Bez Schlierenzauera i Morgensterna w Sapporo

  • 2013-01-14 18:04

W tym roku niewiele ekip zamierza odpuszczać zawody Pucharu Świata w japońskim Sapporo (19-20 stycznia). Swój wyjazd do Japonii potwierdzili już m.in. Anders Bardal, Tom Hilde, Anders Jacobsen, Severin Freund oraz Andreas Kofler.

Norwegowie do Sapporo polecą w składzie Anders Jacobsen, Anders Bardal, Tom Hilde, Atle Pedersen Roensen, Kim Rene Elverum Sorsell oraz Ole Marius Ingvaldsen.

W japońskich dwóch konkursach indywidualnych zabraknie natomiast Gregora Schlierenzauera, który chce w pełni wyzdrowieć i powrócić do rywalizacji dopiero w Vikersund, oraz Thomasa Morgensterna. Alexander Pointner zabierze zatem do Sapporo tylko trzech zawodników - Wolfganga Loitzla, Andreas Koflera oraz Michaela Hayboecka.

Drużyna niemiecka na Sapporo nie została jeszcze ogłoszona, ale pewne jest, że wystartują tam Severin Freund oraz Andreas Wank. Richard Freitag i Andreas Wellinger prawdopodobnie zostaną w kraju.

Kwalifikacje do sobotniego konkursu w Sapporo zaplanowane są na piątek (18 stycznia), godzinę 9:00 polskiego czasu.


Tadeusz Mieczyński, źródło: informacja prasowa
oglądalność: (18110) komentarze: (195)

Komentowanie jest możliwe tylko po zalogowaniu

Zaloguj się

wątki wyłączone

Komentarze

  • piotrek0288 początkujący
    sapporo

    Jak narazie na podstawie zgłoszen ekip mam na liscie 45 zawodnikow w sapporo a nie wiem jeszcze ilu i jacy czesi,włosi,kazachowie,korenczycy i kanadyjczycy moze szwedzi a wiec powinno byc ponad 50 i kwalifikacje

  • Radek weteran
    Tak przeglądałem sobie stare newsy...

    ...i zobaczcie sobie na wyniki mistrostw świata z GA-PA z 2005...
    http://www.skijum ping.pl/wiadomosci/3940/

    Nasi w młodszych rocznikach,a le zobaczcie kto wygrał w roczniku '90...

  • pepeleusz profesor

    Brak medalu drużynowego MSJ byłby tragedią i takiej nie przewiduje(no chyba żeby jakaś mega loteria była). Tyle, że przed zimą byliśmy pewniakami do złota (tak samo jak przed zimą w dwoch poprzednich sezonach), a teraz stan jest gorszy. Pewniakami do złota są Słoweńcy, mu powinniśmy zając 2 miejsce a Niemcy trzecie(choć tu niemal równo), a o medal mogą walczyć jeszcze tylko Austriacy u których postępy robią zawodnicy z rocznika 95.
    5-7 miejsca dla Norwegii(bo za dużo absencji, raczej Berggaard sam błysnie niżli znowu zmontują super ekipę ze szczytem formy, chociaz jak wystapi Roee to może szanse na medal by były) , Japonii i Szwajcarii, 8-9 dla kryzysowych gospodarzy Czechów i Finów 10 dla Francji.
    Natomiast miejsca 11- (do potencjalnie19) to niezwykłe i bezprecedensowe wyrównanie szans, tak że niemal każdy może być i 11 i ostatni: Rumunia, Rosja,Włochy, Estonia(jeśli z Ilvesem), Bułgaria(gdyby Zografski ale raczej nie wystapi i nie bedzie drużyny), Holandia,USa, Kanada, Ukraina.

  • piotr186 profesor
    pepeleusz

    Byrt stracił większość lata wiec jego forma a raczej jej brak to nic dziwnego Muranka chyba powinien dojść do siebie na MŚJ, Zniszczoł tez jest w przyzwoitej formie. Biegun tez tragiczny nie jest, Jeszcze Kłusek jest i nie powinno być źle.

  • pepeleusz profesor

    Nasz rocznik 93 się zapadł, a jeszcze zeszłego lata drużynowo to nr 1 na świecie był. Mega kryzys Byrta i G.Miętusa. Kłusek jest dośc wysoko notowany ale nadal bez punktu PS i bez formy.
    A tymczasem u słoweńców błyszczą nie mal ni stąd ni zowąd Semenic i Benedik, którzy w poprzednich latach nawet w 30 tego rocznika na świecie się nie łapali. Jak bedzie Hvala, to razem z C.Prevcem będą trudni do pokonania drużynowo przez kogokolwiek, a i Lanisek się zbiera.
    A my? No głupio byłoby zostać bez medalu, bo trzech najlepszych zawodników na świecie w roczniku nastepnym czyli 94 za 12 miesięcy to sami Polacy! Rzecz bez precedensu I to zdecydowanie Biegun wyprzedza tego czwartego. Niesłychane. Musialby być duży dołek żeby to zmarnować na chwilę MSJ.

  • hehe bywalec

    No to uzytkownik piotr186 bedzie mial 1 tej zimy w miare spokojny weekend, bo zawsze cisnienie 2-krotnie podwyzszone bo wyrgywa Schlierenzauer:)

  • Talar weteran
    Arek575

    Ja się dziwię że w ogóle jadą i biorą do Japonii będących bez formy Koflera i Loitzla.. A z pozostałych? Fettner miał niedawno upadek, Koch szykuje się już pewnie na loty a ci co startowali w Coc nic weielkiego nie pokazali.. Austriacy mają ostatnio delikatny poślizg i jakoś starają się zdążyć do MŚ

  • anonim

    Tez się dziwię, że jada bez Krafta, bo brak Morgiego nie dziwi. Jest chłopak bez formy kompletnie. A Gregor chory i też forme troche stracił.
    wogóle dziwne, że tylko trójką jadą.
    A jeśli chodzi o Karelina, to rzeczywiście chłopaka szkoda. Miał szanse się naprawdę wybic. To podium w Ga-Pa mogło byc pierwszym z wielu.

  • M_B profesor
    @Anna23

    Konkretnie miał jedno miejsce na podium PŚ - w Ga-Pa.

    Niestety no, szkoda że w jego wypadku tak wszystko się to potoczyło. Patrząc na skalę talentu, to gdyby nie śmierć, to pewnie byłby teraz liderem rosyjskiej kadry i być może nawet walczyłby ze Schlierenzauerem w tym sezonie, ale tego już się nie dowiemy niestety co by było gdyby żył.

