież skoki w Sudetach upadły nie dlatego, że nie było gdzie skakać...

    Na ten moment bardziej się opłacałoby inwestować w istniejące ośrodki skoków czyli Beskidy (Wisła-Szczyrk) i Tatry (Zakopane). To w tych rejonach powinno się stawiać kolejne małe skocznie treningowe.

  • Kolos profesor
    @Alex 21

    Bardzo się cieszę, że są tacy ludzie jak Pan architekt - z wizją i pasją dla którego nawet mamucią skocznia w Polsce nie byłaby zbyt drogą inwestycją. I tak trzymać, na przekór malkontentom :).

  • Filip Bk początkujący
    @Alex 21

    Albo coś na północy Polski np. w Gołdapi wybudować. Kompleks skoczni do np. normalnej, a najlepiej by się przydał. Dałoby się trenować skoki na północy.

  • Alex 21 stały bywalec

    Najlepiej by było zaprojektować i wybudować (zrewitalizować) kompleksy skoczni, przynajmniej po jednym w Sudetach (np. Karpacz) i Bieszczadach (np. Sanok), a dopiero później myśleć o np. mamucie w Zakopanem. Polska ma dobrych skoczków, znaczy wiele w skokach, a mamy tylko trzy miejscowości ze skoczniami na poziomie międzynarodowym - Wisłę, Zakopane i Szczyrk. Notabene uważam, że to w Szczyrku powinniśmy zorganizować konkursy LGP/PK przynajmniej raz na jakiś czas.

Regulamin komentowania na łamach Skijumping.pl