Tunel nad rozbiegiem Wielkiej Krokwi - autor opowiada o szczegółach swojego projektu

  • 2019-02-04 19:22

Jednych ten projekt zachwyca, innych oburza, jeszcze innych śmieszy. Mowa tu o kontrowersyjnym planie zadaszenia rozbiegu Wielkiej Krokwi, do którego miałoby dojść w najbliższych latach. Przemysław Gawęda, współwłaściciel Pracowni Reżyserii Architektury ARCHIGEUM, która zaprojektowała tunel, mający chronić najazd obiektu przed warunkami atmosferycznymi, w rozmowie z Tygodnikiem Bydgoskim opowiedział o szczegółach całego pomysłu.

- Pochodzę z Inowrocławia, czyli z nizin - opowiada Gawęda - Wszyscy znają się na piłce nożnej. A po sukcesach Adama Małysza wszyscy zaczęli znać się na skokach – pozycja dojazdowa, wyjście z progu, kombinezony, narty, układ w locie. To były tematy rozmów ze znajomymi, w rodzinach, itd. I tak zaczęło się kombinowanie. Punktem zapalnym był konkurs w Zakopanem w 2014 roku. Obserwowałem go osobiście z trybuny. Zaczął padać deszcz. Konkurs był opóźniany. Zawodnicy skarżyli się na spadające prędkości najazdowe. Zawody dokończono na siłę. Bo odwoływanie konkursów to strata marketingowa, wizerunkowa i wymiernie finansowa. Przede wszystkim ze względu na transmisję telewizyjną. Wspólnie z moim partnerem projektowym Marcinem Sajdakiem zaczęliśmy zgłębiać temat. Skupiliśmy się nad ochroną rozbiegu przed opadami. Stworzyliśmy wizualizację. Projekt był raczej z takich, co na ogół kończą w szufladzie, choćby ze względu na swój futurystyczny wygląd - tłumacz architekt.

Autorzy projektu przedstawili go telefonicznie Centralnemu Ośrodkowi Sportu w Zakopanem. Po jakimś czasie zainteresował się nim Jan Kowal, były skoczek, a obecnie działacz narciarski. Cała idea spodobała się Stefanowi Horngacherowi i Adamowi Małyszowi. Zapadła decyzja, by przedstawić ją Międzynarodowej Federacji Narciarskiej. - Dyrektor Pucharu Świata w skokach narciarskich Walter Hofer powiedział, że jest to rozwiązanie, które widzi na skoczniach. Po akceptacji w Szwajcarii podjęliśmy działania, żeby pomysł dalej rozwijać. Nic przecież nie tracimy. Etap aprobaty pomysłu już uznaliśmy za coś niebywałego - cieszy się Gawęda.



Pozytywne opinie ważnych ze świata skoków osobistości są dla Gawędy motywacją do dalszych prac nad rozwojem projektu:
- Projekt został skonsultowany z autorytetami tej dyscypliny. Dostaliśmy zielone światło, dlatego idziemy dalej. Bardzo nas to cieszy. Twardo stąpamy po ziemi, ale lubimy wyzwania i jeżeli badania przebiegną pozytywnie, chcemy wdrożyć pomysł. Jest jeszcze sporo kwestii do rozwiązania. Przede wszystkim chodzi o bezpieczeństwo zawodników. Potrzebne są badania elementów konstrukcyjnych w laboratorium aerodynamicznym. Musimy wiedzieć, czy konstrukcja nie będzie powodować zawirowań wiatru. Teraz zrobiło się wokół projektu trochę głośno, gdyż Adam Małysz wspomniał o nim podczas transmisji telewizyjnej z ostatniego konkursu Turnieju Czterech Skoczni w Bischofshofen. Odbieramy to bardzo pozytywnie. (...) Projekt "tunelowy", nad którym pracujemy, nie należy do najłatwiejszych pomimo prostego odbioru. To niezwykle zaawansowana technologicznie instalacja. Jesteśmy jednak inżynierami i potrafimy poradzić sobie z tym zagadnieniem.