  • Anna23 początkujący

    Jak wspominasz o Rosjanach, to przypomnina mi sie Pavel Karelin. Miał chłopak sznsę na karierę. Miał miejsca na podium w PŚ. Szkoda go. taki młody był

  • marro profesor

    Rosjanie w najsilniejszym składzie na Japonię: Wasiliew, Korniłow, Rosliakow, Romaszow

    Jakby nie bylo Freitaga, Neumayera i Ammanna to Kot znalazłby sie w 10 skoczków, którzy nie muszą sie kwalifikowac, o ile te kwalifikacje oczywiście bedą.

  • anonim
    Sapporo tym razem ciekawe

    Ze strony Pointnera to zagrywka taktyczna. Schlierenzauer ma zapas punktow i nic mu sie nie stanie jak nie pojedzie. Liczy na to ze konkurencja podzieli sie punktami, a przez przestawienie czasu i dluga podroz sie troche rozreguluje - co sie moze stac.

    Zrobi sie ciekawie w 1-szej dziesiatce ale dopiero po Sapporo.
    Naszym zycze zeby doprowadzili cala reszte do placzu, max. wyciagneli punktow i 2x Mazurka Dabrowskiego.

  • Anna23 początkujący

    Dziwne, że tak dużo skoczków jedzie do Japonii. Pamiętam czsy, gdy wszyscy sobie odpuszczali i zawody były nudne, bo w zasadzie nie było nikogo z najlepszych. A tak wogole dlaczego TVP nie transmituje zawodów?!

  • M_B profesor
    @k

    A co ci juniorzy Austriaccy prezentowali na kontynentalach, że mieliby ich brać ?

    Jak już ktoś z kontynentalowców miał tam iść na doczepkę, to byłby to Lukas Mueller, ewentualnie Thomas Diethart, ale to nie juniorzy i formy jakiejś nadzwyczajnej nie mają (Diethart w COC-u jeden błysk w Engelbergu i to dzięki fartowi do warunków w 1 serii przede wszystkim, a tak nawet na COC-u w Sapporo jakoś strasznie nie błyszczał, najwyżej 10 w ostatnim konkursie, Mueller w Japonii 2, 7 i 8, a tak niestety w COC-ach też zależny od wiatru, bo w 2 europejskich weekendach COC ma skuteczność punktowania 50%, co prawda te punkty spore łapał - 12 i 4 pozycja, ale to regularność podobna do Janka Ziobry w chwili obecnej, że raz dobrze raz źle, przy gorszej japońskiej obsadzie nie miał wpadek, ale to nie ten Mueller z jego najlepszego okresu mimo wszystko), reszta austriackich kontynentalowców w ogóle nie jest godna pokazywania ich w PŚ (nie liczę Krafta, ale on pewnie po MŚJ będzie regularnie w PŚ już skakał)

  • anonim
    Austria

    Mogą wziąć 7 zawodników, ale nie wezmą. Rozumiem, że z tych regularnie punktujących tylko oni zostali, ale mogli wziąć jakiś juniorów żeby spróbowali. Norwegom zostało trochę miejsc i pojechali Roensen, Sorsell i Ingvaldsen.

  • anonim
    austriaki

    mają limit 7 , wysyłają 3 - moim zdaniem to głupota
    a o dyspozycji gregorka w vikersund ciezko cos powiedzieć
    ale wydaje mi sie bardal szału tam nie zrobi , raczej jacobsen moze powalczyc ze szlierusiem

  • anonim

    Co do tematu: nie jestem zwolennikiem wysyłania do Japonii naszych najlepszych zawodników. Uzasadniałbym taką decyzję w momencie, gdy Stoch i Kot okupywaliby miejsca w trzeciej dziesiątce generalki. A tak? Odpoczynek dobrze by zrobił szczególnie Maćkowi Kotowi. Żyła niech jedzie, on i tak wytrzyma sezon kondycyjnie, właśnie teraz łapie moc i druga część sezonu może należeć do niego.

  • anonim

    Ja bojkotuje tez fakty w TVN. Trudno, wolę przeczytać dobrą książkę i nie mam wrażenia, że odpuszczając oglądanie serwisu informacyjnego tracę coś niezwykłego.

  • asdf bywalec

    Moim zdaniem decyzja Schlierenzauera dobra zwłaszcza że po ostatnim maratonie czekają skoczków loty na obiektach których warunki raczej nie rozpieszczają do tego dochodzi jeszcze FTT

  • anonim

    Piotr 186: Niestety TVP schodzi coraz bardziej na psy. Nie da się temu zaprzeczyć. Dochodzi do tego, że coraz więcej ludzi bojkotuje wieczorne wydanie wiadomości ( w tym ja). To już nie ma wiele wspólnego z telewizją publiczną. Powoli zaczyna to przypominać głęboką komunę i propagandę z tamtych lat.

  • tomek20 weteran
    Wypowiedź Piotra Żyły z dzisiejszego Przeglądu Sportowego

    "Wiem, że zostałem bohaterem internetu. Nie oglądam jednak filmików z moimi wypowiedziami. Koledzy mi mówili, że są dosyć popularne. Nie lubię jednak słuchać swojego głosu. Znajomi śmieją się ze mnie, ale mi to wcale nie przeszkadza. To powiedzonko "garbik, fajeczka" podoba się kolegom. Ważne, że jest zabawnie, ale większym wesołkiem ode mnie w drużynie jest chyba Krzysiek Miętus".

  • piotr186 profesor
    Emil

    Co od przerostu zatrudnienia w TVP to masz racje (choć może nie tyle chodiz o ilosć ludzi co o te "gwiazdorskie" pensje co poniektórych)
    Przecież są komercyjne a dostępne szeroko Polsat czy TVN i raczej nie byłby to dobry kierunek. a co od biegów to fakty są twarde: regularnie przegrywają oglądalnością ze skokami narciarskim i i to znacznie. Zatem skoki pwoinny być pokazywane w całej rozciągłości a biegi niekoniecznie...

