Klimek wystartuje w Pucharze Świata!

  • 2007-10-16 12:53

Po swoim rewelacyjnym występie na weekendowych Mistrzostwach Polski Klemens Murańka znów jest na ustach kibiców skoków. 13-latek z Zakopanego był 9. na Wielkiej Krokwi i 3. na Średniej Krokwi. Natychmiast pojawiły się opinie, że "cudowne dziecko" polskich skoków powinno dostać szanse w najbardziej prestiżowych zawodach. Wygląda na to, że trener kadry A chce mu taką szansę dać.

"Rozmawialiśmy z trenerem Hannu Lepistö. Klimek pojedzie na zawody Pucharu Świata. Ale tylko na jeden konkurs, góra dwa" - powiedział jego trener klubowy Józef Jarząbek - "Jakby chciał go wziąć na więcej, to i tak byśmy nie dali. Ale Klimek się do tego rwie."

Jeśli Murańka wystartowałby w wieku 13 lat na zawodach Pucharu Świata, byłby najmłodszym skoczkiem w historii tego cyklu. Nawet genialni Finowie Matti Nykaenen i Toni Nieminen pierwsze zawody Pucharu Świata zaliczyli w wieku 16 lat. "W skokach w Pucharze Świata nie ma dolnej granicy wieku. Mógłby wystartować nawet 9-latek - mówi trener Jarząbek - ale nie wystartuje, bo powinien oddać odpowiednią liczbę skoków."

Są jednak pewne zagrożenia wiążące się z taką decyzją. Puchar Świata to zawody absolutnej elity skoczków. Ze względu na presję mediów często odbywają się w trudnych warunkach, w których nawet doświadczeni zawodnicy miewają wypadki. Są też wątpliwości dotyczące tego, czy Murańka rzeczywiście jest na tyle dobry, by wystawiać go w Pucharze Świata. W zawodach krajowych dzieci błyszczy od dawna. Natomiast startował już w konkursach Pucharu FiS i zwykle plasował się na dalszych miejscach. Zeszłej zimy zadebiutował też w Pucharze Kontynentalnym w Zakopanem i nie dobył nawet punktu.

W końcu jak zawsze w wypadku młodych zawodników pozostają pytania dotyczące prawidłowego rozwoju kariery. Fin Nieminen czy Słoweniec Peterka to sławni skoczkowie, którzy brylowali jako juniorzy, ale ich seniorska kariera nie przebiegała po ich myśli. Ich nazwiska są za to przynajmniej znane nie tylko zapalonym kibicom, ale i laikom. A kto dziś pamięta Kanadyjczyka Stevena Collinsa, Mistrza Świata juniorów, który wygrał zawody PŚ jako najmłodszy skoczek w historii? Miał wtedy 15 lat. Nigdy później tego sukcesu nie powtórzył.


Marcin Hetnał, źródło: Gazeta Wyborcza
oglądalność: (11104) komentarze: (101)

Komentowanie jest możliwe tylko po zalogowaniu

Zaloguj się

wątki wyłączone

Komentarze

  • anonim
    Ludzie przestańcie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    po 1. Czy wy czytacie i słuchacie dokładnie doniesień odnośnie Klimka. Jakby tak było wiedzieli byście jakie plany maja trenerzy odnośnie jego osoby.

    po 2. Nie bawcie się w ekspertów i we wróżki. Poczekamy zobaczymy jak będzie się rozwijać sportowa droga Klimka.

    po 3. Jeżeli my mamy w Polsce tylu ekspertów od skoków to musicie powysyłać CV i list motywacyjny do PZN , może przyjmą was na etet doradcy Hannu. Bo z tego co widzę to jeden mądrzejszy od drugiego.

    I czy wy nie macie większych problemów ?!
    Pozdrawiam i czekam na sezon

  • jozek_sibek profesor
    K.Murańka w pucharach

    Puchar Kontynentalny:

    2006/2007 - 52 ------------ nie klasyfikowany

    Puchar FIS:

    2005/2006 - 54,DSQ ------ nie klasyfikowany
    2006/2007 - 16,37,31,12 - 82 miejsce - 37 pkt
    2007/2008 - 24,26 -------- 98 miejsce - 12 pkt

    Konkursy FIS 12 - 14( FIS Youth):

    Lato 2006 - 2,2,2 --------- 1 miejsce - 240 pkt
    Lato 2007 - 1,8,1,1 ------- 1 miejsce - 332 pkt

  • vero92 profesor

    Ja bym się wahała. I to chyba nie jest jednak dobry pomysł. Jest za młody i basta (;))

  • patrycja381 weteran

    nie bralabym go eszcze na zawody PS. co najwyzej na Puchar Kontynentalny.