Co ciekawe na świecie funkcjonuje jedna skocznia z zadaszonym rozbiegiem. Jest to mały obiekt w Sapporo, którego zdjęcia można zobaczyć >>>TUTAJ<<<

Cały wywiad z Przemysławem Gawędą można przeczytać >>>TUTAJ<<<


Adrian Dworakowski, źródło: Tygodnikbydgoski.pl
oglądalność: (12160) komentarze: (42)

Komentowanie jest możliwe tylko po zalogowaniu

Zaloguj się

wątki wyłączone

Komentarze

  • Kolos profesor
    @ZbyszekM @mario74

    A po co budować skocznię w hali to rzecz oczywista, nie warta nawet kolejnego powtarzania.

  • Kolos profesor
    @ZbyszekM @mario74

    30 lat temu zastanawiano sie czy ktos zbuduje skocznię na której będzie sie skakać 200 metrów i wiecej. Obecnie skoczkowie skaczą już ponad 250 metrow...

    Od lat powtarzam: nie wiem kto gdzie i kiedy wybuduje ale ktoś kiedyś na pewno prędzej czy później wybuduje skocznię w hali/zadaszoną.

  • mario74 stały bywalec
    @ZbyszekM @kolos

    kto wybuduje skocznię w hali i poco i za co? Może jakiś szejk arabski z nudów, ale oni się chyba nie interesują tą dyscypliną... Gale nawet uniwersalne - koncertowo - sportowe przynoszą straty, a taka skocznie gromadząca widownię ze dwa razy w sezonie?

  • Kolos profesor
    @ZbyszekM @ZbyszekM

    Postęp technologiczny to rzecz oczywista. Nie zawsze może najlepsza ale nieunikniona. Skocznia w gali to nieunikniona sprawa. Prędzej czy później ktoś ją gdzieś zbuduje? A jedność pogody i skoków? Hofer tym conajmniej zachwiało wprowadzając przeliczniki. Skoro warunki wietrznie są w jaki# sposób kontrolowane przelicznik ami (a raczej ich wpływ na skok) to zbudowanie zadaszone skoczni będzie dokładnie tym samym.

  • ZbyszekM początkujący

    Co było a nie jest, nie pisze się w rejestr. Gość się zasiedział w swojej pracowni i przegapił moment w którym skocznie zaopatrzono w tory lodowe. Dawniej był to problem, ale teraz te maszynki do wydmuchiwania dają radę, w Oberstdorfie sprawnie konkurs przeprowadzono. Nie dajmy się zwariować, skoki i warunki pogodowe to jedność, tak ma być i kropka, a kasę z tych durnowatych projektów przeznaczyć lepiej na młodzież.
    Ale boję się tych przyszłych czasów gdzie to mogą być skoki w ogromnej hali, a zawodnik będzie wybierał sobie siłę i kierunek wiatru. Oby skoki nie poszły śladem f1 i nowinki nie sprawiły, że staną się one mało interesujące.

  • Grchw_Legia początkujący
    zaśnieżony rozbieg

    Zadaszać rozbieg? Po co? Czy w XXI wieku nie można skonstruować jakiejś maszynki nie dużej która by w razie jakiejś przerwy czy nawet po każdym skoku przy dużych opadach śniegu rozwijała się na te 2min i potem zwijała? Myślę że to nie jest jakaś wielka technologia potrzebna. Koszt chyba też nie jakiś ogromny. Teraz w Obersdorfie w niedziele naliczyłem ponad 20 panów z dmuchawkami każdemu dniówke trzeba odpalić a tak raz by sie zamontowało taką maszyne i ma sie na lata

  • anonim

    Człowiek z exela,żeby nie powiedzieć inaczej.Jak to powiedział znany komentator :D

  • Domin10 weteran
    Johann Remen Evensen uznał że ten tunel to dobry pomysł

    W sumie nic dziwnego bo Norwedzy chcą abyśmy nie mieli dobrych juniorów a co za tym idzie- ich zawodnicy by mieli mniejszą konkurencję

  • skajler doświadczony
    @skortom76 @skortom76

    skoro żona chce żeby mąż pracował daleko od rodzinnego domu to chyba ten mąż tym bardziej prędko wróci do siebie hee?

  • skortom76 doświadczony

    Tak ku pokrzepieniu serc:
    https://sportowefakty.wp.pl/skoki-narciarskie/803222/zona-wolalaby-zeby-stefan-horngacher-pracowal-w-polsce-pzn-z-lepsza-oferta-niz-n
    Miejmy nadzieję, że w domu Horngacherów żona jest szyją, która kręci głową.