  • Emil profesor

    @piotr186 Po sprywatyzowaniu wszystko by było robione pod kątem opłacalności. TVP powinna wziąć przykład ze stacji komercyjnych na pewno w jednej kwestii. Stację prywatne zatrudniają tylu ludzi ile im jest niezbędnych a TVP jest masa ludzi co nic nie robią, nie znają się i kasę biorą. I przez to są długi i brak kasy np na skoki. Biegi w których bierze udział Justyna należy pokazywać wszystkie. Zresztą TVP woli się pochwalić że pokazywała wygraną Kowalczyk, i co chwile to przypominać przy każdej możliwej okazji, dawać ckliwe filmiki z wydzierającym się Jóźwikiem. Bo jednak nawet 3 miejsca Stocha w historii sportu i stacji telewizyjnej się nie zapiszą.

  • piotr186 profesor
    Emil

    Ja tam nie mówię żeby nie pokazywać biegów, ale żeby pokazywali proporcjonalnie - skoro skoki są popularne to niech pokazują je w całości ,a biegi tylko w części i po co wydawać pieniądze na tenis który obejrzy garstka ludzi? A w lecie kosztem popularnych skoków narciarskich pokazywali na otwartym kanale mecze piłkarskie o komercyjny puchar podwórkowy...

    A tak w ogóle to TVP działa (prawie) jak prywatna telewizja.

  • MSad_ profesor
    abdullak (*fw1.operator.enea.pl), 14 stycznia 2013, 21:11

    Nie mam nic przeciwko temu abyś miał rację ale ja mam swoje zdanie a nasze racje zweryfikuje przyszłość.

  • anonim

    Na stronie głównej TVP jest też ranking najpopularniejszych serwisów TVP i skoki są na 1 miejscu a Piotr Żyła na youtebe ma sporo wejść najlepsze wypowiedzi Piotra mają 753 248 wejść http://www.youtube.com/watch?v=km1qnkc-5bY

  • anonim

    Gregor ma grypę jednak na dzień dzisiejszy czuję się już lepiej ale do końca musi wyleczyć. Powrócić do treningu i na Vikersund być gotowym

  • Emil profesor

    @piotr186 To sprywatyzujmy TVP i wtedy wszelkie decyzje będą podejmowane pod względem opłacalności. Bo jak TVP będzie działała na identycznej zasadzie jak komercyjne to nie będzie się od nich niczym różniła a na TVN czy Polsat abonamentu pod przymusem się nie płaci. A biegi mają dobrą oglądalność a skoki bardzo dobrą, i sam się dziwie dlaczego nie pokazują Sapporo czy wcześniej Soczi i można mieć o to do TVP pretensję ale nie na zasadzie "skoro nie pokazują mi skoków to zabiorę innym biegi"

  • anonim

    JacHOPPsen do tego piątkowy konkurs drużynowy prawie 5 milionów osób a te dane masz na stronie http://www.tvp.pl/o-tvp/centrum-prasowe/ komunikaty-prasowe/miliony-widzow-przed-telewizorami-podczas-konkursu-skokow-w-zakopanem/9742297 widać skoki są bardziej oglądane niż nudne biegi

  • piotr186 profesor
    Emil

    Po z a tym nie wiadomo czy Schlierenzauer miał grypę czy tylko zwykła gorączkę, Choć gdyby to była prawdziwa grypa to pewnie ani na Zakopane by się nie wykurował.

  • piotr186 profesor
    Emil

    Ale liczby mówią same za sobą - biegi narciarskie w najlepszym razie miewają oglądalność gorsza od skoków o 1- 1,5 mln widzów a bardzo często ta różnica na niekorzyść biegów (a na korzyść skoków) jest jeszcze większa.

  • piotr186 profesor
    Aces & Eights ,fan

    nie wiem może maja wykupione prawa do pokazywania tylko kobiecych biegów narciarskich a do męskich już nie?

  • Emil profesor

    @piotr186 Akurat wirusów się antybiotykami nie leczy i dlatego tym bardziej jak się takiego złapie jest gorzej, i to nie tylko u sportowca ale ogólnie. Co do biegów to już nie czepiajmy się ich. Teraz mamy w nich zdecydowaną liderkę w PŚ a w skokach na razie jesteśmy bez wygranej.

  • anonim
    fan

    Akurat tu racja. Staręga biegł w ćwierćfinale a oni sobie gadali albo pokazywali jakieś rozmowy z Kowalczyk. Nie mówię że mają w TVP 2 lecieć biegi mężczyzn ale sprint w którym jest polak powinien bo biegną na zmianę z kobietami więc nie ma problemu z transmisją.

  • TheWolf doświadczony
    piotr186

    Czosnek jest najlepszy po tym to żadna choroba nie wejdzie, po za tym jak nafaszeruję się lekami to gorączka obniży się zbyt bardziej to czujesz się tak okropnie że juz podczas gorączki było lepiej.

  • fan profesor

    TVP to promuje Justyne Kowalczyk a nie biegi narciarskie.
    Gdy Maciej Starega biegl w cwiercfinale to oni pokazywali w tym czasie gadajace głowy w studiu z Babiarzem na czele i odgrzewane wypowiedzi Kowalczyk.Wiec to jest promocja Kowalczyk a biegi to oni tez maja gdzies.

  • abdullak bywalec
    MSad

    Poprzedni sezon pokazał, że wyjazd do japoni opłacił sie Stochowi. 2 razy na podium + później wygrana we Włoszech. nie miałbym nic przeciwko powtórce w tym roku. Odpowiednie przygotowanie do zmiany czasu wynikajacej z podrózy po kontynentach zniweluje potencjalne wahnięcie formy. Moze nawet lepiej, zeby teraz Kamil ciągle startował, aby wykluczyć powracajacą co jakiś czas sytuacje z gorszym skokiem w 2 serii konkursu.
    A co do samych MŚ, to nie zdziwiłbym się gdyby okazało się, że Austtriacy znów będą skakać jak natchnieni, zwłaszcza gregor i morgi.

  • piotr186 profesor
    JacHOPPsen

    Też się dziwę że TVP ma gdzieś skoki narciarskie i na siłę promuje Biegi narciarskie które się ewidentnie "nie sprzedają" Z tym tenisem to też dziwna sprawa, gdyby to był choć Australian Open... Na to mają kasę a na dużo bardziej popularne skoki nie...

  • piotr186 profesor
    Emil

    no bez przesady. Od samej grypy jako takiej umrzeć nie można, można mieć jednak śmiertelne powikłania, tudzież może zachorować n grypę ktoś chorujący na coś innego (czy prostu osoba starsza) i mający obniżoną odporność.

