Rewolucja w Planicy - Letalnica z torami lodowymi

  • 2024-02-12 15:54

Zaplanowany na koniec marca finał sezonu Pucharu Świata w Planicy będzie wyjątkowy. Po raz pierwszy rywalizacja na Letalnicy (HS240) zostanie przeprowadzana na nowoczesnych torach lodowych. Trwająca od kilku tygodni modernizacja obiektu jest na ukończeniu.

W ostatnich latach organizatorzy Pucharu Świata w Planicy musieli coraz częściej mierzyć się z problemem dotyczącym naturalnych torów najazdowych. W wyniku wysokich temperatur powietrza najazd ulegał roztopom i musiał być nieustannie chroniony przed słońcem z pomocą słoweńskich wojskowych, utrzymujących białe płachty osłaniające rozbieg.

Szczególnie problematyczny okazał się 2022 rok. Wówczas topiące się tory w trakcie czwartkowej sesji treningowej przetrzymały zjeżdząjącego w dół rozbiegu Jana Hoerla, który musiał ratować się przed upadkiem. Organizatorzy byli w stanie doprowadzić najazd do porządku, ale w celu jego oszczędzania odwołano sobotnie i niedzielne serie próbne. Przyśpieszono również start zawodów drużynowych, aby słońce nie zdążyło uszkodzić torów w trakcie rywalizacji.

Te historie są już jednak melodią przeszłości. Podczas tegorocznego finału skoczkowie po raz pierwszy będą mieli okazję przejechać się po nowoczesnych torach lotowych na Letalnicy. Modernizacja najazdu jednej z najsłynniejszych skoczni świata trwa już od kilku tygodni i powoli dobiega końca.

- Mogę potwierdzić, że zainstalowaliśmy nowe tory lodowe na mamuciej skoczni. Jest to znacząca inwestycja oferująca zaawansowane funkcje, które mają zwiększyć niezawodność i wydajność rozbiegu - przyznaje Jelko Gros z Planica Nordic Centre.

- Tory lodowe posiadają system chłodzenia. Z pomocą agregatu, w przypadku potencjalnej awarii, może on funkcjonować przez kolejne półtorej godziny, zapewniając większą niezawodność i wydłużony czas pracy - dodaje słoweński działacz FIS: - W przypadku deszczu, tory najazdowe są wyposażone w specjalne kanały odwadniające, rozmieszczone co metr na całej długości rozbiegu. Wspomniane kanały posiadają przewody grzejnicze, ułatwiające przepływ wody deszczowej. Zapewniamy tym samym optymalne warunki w przypadku niesprzyjających warunków atmosferycznych.

- Zarówno agregat, jak i tory najazdowe wyposażone są w centralny system sterowania. Umożliwia on operatorom skoczni lub jury zawodów stałe monitorowanie kluczowych parametrów, takich jak przepływ i temperatura freonu oraz temperatura lodu w krytycznych punktach rozbiegu. Możliwość kontrolowania tych parametrów w czasie rzeczywistym zwiększy bezpieczeństwo zawodników oraz pozwoli na lepsze zarządzanie najazdem - zapewnia Słoweniec: - Temperatura lodu jest mierzona w dwóch punktach najazdu: 15 metrów przed progiem skoczni oraz na środku długości rozbiegu. Pomiary dokonywane są zarówno na rurkach chłodzących, jak i na powierzchni za pomocą czujnika temperatury na podczerwień. Ten system zapewnia kompleksowe monitorowanie stanu torów lodowych.

Cała modernizacja rozbiegu Letalnicy kosztowała 350 tysięcy euro: - Te ulepszenia świadczą o naszym zaangażowaniu w zapewnienie torów lodowych wysokiej jakości dla naszej skoczni, które są w stanie sprostać różnym wyzwaniom i zapewnić sportowcom optymalne warunki - kończy Jelko Gros.

Obecnie prace modernizacyjne w Planicy są na ukończeniu. W ciągu najbliższych dziesięciu dni zamontowana zostanie górna warstwa rozbiegu, imitująca trawę.

Letalnica w Planicy jest czwartą i ostatnią czynną skocznią do lotów narciarskich, na której zamontowano nowoczesne tory lodowe. Wcześniej takiej modernizacji dokonano na obiektach w Oberstdorfie, Vikersund i Bad Mitterndorf.

Tegoroczny finał Pucharu Świata w Planicy rozegrany zostanie w dniach 22-24 marca. W piątek odbędzie się konkurs indywidualny, w sobotę zawody drużynowe, a w niedzielę rywalizacja dla czołowej "30" klasyfikacji generalnej sezonu.