  • mateematyk bywalec

    Gawęda? juz myslalem ze ta z blue cafe ;] czas nie bedzie na nas czekał ;]
    niech zrobia lepiej ZADASZANE TRYBUNY bo tego mi brakuje na skoczniach narciarskich

  • bigoszmakiem doświadczony
    @Pavel @pavel

    Człoqwieku to konto mam od 1,5 miesiąca, napij się może kawy, by cokolwiek skojarzyć? Odpowiedzi na pytanie opczywiście niet?

  • Pavel profesor
    @bigoszmakiem

    :) :) :) Kolejny dzień i kolejne konto :) Miłego dnia "mistrzu multikonto". Dodane do bogatej bazy ignorowanych :)

  • bigoszmakiem doświadczony
    @Pavel @pavel

    W branży archi to potwarz, że większość się naśmiewa z pomysłu. Masz o tej branży w ogóle jakiekolwiek pojęcie, czy kolejny "profesur skijumping"? Pytanie retoryczne.

  • Pavel profesor

    W czasach gdy mamy sztucznie mrożone tory takie tunele stają się praktycznie bezużyteczne, przydatne jedynie w czasie ekstremalnych opadów śniegu, ale te znowu uniemożliwia przygotowanie zeskoku. Co więcej tego typu konstrukcje mają to do siebie, że generują silne podmuchy wiatru u wylotu co w skokach jest wręcz dyskwalifikujące. I nie, zawodnik nie będzie jechał w absolutnej ciszy, sam napór powietrza przy blisko 100km/h jest olbrzymi (wystawcie sobie głowę za okno samochodu rozpędzonego do takiej prędkości to się sami przekonacie), a przepływ powietrza z jednego końca na drugi też może być dosyć znaczny.

    Sama idea dla projektantów ma sens, słyszeliście kiedyś o nich samych i ich pracowni architektonicznej? No to już usłyszeliście jak i kilka milionów przed TV :)

  • bigoszmakiem doświadczony
    @yyy @yyy

    To tak, jak niektórzy chwalą najbardziej żenujący stadion świata (kasa, wygląd) Wisły Kraków. Betonowy kloc a`la PRL.

    Fan Wisły

  • yyy profesor

    Kto powiedział poniżej ze cytuje'' chcą to zrobić na najpiękniejszym naturalnym rozbiegu świata. '' byliście tam pod tą skocznią. Wielka Krokiew to dno, syf. Nigdy nie byłem na innej skoczni, ale jeżeli ten rupieć jest najpiękniejszy to jak brzydkie musza być inne. Co wy chwalicie skocznia bo Polska?

  • GdzieOnWyladuje początkujący

    Niech to najpierw zrobią na jakiejś mniejszej skoczni ze znacznie krótszym rozbiegiem np K-40 i dadzą do przetestowania, koszty znacznie mniejsze, a i też na wypadek ''nagłego uderzenia powietrza'' (w co jakoś mi się nie chce wierzyć, bo przecież na rozbiegu zawsze z dwóch stron są z półmetrowe barierki z plexi i skoczka pochylonego w pozycji najazdowej prawie zasłaniają, więc częściowo taki tunel już jest, boki są, tylko nie ma dachu) upadek nie będzie taki groźny i jacyś kaskaderzy z poza kadr mogą tam zostać rzuceni do testów za tysiaka na głowe lol.

  • lbgrupa początkujący
    typy

    https://duzekursy.wordpress.com/ - Kupon na dziś ht/ft z kursem 20-50 dostępny! póki co na 5 kuponów aż 4 trafione! wszystkie zdjęcia kuponów na blogu! polecam bo sam korzystam z ich typów i są uczciwi.

  • bigoszmakiem doświadczony
    @RyoyuKobayashiFAN @RyoyuKobayashiFAN

    Downsizing w motoryzacji polega na tym, że z silnikiem od kosiarki samochód rozpędza się i jeździ jak te mające kiedyś ponad 100-150KM. Gdyby to zastosować na skoczni, to adekwatnie na obiekcie 30-40 metrowym powinni skakać po 130-140m:)

Regulamin komentowania na łamach Skijumping.pl