    Sportowcy mają ten problem ze nie mogą faszerować się antybiotykami bo wiadomo kontrole antydopingowe, pamiętam ze jak Adma Małysz w 2001 roku był chory po MŚ to opowiadał ze leczył się czosnkiem tudzież innym znanymi "domowymi" metodami.

  • anonim

    Jestem pewien że Schlierenzauer wie co robi i nie martwi się tym że nie wystąpi w Sapporo. Nawet gdyby doszło do takiej ''sensacji'' że Bardal objął by prowadzenie w Klasyfikacji PŚ to tylko chwilowo. Gdyż Gregor wyzdrowieje i dojdzie do takiej formy a nawet i lepszej przed chorobą i wygra Mistrzostwa Świata i Kryształową Kule w sezonie 2012/2013

  • anonim
    Kubiszon98

    Też liczę na to żeby Kot się nie musiał kwalifikować i może to się udać ale nie dlatego że będzie w 10 ale dlatego że może nie być kwalifikacji. Są reprezentacje jak Austria co nie wykorzystują limitu więc nie wiem czy się uda zebrać ponad 50 skoczków. Liczę że tak bo chciałbym pooglądać też tych słabszych żeby zdobyli jakieś punkty jak Boyd Clowes czy Nurmsalu/

  • anonim
    autor: @Aces (*-24.lodz.mm.pl), 14 stycznia 2013, 20:50

    Tak wiem że 4 miejsce to będzie wielki sukces więc dobrze by było gdyby Stoch zajął to miejsce a więc można zrobić takie dwa w jednym i być bliżej czołówki na MŚ i zająć najlepsze miejsce w PŚ na koniec sezonu ale do tego droga daleka. Jak będzie to zobaczymy ale wg. mnie Sapporo może pomóc Stochowi.

  • anonim
    MSad

    Tak wiem że to twoje zdanie więc nie krytykuję.

    Tak prawda jeżeli wiatr będzie mocno kręcił to będzie różnie i był już takie przykłady ale może być zupełnie inaczej jak to było na TCSie. Jedni w plecy a na czołówkę często się wiatr odwracał i wiał pod narty a więc ja uważam że czym wyżej tym lepiej ale kto lepiej trafi to zobaczymy po MŚ.

  • TheWolf doświadczony
    Aces & Eights

    Sapporo to będzie dla kamila pikuś, harrachov też ale vikersund to się zobaczy pamietajmy że kombinezony się zmieniły i nie maja już takiego noszenia jak wcześniej i kamil może mieć łatwiej, ale Willingen i Klingenthal to już nie ma co mówić, oberstdorf to w sumie też, ale wszystko rozstrzygnie się w Skandynawii i w planicy.

  • anonim
    TheWolf

    Jakby był3 czy 4 to bym się nie pogniewał ... he he he ale nie sądzę myślę że po Sapporo może być jeszcze liderem bo żeby stracił plastron lidera to Bardal musiał by 2 razy wygrać a patrząc że i Jacobsen i Stoch a może jeszcze Freund (dobrze tam mu się skacze) też dobrze skaczę to nie będzie to takie proste. Pewnie masz racje że naim dojdzie to tej najwyższej formy to trochę potrwa i będzie mógł go Bardal minąć w generalce ale na pewno nie Stoch bo 455 punktów to nie jest łatwo odrobić ... musiał by wygrać ze 4 konkursy z rzędu a Vikersund to wiemy ... Jacobsen dwa razy mniejsza strata i będzie miał ciężko a co dopiero Stoch.

    Myślę że Bardal może być liderem ale nie skreślam Schlierenzauera bo do Vikersund na pewno się wyleczy i potrenuje i już tam może pokazać że wrócił.

  • anonim

    Nie tylko to, nawet to 4 miejsce na koniec rowniez bedzie dobre, bo bedzie oznaczac postep w stosunku do poprzedniego roku co na pewno by dobrze wplynelo na zawodnika, bo ile pamietam celem Kamila w PS bylo zajecie wyzszego miejsca na koniec niz w poprzednim roku (5).

  • MSad_ profesor
    Aces & Eights (*k77.neoplus.adsl.tpnet.pl), 14 stycznia 2013, 20:44

    Minus dla Kruczka to moje zdanie i sie okaże a Twoje zdanie inne i szanuje je. Jedynie zobaczymy co byłoby lepsze.

    Odnosnie startowania na MŚ w podobnych warunkach to jakoś nie sprawdza sie jesli wiaterek bedzie krecil gdyz kolejni po sobie moga miec jeden duzo na + drugi duzo na minus. Mozna mnozyć przyklady. Czyż nie prawda?

  • TheWolf doświadczony
    Aces & Eights

    Dlatego jak wróci będzie mial pełno pracy, bo po chorobie to jeszcze pełnym sie nie jest, mogą nawalic go lekami ale sie wtedy gorzej czuje niz podczas gorączki, ale zobaczymy na pewno powiem jedno po chorobie będzie albo 3 albo 4 w klasyfikacji PŚ

  • MSad_ profesor
    Emil (*221.internetdsl.tpnet.pl), 14 stycznia 2013, 20:35

    Gregor postepuje w tym roku bardzo roztropnie tym bardziej ,ze calkiem nieźle się zagrypił. Niedoleczona grypa moze mu zaszkodzic wiecej niz moze chwilowa utrata prowadzenia w PŚ

  • anonim
    MSad

    Dlaczego od razu minus dla Kruczka? Akurat jeżeli Stoch będzie chciał odpocząć czy potrenować na spokojnie to lepiej żeby odpuścił Vikersund bo tam nie oszukujmy się szanse nawet na 10 są niewielkie, a w Sapporo akurat odwrotnie może nawet wygrać tym bardziej że w tej chwili chyba tylko Bardal i Jacobsen są w lepszej formie.

    Jeżeli uważasz że punkty nie są ważne w generalce to mówię ci że są ważne i nawet nie chodzi tutaj o KK czy podium w końcowej klasyfikacji tylko o to żeby być jak najwyżej bo na MŚ lepiej stratować przy najlepszych w podobnych warunkach. Teraz Kamil jest 7 a może być nawet na 4 miejscu jeżeli solidnie zapunktuje w Sapporo. Lepiej na MŚ startować 4 od końca niż np. 8 bo wiemy jak warunki potrafią być zmienne.