PROGRAM ZAWODÓW:

Środa, 20.03.2024
19:00 - Odprawa techniczna

Czwartek, 21.03.2024
8:00 - Oficjalny trening
10:00 - Kwalifikacje

Piątek, 22.03.2024
14:00 - Seria próbna
15:00 - Konkurs indywidualny

Sobota, 23.03.2024
8:00 - Seria próbna
9:30 - Konkurs drużynowy

Niedziela, 24.03.2024
8:00 - Seria próbna
9:30 - Konkurs indywidualny


Adam Bucholz, źródło: Informacja własna
oglądalność: (22013) komentarze: (35)

Komentowanie jest możliwe tylko po zalogowaniu

Zaloguj się

wątki wyłączone

Komentarze

  • Gerwazy doświadczony
    @Kaczka Dziwaczka Kwak Kwak

    W Planicy do 2022 też nie było problemu. Coś im wtedy nawalił system chłodzący naturalne tory

  • Fan_ekipy_pod_narty doświadczony
    @kubilaj2

    Skoro były potrzebne maty osłaniające to wątpie

  • kubilaj2 weteran
    @Fan_ekipy_pod_narty

    Wyjątek ;)

  • Fan_ekipy_pod_narty doświadczony
    @Mucha125

    Na mamutach to nawet nie wolno go kłaść zewzględu na ów prędkości.

  • Fan_ekipy_pod_narty doświadczony
    @kubilaj2

    Ta a 2k22?

  • Tomek88 profesor

    Ciekawe czy w Willingen kiedyś będą. Pewnie nie bo przecież im wolno więcej. Tak samo jak z oświetleniem w Innsbrucku i Bad Mitterndorf

  • Mucha125 profesor
    @tomek20

    Może będą chcieli igielit na tą skocznie położyć? Czy nie nadaje się na takie prędkości?

  • Kolos profesor
    @tomek20

    Zupełnie nie rozumiem idei tej zielonej trawy na najeździe. Tym bardziej na skoczniach gdzie nie ma igielitu więc latem się tam nie skacze.

  • Kolos profesor
    @Raptor202

    Tak jak powtarzanie serii w starym systemie było rzadkością tak i problemy z najazdem były bardzo rzadkim problemem. W Planicy zresztą nigdy nie było z tym problemów mimo późnego przecież terminu zawodów.

    Nie ulega więc wątpliwości, że system bez przeliczników był lepszy, a tory naturalne no cóż też na ogół problemem nie są.

    Zatem

  • Cukiernik początkujący
    @EkspertO

    Co do Niemiec i torów, to problem jest tylko na skoczniach w Titisee i Willingen, w Austrii mają problemy głównie z brakiem oświetlenia w Innsbrucku i na Kulm.

  • kubilaj2 weteran
    @Fan_ekipy_pod_narty

    Akurat w Planicy nie było jakoś wyjątkowo źle z torami(gorzej żri, którzy ustawiają wysoką belkę, żeby ogóry sobie polatały)

  • tomek20 weteran

    "W ciągu najbliższych dziesięciu dni zamontowana zostanie górna warstwa rozbiegu, imitująca trawę."

    To ma być coś takiego jak w Zakopanem? Jeśli tak to porażka, będzie waliło tym zielonym po oczach. Nie można tam czegoś innego położyć?

    A tak to ogólnie spoko, że inwestują, nie to co Niemcy.

  • Fan_ekipy_pod_narty doświadczony
    @Oreo

    No sory ale sprawiedliwość to sprawiedliwość.
    Widzieliśmy co się działo w ostatnich latach w Willingen czy właśnie Planicy. Dobra decyzja.

  • Deschwinchenkocki bywalec

    Ciekawe, że do jednych skoczni FIS rygorystycznie pilnuje swoich własnych wymogów, grożąc nawet wyrzuceniem z Pucharu Świata, a w przypadku innych skoczni tory najazdowe mogą się topić, albo notorycznie wieje, a siatek osłonowych nie ma, a mimo to dana skocznia zostaje w kalendarzu. Inna sprawa, że która organizacja sportowa w dzisiejszych czasach FAKTYCZNIE jest tak bardzo rygorystyczna, mając daleko w poważaniu nawet pecunia non olet, byle tylko dura lex, sed lex.

  • Mucha125 profesor

    Brawa dla nich

  • Karpp profesor

    Co tam tory. W Polsce już będzie tunel na rozbiegu, którego jak czytałem ostatnio zazdrościć będzie nam cały świat 😂

  • Kaczka Dziwaczka Kwak Kwak weteran
    @Adrian AZ

    Akurat tam z płynącymi torami raczej problemu nie było ale na wszelki wypadek też by mogli zainwestować.

  • Adrian AZ profesor
    @Kaczka Dziwaczka Kwak Kwak

    Jeszcze Lillehamer.

  • Fan Tkaczenki i Aalto profesor

    I cały sens bycia słoweńskim żołnierzem poszedł się chrzanić ;)

  • Fan_Gruszki profesor
    @Mati2121

    tymczasem skocznia w Seefeld: https://i.imgflip.com/3kdjqo.jpg?a474096

Regulamin komentowania na łamach Skijumping.pl