  • anonim

    @Luk

    AA, dzieki zapomniałam jak to było w 2002 roku.
    Ale nie ulega wątpliwości, że akurat tam te dobre warunki mozna na palcach jednej ręki policzyc.

  • morgenstern początkujący

    Jest to dobry ruch ze strony naszych trenerów.Klimek przynajmniej zobaczy jak to jest w PŚ.Zdobędzie cenne doświadczenie co może a raczej powinno w przyszłości zaprocentować na rozwój jego kariery.Życzę mu powodzenia!

  • Luk profesor

    Fanka,
    normalne warunki były w Kuusamo - dwa konkursy w 2002 roku, dwa razy bity rekord skoczni, niemal bezwietrznie. Tylko mroźno........

  • anonim
    I chwała Lepistoe

    Jak Kklimek dostanie szanse to za nim ruszą na PK Słowiok,Zniszczoł,Byrty,Cieślary itd
    I oto właśnie chodzi --jedyna szansa nazastąpienie kadry"T "(oldbojów) młodzieżą i spowodowniem aby w najbliższym czasie oprócz Kamila, Klimka następne talenty mogły zaistnieć nie tylko na skoczniach k-40 w Zagórzu!

  • MarcinBB redaktor
    @vegx

    Akurat Peterka to chyba nie jest dobry przykład "świetnej kariery" - prawie wszytko co wygrał, wygrał przed 20 rokiem życia. No owszem, dwie Kryształowe Kule to naprawdę coś, ale potem był już skoczkiem przeciętnym - odwrotnie niż Ahonen czy Hoelwarth, dla których sukcesy odnoszone w młodości były tylko przygrywką do długich i obfitujących w sukcesy karier.

  • Radek weteran

    Ale z drugiej strony kto jak kto ale Lepistoe wie co robi. Wie rzeczy oczywiste (np że nie można przeciążyć chłopaka) jak i pewnie takie z których nie zdajemy sobie sprawy. Pracował z setakmi zawodników, z których wielu okazało się prawdziwymi mistrzami.

    Nie starajmy się być mądrzejsi od niego. Obawy wszystkich są na wyrost. Kto jak kto ale ten człwiek żadnej głupoty nie zrobi.

  • anonim

    @: Easydoor

    W sumie masz rację.
    Ale wiesz tyle sie pisze od czasu MP, był nawet artykuł, w którym było wyraznie napisane, że trener Jarząbek razem z trenerem Lepistoe własnie tak uzgodnili, w związku ze startami Klimka w PŚ.
    Więc jak tu nie spekulowac !
    Ale masz racje, chyba lepiej poczekac na dalszy rozwój wypadków.

  • Radek weteran

    Jak tak dalej pójdzie to obawa o rozój Klimka przez najbliższe 3 lata będzie problemem narodowym :)
    Wszystkich będą interesowały jego aktualny wzrost i waga. Chłopak będzie miał od małego przechlapane.
    Ale jak to zniesie, to będzie nie do pobicia.

  • anonim
    Jestem za,,,

    a nawet przeciw.
    Witam wszystkich po dłuuuuugiej przerwie. Niestety, od teraz będziecie musieli dość często czytać moje wypociny. Na początek kilka słów o Murańce. Widziałem Jego drugi skok na dużej skoczni i jestem pod wrażeniem
    Jeżeli Rodzice i trenerzy uznają, że Klimek może skakać
    w konkursach PŚ to nie widzę powodów aby mu tego zabraniać, zwłaszcza że na treningach już skacze na dużych skoczniach. Technikę ma doskonałą i należy tylko życzyć aby wszyscy polscy skoczkowie tak skakali!
    O psychikę też nie trzeba się obawiać bo kłopoty z psychiką to mają raczej starsi zawodnicy a nie młodzież.
    Skoki nie są sportem walki i nikt nikomu nie przeszkadza
    (poza Tepesem) w oddaniu skoku. Jedynym przeszkadzającym może być wiatr. Właśnie dlatego mam
    bardzo duże wątpliwości czy Kuusamo to najlepsze miejsce debiutu Klimka, natomiast odkładanie jego startu w PŚ o 2-3 lata nie ma najmniejszego sensu, gdyż
    mogą całkowicie zmienić się jego parametry, a nawet zainteresowania (były już takie przypadki i chyba nie muszę ich przypominać). Być może w skokach narciarskich zaistnieje wkrótce sytuacja podobna do sytuacji w gimnastyce kobiet, gdzie 20 letnie zawodniczki to już kończące karierę "staruszki".
    Za 3 lata Klimek może już nie być zdolny do zdobywania
    punktów. Niech skacze kiedy chce, byle tylko warunki wietrzne były stabilne. Pozdrawiam.