  • TheWolf doświadczony
    Emil

    Wiem o tym doskonale, ale ciekawe jakim cudem zachorowal, wiem że w polsce grypa szaleje ale bez przesady, gregorowi życze powrotu do zdrowia, bo nikomu nie życze najgorszego, ale zanim wróci do mistrzowskiego skakania to trochę potrwa, a trójka którą wymieniałem nie śpi, co najmniej do turnieju niemieckiego będzie już normalny, ale wtedy to już bardal będzie liderem jacobsen będzie 2 a stoch będzie bardzo blisko 3 miejsca no chyba że sam kamil odpali petarde ale w vikersund to nie sądze ;)

  • MSad_ profesor
    stefgraf (*226.static.hostnoc.net), 14 stycznia 2013, 19:36

    Czlowieku ty na serio jestes chory. Jak otwierasz lodówkę takze mnie widzisz, a jak włączasz telewizor od razu widnieje napis MSad_? Jeszcze raz powtarzam lecz sie.

    Co do Schliernzauera. Myślę,że chce się dokładnie wyleczyć z grypy i raczej skupi się na przygotowaniach do MŚ, a jesli nawet straci prowadzenie w Generalce w co nie wierzę bo przynajmniej raz w Jap[onii wygra Kamil, to i tak Gregor będzie miał parę zawodów aby odrobić ewentualne straty.
    Niektórym wyjazd do Japonii moze wyjść bokiem takze tym tuzom ,którzy tam jadą
    Ja oszczędzilbym Stocha. Nie rozumiem decyzji Kruczka i nie rozumiem jaki jest teraz priorytet dla Kamila . KK nie wygra ale MŚ moze wygrać.
    Narzekali nasi na zmeczenie brak swieżosci to jesli wyjazd do Japoni ma ich odswiezyc to ja gratuluję.Minus dla Kruczka

  • Emil profesor
    @TheWolf

    Grypa to nie katar czy przeziębienie, że można najlepszymi lekami je zwalczyć. To poważny wirus od którego można nawet umrzeć. I tutaj żadne leczenie nie pomoże, lekami można zwalczyć objawy ale nie samą chorobę, z nią sam organizm musi sobie poradzić i to najczęściej przy braku powikłań trwa do 2 tygodni. . Jak się zlekceważy chorobę to skutki mogą być złe a nawet najgorsze.

  • TheWolf doświadczony
    Aces & Eights

    Oczywiście, że zdrowie jest ważne ale on nie jest polakiem któremu brakuje na wszystko, i jak ma grype to leży 2 tygodnie, gregor ma najlepszą służbę zdrowia, leki wszystko, po za tym na peno jest z nim o wiele lepiej, ale mistrzowie nigdy się nie poddają ale on niech zdaje sobie sprawe, że jak jacobsen, stoch, bardal bedą na podium to będzie mial zagrożenie z ich strony, bo oni rosna w siłę a on przez chorobę może stracić kule a nawet podium na ich rzecz.

  • Emil profesor

    @marro 100% licząc konkursy PŚ :) licząc też MŚ i tylko Okurayamę ma 50% skuteczności. Na Okurayamie też przegrał z Mario Innauerem na Fis Cupie w 2006 r.

  • marro profesor

    Schlierenzauer ma 100 procentową skuteczność zwycięstw w Sapporo. Wystąpił tam w jednym konkursie i w jednym konkursie wystąpił i chyba chce utrzymać tą skuteczność:) Kiedys Ljoeklsoey nie zdobył KK m.in przez odpuszczenie Japonii i chyba Norwegowie mają to w pamięci.

  • JacHOPPsen stały bywalec
    @Krecik

    TVP niejednokrotnie zakupowywala 'hop siup' prawa do zawodow sportowych, przyklady:

    * Puchar Swiata 2000/01 w skokach, kupowany tydzien po tygodniu po sukcesie Adama Malysza w TCS

    * Puchar Swiata 2008/09 w biegach, zakup ostatnich konkursow po zdobyciu przez Kowalczyk trzech medali MS w Libercu

    * Puchar Swiata 2009/10 w biegach - analogiczna sytuacja, z tym, ze Justyna zdobyla krazki na Igrzyskach w Vancouver

    * Turniej tenisowy Sydney 2013 - w trakcie trwania imprezy TVP zakupila prawa do polfinalow i finalu (pomimo nieatrakcyjnych godzin emisji), z powodu szans na sukces Radwanskiej

    Skokow za duzo? Dzis w telegazecie TVP1 mozna bylo przeczytac, ze drugi weekend z rzedu dzieki sportowi TVP byla liderem na rynku!

    PS w skokach w Zakopanem - ok. 6,5 mln widzow (w szczytowym momencie 7,2 mln)

    PS w biegach w Libercu - ok. 3,75 mln widzow

    Mecz Polska-Bialorus na MS w pilce recznej - ok. 2,75 mln widzow

    Dane podaje z pamieci, strona juz znikla z telegazety

  • TheWolf doświadczony

    Gregor popelnia największy błąd który może mu naprawdę zaszkodzić, niech zdaje sobie sprawe że jacobsen, bardal i stoch rosną w siłe a on se odpuszcza, i to ma być mistrz, mistrz któy nawet jest chory nigdy nie odpuszcza nawet kamil potrafił w Bischofshofen i Harrachovie z grypą potrafił dobre lokaty zajmować a on nawet nie spróbuje dlatego on nigdy tym sposobem nie będzie mistrzem, bo mistrz nie boi się niczego.

  • anonim

    Mam złą wiadomość.Redakcji Skijumping nie będzie w Sapporo.Pisałem w tej sprawie maila do Tada i otrzymałem negatywną odpowiedź.Więc w tym roku nie możemy raczej liczyć na jakiekolwiek wywiady z zawodnikami i trenerem.

  • anonim

    No żeby Gregor się nie przeliczył, na ten moment jego przewaga jest spora ale nie ma co się oszukiwać, zarówno Bardal jak i Jacobsen odrobią od 100 do 200 punktów i Austriak będzie już z nimi w kontakcie. Przykład Ammanna z 2010 czy Bardala przed rokiem pokazał, że lot do Japonii i zmiana strefy czasowej wcale nie musi się odbić później na formie zawodnika w kolejnych konkursach.

    Jeśliby Austriak ponownie się przeliczył i nie zgarnął KK, a na dodatek nie zdobył złotego medalu na MŚ to bym go po prostu wyśmiał, okazałby się wielkim przegranym sezonu, a nie wygranym.

    Morgensternowi to się nie dziwie, skacze tak katastrofalnie, że wstyd na skoczni się pokazywać, dziwne, że podobnie nie postąpił Kofler.

  • Luk profesor

    Mogliby raz na jakiś czas zrobić w skokach w Sapporo jakieś urozmaicenie. Na przykład konkurs sobotni na skoczni K120 a niedzielny na K90 (tam, gdzie MŚ zdobył Małysz).

  • mw121 bywalec
    Mówiłem, że sprawa kryształowej kuli nie jest jeszcze rozstrzygnięta

    I że Schlierenzauer na pewno zrezygnuje z Japonii, jak co roku zresztą. Zasadniczo nie ma to aż tak wielkiego znaczenia, jeśli jego forma w drugiej części sezonu wciąż będzie wysoka. Jednak obserwując jego występy nietrudno zauważyć, że Gregor zazwyczaj dołuje po nowym roku. Pożyjemy, zobaczymy, aczkolwiek Bardal wydaje się teraz bardzo mocny. W Sapporo to jednak wiatr często rozdaje karty i dwa zwycięstwa Norwega są prawdopodobne, ale nie można powiedzieć, że całkowicie pewne.

  • piotr186 profesor
    Maarten

    Raczej nie bo z top 10 jedzie 6 skoczków (brak tylko Schlierenzauera,Morgensterna, Freitaga i Wellingera) z miejsc 11 - 16 (ci co są przed Kotem) na pewno do Japonii jedzie Loitzl. a na pewno nie jedzie Neumayer, reszta pod znakiem zapytania.

  • marro profesor

    @piotr186
    "Tak czy sika Miętus zawalił nam drużynówkę."
    Nie no Piotrze rozwaliłeś system z tym sikaniem Mietusa:) wiem że to błąd ale nie mogłem ze smiechu sie powstrzymać:)

  • Emil profesor

    @piotr186 Huragan w plecy? To były niestabilne boczne podmuchy które ze stabilnym wiatrem z tyłu nie mają wspólnego. Wiatr z tyłu zmniejsza prędkość zawodnika a prędkość można regulować belką a wiatr z boku po prostu wytracą zawodnika całkowicie z pozycji dającej możliwość odlecenia a przy takim wietrze z boku im większa prędkość to gorzej

  • anonim
    To było do przewidzenia

    zaruwno morgi jak i szliri są w kie[skiej formie, powinni dać szanse młodym skoczkom niech zdobywają doświadczenie. Co się tyczy polskiej reprezentacji to oby nie odbiło się czkawką przed mistrzostwami świata, przypomina mi się sytuacja gdzie przed olimpiadą w Park City też do Sapporo polecieli Austriacy w bardzo mocnym składzie a potem już nie błyszczeli. Mam nadzieję że nasi wiedzą co robią żeby [źniej forma się nie rozsypała.

  • anonim

    MSad /commo wez cos w koncu na leb bo dekiel masz obluzowany gadasz sam do siebie , pod jednym nickiem popierasz Gregora pod innym krytykujesz a jeszcze innym bluzgasz ile wlezie.Takie bajki to opowiedz swoim dzieciom na dobranocke tyle , ze one juz wyrosly z glupot a ty w nich tkwisz stary i osiol.

  • Kat stały bywalec

    adzik

    Myślę, że Gregor nie ma wyjścia - nie jest w pełni wyleczony i wyjazd do Japonii niesie ryzyko. Jeśli chodzi o KK, to po Japonii Bardal może być już bardzo blisko Gregora, a potem nie wiadomo jak będzie. Jeśli Schlierenzauer i w tym sezonie polegnie w walce o KK z Bardalem (i zajmie 2 miejsce w generalce), to będzie rzeczywiście dziwna historia - zawodnik wygrywający konkursy jak na zawołanie, stanie się mistrzem drugich miejsc w generalce PŚ. Niemniej poczekajmy na to, co będzie po Japonii.

  • Emil profesor

    Przeniesienie HS to jest zmiana profilu skoczni. Nie da się HS przenieść od tak sobie. Z kolei punkt K może być ustalany wg widzi mi się. Co do Miętusa to przy wysokiej belce nawet z huraganem z tyłu sobie poradzi byle warunki były stabilne dla każdego i Miętus musi oddawać swoje skoki.

  • anonim

    @commo
    nie wiem jaka podla szuja trzeba byc zeby pisac pod innym nickiem i podpisywac sie nie swoim a pod innym artykulem gadasz sam ze soba czyli MSad ala commo.Nawet juz uzyles mojego nicka ale moderacja doskonale wie jaka z ciebie szumowina dobrze cie znaja i wiedza co tu wyprawiasz.
    Odpowiedz wszystkim dlaczego uzywasz bramek proxy?

  • anonim

    Kubacki już skakał na manucie i się skompromitował. Wiem że wtedy to był jednak cienias który ledwo kwalifikacje przechodził a teraz już punktował w PŚ a więc i jego forma lepsza. Sądzę że w Vikersund i tak nie zaskoczy ale na innym obiekcie czemu nie?

  • piotr186 profesor
    Krecik

    Dokładnie tak, nie co więcej ceregieli byłoby z przeniesieniem punktu HS (gdyyb ktoś mail taki pomysł), ale i tak z powodu przeniesienia tych parametrów (HS,K) o 5 metrów skoczkowie nie zaczną przecież skakać dalej.

  • korus doświadczony

    Ja bym z Kubackim nie ryzykował i dał go na Harrachov, z takim limitem co mamy teraz to lepiej chyba Hulę do Vikersund dać.

    Przypomnę, jak latał w zeszłym roku na Vikersund Kot - http://www.youtube.com/watch?v=6XL_VzOti8c

    Tak, mi też się wydaje, że wyraźnie poprawił technikę i ładnie wykłada się na narty. Może cudów nie będzie, ale obstawiam chociaż loty gdzieś 210-220m. Oczywiście nic nie przewidzę i nie wiem jak naprawdę będzie.

  • Krecik doświadczony

    http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=JP&raceid=3031

  • Emil profesor

    Przede wszystkim o słabym wyniku Schlierenzauera na MŚwL decydowała słaba forma. Skakał po prostu źle, a miał też pecha do warunków. Zresztą przed Vikersund był 21 i 7 a po Vikersund też ani razu nie stanął na podium zajmując dwa razy miejsca poza "10". Zła forma a nie skocznia. A że o miejscu Gregora będzie decydować jego dyspozycja nie będę teraz oceniał jego szans.