  • anonim
    klimek

    mówie wam że to dobry czas dla niego , niech jedzie. Wazna jest ta chwila kiedy on jest naprawde w dobrej dyspozycji, mysle ze naród polski nie zawstydzi sie go a bedzie wręcz odwrotnie. Dlaczego tam jakis austrijak czy słoweniec czy tam kanadyjczyk ma byc historia ze byli najmłodsi kiedy uczestniczyli w pucharze swiata a niech bedzie nasz rodak i to 13 letni pewnie w tedy nikt go nie pobije

  • Anika profesor

    Nie znam Klimka, i trudno mi to ocenić. Ale czy to, że "pali się" do skakania w PŚ i rywalizacji z najlepszymi, nie świadczy o jego NADMIERNEJ pewności siebie?

  • _Mithrandir stały bywalec

    Więc jeszcze nie nabraliście zaufania do Lepistoe, jego doświadczenia i fachowych metod? Póki co - ma on wszystko pod kontrolą, przestańcie go traktować jak człowieka, który nie ma pojęcia, co robi... Jak człowieka, który nie ma doświadczenia i zamierza "poeksperymentować". Zastanówcie się czasem, Hannu jest trenerem, którego inni mogą nam tylko pozazdrościć.

  • gaga stały bywalec
    ...

    to zbyt wcześnie ....!
    Oj nie wiem , nie wiedze tego dobrze... Klimek powinien jeszcze sie wstrzymac dwa trzy lata!

  • Carmen stały bywalec

    Jestem zaskoczona ale negatywnie... i widze ze nie tylko ja.. ale to juz lekka przesada ja rozumem ze to talent.. ze naprawde dobrze rokuje Ale moim zdnaiem nawed nie warto wysylac go na te 1 czy 2 konkursy bo po co? juz widze te medilane nagonki.. ze to wydarzenie bez precedensu.. ze ma tylko 13 lat.... ze to nowy Malysz... bla bla bla.. i co wiecie jestem na pierwszym roku psychologii.. nie wiem czy 13 letni chlopczyk poradzil by sobie z taka presja... wrecz jestem tego pewna ze nie .... wiecie on moze to potraktowac bardzo na "lajcie" jako cos nowego i nawed jezeli mu nie wyjdzie to sie tym bynajmniej nie przejmie A moze byc sytlacja na odwrót ze postawi soebie tak wysoko poprzeczke.. ktorej po prostu nie przeskoczy nomen omen;) klimek pewnie jest ambitny wiec obawiam sie tej drugiej obcji to moze niesc za soba naprawde zle nastepstwa a jakie pewnie sie domyslacie badz co badz 3mam za niego kciuki i uwazam ze na niego czas jeszcze nadejdzie ale nie teraz

  • Emil profesor

    @harry: Przepisy można interpretować na wiele sposobów. Akurat w tym przypadku FIS interpretuje ustalone przez siebie zasady w ten sposób że traktuje drużyne jak pojedynczego skoczka. I wystarczy że jeden skoczek z zespołu zdobył w karierze punkty PŚ lub LGP lub w tym albo poprzednim sezonie punkty COC i już reszta nawet 3 skoczków bez jakichkolwiek punktów FISu może skakać w druzynie. A jak Klimek wejdzie z drużyna do ósemki (ktora punktuje w Pucharze Narodow) to bedzie to tak traktowane jakby zdobyl punkty indywidualnie (tak samo jak w przypadku Maćka Kota) i bedzie mial zagwarantowane dożywotnie prawo startu w PŚ :)

  • anonim
    klimek

    zapomiałem podać strony klimka www.klimek-muranka.pl

Regulamin komentowania na łamach Skijumping.pl