  • piotr186 profesor
    Krecik

    To tez jest pytanie co będzie bo Kubacki chyba jeszcze na mamuciej skoczni nie skakał. Na pewno jego styl to tragedia na Vikersund bo tam się lata nisko, ale już niekoniecznie w Planicy.

  • piotr186 profesor
    Krecik

    Tak ale to tylko kosmetyczna zmiana punktu K, (de facto doprowadzi to tylko do tego "optyczne" skocznia będzie wyglądała na większą mimo iż jest taka sama.). profil skoczni się nie zmienił, w przeciwieństwie do zmian tego c obyło w 2010 a 2012 roku...

  • Krecik doświadczony
    @fan

    Akurat w Vikersund Kubacki to będzie tragedia, niech lepiej Hula jedzie. Rok temu Maciek w Vikersund się wysoko wybijał, wszyscy wiemy jak to się kończyło. Dawid może się w Harrachovie sprawdzić.

  • dejw profesor
    piotr186, rek

    Hm, wypadło mi to, że była tam modernizacja. Dzięki za zwrócenie mi na to uwagi :)
    Faktycznie Schlirenzauer rok temu był tam w MŚL bardzo daleko, może jednak ta zmiana profilu miała na to wpływ.

  • fan profesor

    Z Polakow w Vikersund moga zaskoczyc Kot i Mietus. pisze to powaznie, Kot zmienil styl latania na bardziej nosny i potrafi "wykonczyc" skok, nie spada z wysokosci jak dawniej.A Mietus to jest wrecz stworzony na takiego mamuta jak Vikersund.Rok temu nie byl w najwyzszej formie i troche z warunkami mial pecha dlatego nie zapunktowal.Tylko troche wiatru pod narty a Mietus moze poleciec ponad 230 metrow.A jeszcze Zyla moze latac tez tak daleko jesli utrzyma forme z Zakopanego.Najbardziej jestem ciekaw jak Kubacki poradzi sobie w Vikersund.Moze nie bedzie tak zle jak niektorzy pisza.

  • Krecik doświadczony
    @piotr186

    Od zeszłego roku "coś" zmieniono:
    http://www.skijumping.pl/news.html?pokaz_news=15355

  • piotr186 profesor
    Krecik

    Tego tez jestem ciekawy jak to wyjdzie z tymi kombinezonami na mamucich skoczniach, bo nikt tego nie testował, ale patrząc jak to dotąd wygląda na dużych skoczniach to pewnie nie ma się co spodziewać skoków po za HS skoczni.

  • Emil profesor

    Mi się przypomniała jedna wypowiedź Kamila Stocha co stwierdził że nowe kombinezony nie powinny mieć wpływu na skoki "lotników" ponieważ brak powierzchni nośnej zostanie zrównoważony większą prędkością i wyjdzie na to samo. I teoretycznie tak powinno być.

  • anonim
    @Krecik

    Nowe kombinezony daja wieksza predkosc, mysle ze to moze nawet spowodowac, ze lotnicy beda lepsi jeszcze (to tylko mysl, glowy nie daje) bo oni na mamutach perfekcyjnie potrafia wykorzystac predkosc przyklad Kranjec rok temu w 1szej serii mial huragan pod narty ale niska belke i nie odlecial mimo wiatru bo mial mala predkosc - 217m, a w 2 serii byl wiatr w plecy ale bardzo duzo wyzsza belka i predkosc i 244m.

  • piotr186 profesor
    M_B,dejw

    2 lata temu dominował, ale rok któremu nieco zmodernizowano skocznię w Vikersund i już nie błyszczał a od zeszłego roku niczego nie zmieniono więc trudno tam oczekiwać fajerwerków w wykonaniu Schlierenzauera.

    Na MŚJ mieli walczyć o złoto Evensen ze Schlierenzauer i większość była tego pewna na 100% a potem jeden nie wystartował na MŚJ wcale a drugi był ledwie 18...

  • anonim
    @dejw

    Skocznia zmienila profil z roku 2011 na 2012. Poprzedni po prostu mu podpasowal. Teraz ma zupelnie inny ktory faworyzuje bardziej zawodnikow typu Kranjec, Koch itd.

  • M_B profesor

    Tak... za to 2 lata temu z Evensenem właśnie Schlierenzauer dominował w Vikersund.

    Poczekajmy lepiej do tych zawodów i nie osądzajmy przed nimi, że Gregor tam nie wygra, nie daję mu za wielkich szans z Veltą (który do tej skoczni jest wręcz stworzony, do tego ma formę, co pokazał chociażby w Wiśle 1 raz stawając na podium PŚ), ale to nie znaczy, że go nie pokona i innych groźnych rywali, jak właśnie Kocha mogącego czuć zmęczenie po Japonii Kranjca, co do Jacobsena, to póki nie zobaczę jak lata na tym mamucie, to nie będę rokował jak on tam się będzie spisywał.

  • anonim
    piotr186

    No tak ale Słoweńcy też takich mają. Prevc i Kranjec wiadomo a i Tepes może być wysoko jak już pokazał w Zakopanem że wcale od naszego numer 3 czyli Żyły nie musi być gorszy. Tak więc możemy coś odrobić do Słowenii ale to będzie nie dużo i na pewno ich nie łykniemy jak to niektórzy piszą.

  • dejw profesor
    piotr186

    243,5 metra- rekord Schlirenzauera w Vikersund. W 2011 roku dwie wygrane (jedna z tego o ile się nie mylę wspólnie z Evensenem) gdzie odskakiwał konkurencji bardzo wyraźnie.

  • piotr186 profesor
    Kamil

    Nie oszukuj się, w Sapporo Bardal mocno zbliży się do Schlierenzauera, a w Vikersund Schlierenzauer błyszczeć raczej nie będzie patrząc na jego wyniki z przed roku na tej skoczni.

  • anonim

    Czyli rekord Nykenena przetrwa do lutego, skoro Schliriego nie bedzie w Sapporo, a za tydzien sa loty gdzie nie bedzie mial szans z lotnikami co rok temu zdobyli medale: Kranjecem, Kochem, Velta oraz zapowiadajacym 250m Jacobsenem. Bo formy tak kosmicznej jak mial w latach 2008-2009 nie ma gdzie nie mialo znaczenia ze to mamut i rywalizuje z lotnikami i wygrywal wszystko na kazdej skoczni, albo jak Adam w 2007 gdzie wygral 3 konkursy w Planicy.

  • anonim

    Nie łudzicie się że wyprzedzimy Słoweni bo strata jest za duża a oni jadą w najsilniejszym składzie do Japonii i w dodatku jest ich więcej, tylko Hvala nie jedzie a u nas Hula. Wiem że porównanie trochę dziwne bo jeden walczy o pierwsza dyche a drugi w trzeciej ale jednak punktują.

  • dejw profesor
    adam121211

    Krafta pewnie będzie przygotowywał się do MŚJ, bo chyba w nich wystąpi. Koch szuka formy, a Fetner.. no właśnie, on w ogóle już po tym upadku może skakać? Może jeszcze nie doszedł po pełni sił.
    Dziwi mnie że nie zostawili Mullera, który nieźle skakał tu w PK. No chyba że jego z kolei wyślą do Bischofsochen żeby zapewnił sobie miejsce w "3" 5 periodu CoC.

  • anonim

    czyli schlierenzauer definitywnie rezygnuje z pś? walka beddzie znowu wyrównana potem, ale nie wiadomo czy nie straci teraz formy ..

  • anonim
    Schlieri

    Schlierenzauer bardzo dobrze, że nie jedzie . osobiście jest moim ulubionym zawodnikiem od 6 lat . Ale jego zdrowie jest ważniejsze . Podejżewam że za kilka dni wyzdrowieje po czym wznowi treningi i wygra PŚ :)

  • dejw profesor
    M_B

    Możliwe jeszcze że zostanie Zupancic a nie Dezman. Chciałbym go zobaczyć, taki trochę skoczek znikąd, a solidnie zapunktował w CoC.

  • zur555 weteran

    Dla mnie niespodzianka jest obecność Koflera. wygląda na to ze obsada bedzie najsłabsza z ostatnich lat. A Bardal moze odrobić bardzo wiele Do Gregora i obstawiam ze Bardal na koniec wygra.

  • M_B profesor
    @piotr186

    Skład Słoweńców akurat już jest:

    Robert Kranjec, Jurij Tepes, Peter Prevc, Jernej Damjan, Matjaz Pungertar i Tomaz Naglic, coś chyba było jeszcze o tym, że Dezman ma zostać z kontynentala w Sapporo, ale tego nie wiem, ta pierwsza 6-stka na pewno w każdym razie.

  • dejw profesor
    piotr186

    Słoweńcy się raczej na pewno pojawią. Jak nie najsilniejszym składem, to dadzą szansę zawodnikom brylującym w kontynentalu.
    404 pkt. Czyli że musielibyśmy zdobyć 202 pkt w każdym z konkursów (zakładając że Słoweńcy nie punktują). Nasz rekord w tym sezonie to 149... Sporo brakuje.

  • piotr186 profesor

    A jeżeli Słoweńcy nie pojawią się wcale lub w pojawią się w rezerwowym składzie to możemy ich "Łyknąć" w klasyfikacji PN.
    Do odrobienia jest 404 pkt.

  • piotr186 profesor

    No i dobrze że nie będzie Schlierenzauera, Szkoda ze jednak Norwegowie będą w najsilniejszym składzie bo będą zabierać wysokie miejsca Polakom...

  • M_B profesor

    Czyli póki co z najlepszych wiadomo że nie będzie :

    Morgensterna, Schlierenzauera, Fettnera, Velty, Fannemela, Wellingera, prawdopodobnie Freitaga, Hvaly, Krafta

    czyli nie będzie co najmniej 8-miu zawodników z czołowej 30-stki PŚ (bez uwzględnienia Freitaga)

    Pewni za to występu w Sapporo z 30-stki PŚ są:

    Kamil Stoch, Maciej Kot, Anders Bardal, Anders Jacobsen, Tom Hilde, Severin Freund, Andreas Wank, Andreas Kofler, Peter Prevc, Jurij Tepes, Robert Kranjec, Taku Takeuchi , Noriaki Kasai

    Czyli co najmniej 13-stu zawodników z 30-stki generalki wystąpi w Sapporo.

    Ciekawe czy uda się uzbierać 50 zawodników na te zawody, ale sądzę, że jednak się uda ;).

  • dejw profesor
    Bardal

    Pisałem już o nim po zawodach w Zakopcu, ale może się powtórzę :)
    Bardal znów ma bardzo równy sezon. Jego najsłabszy wynik to 11 miejsce (dwa razy). Na początku skakał jednak troszkę słabiej, plasował się raczej w drugiej połowie pierwszej dziesiątki. Jednak od Ga-Pa jego forma wyraźnie wzrosła i nie zszedł ponizej 5 miejsca. W tamtym roku ta równa i wysoka forma dała mu Puchar Świata. W tym sezonie niewykluczona jest powtórka.

  • anonim
    stochomanka

    Nie skreślałbym Schlieriego. Generalnie największe szanse ma Bardal on skakał najrówniej z całej czołówki

  • anonim

    Może być. Bardal Jacobsen i Stoch muszą nadrobić do Gregora a szczególnie Bardal bo traci najmniej 185 pkt. Dwa zwycięstwa realne? Będzie ciężko ale wygrana i podium to już będzie dobrze.

  • anonim

    Bardal jest w niezłej formie, gdyby tak wygrał oba konkursy zostałby liderem i mamy powtórkę sprzed roku w bój o kryształową kulę. Chyba, że mu Jacobsen pokrzyżuje plany, co jest dosyć prawdopodobne.
    Ja mimo wszystko obstawiam na Freuda, taki mój cichy faworyt i leży mu ta skocznia. Oczywiście liczę na Kamila na podium.

  • anonim

    Tak się zastanawiam. Bo w sumie realne jest to żeby Stoch wspiął się na 5 miejsce w generalce. Musiałby tylko zajamowac przynajmniej dwa razy 4 miejsce, a Kofler skakac tak jak ostatnio (a nawet i gorzej) biorac pod uwagę nieobecnosc Freitaga, co jest bardzo prawdopodobne.

  • anonim

    To znaczy że tylko Norwegowie zabrali swój najmocniejszy skład nie licząc Polaków,bo Austria i Niemcy nie biorą najsilniejszego składu(Niemcy tylko Freunda)

Regulamin komentowania na łamach Skijumping.pl