Tomasiak leci do Finlandii! Maciusiak ogłosił skład na Lahti

  • 2026-03-05 18:20

Polski Związek Narciarski (PZN) przedstawił nazwiska sześciu skoczków, którzy w najbliższy weekend powalczą o punkty Pucharu Świata w Lahti (6-8 marca). Na 130-metrowym obiekcie w Finlandii zobaczymy między innymi srebrnego medalistę mistrzostw świata juniorów – Kacpra Tomasiaka, który wywalczył dla naszego kraju dodatkowe miejsce startowe.

Kacper Tomasiak po czwartkowym konkursie indywidualnym w ramach mistrzostw świata juniorów w narciarstwie klasycznym udał się w podróż z Lillehammer do Lahti. 19-latek już od piątku ma rywalizować na Salpausselce, gdzie na nadchodzący weekend zaplanowano dwa konkursy indywidualne oraz zmagania duetów. Przypomnijmy, iż medal Tomasiaka w Lillehammer oznacza dla Polski dodatkowe miejsce startowe aż do przyszłorocznych MŚJ w Otepaeae – imienny dla Tomasiaka, bądź dla innego skoczka w wieku juniorskim.

Przedwczesny wylot Tomasiaka z Norwegii oznacza, iż nasza reprezentacja juniorów w Lillehammer będzie musiała poradzić sobie w mikście oraz w konkursie drużynowym bez pomocy multimedalisty tegorocznych igrzysk olimpijskich. W Lahti – oprócz mistrza Polski – pokażą się także Maciej Kot, Dawid Kubacki, Kamil Stoch, Paweł Wąsek i Piotr Żyła. Jak ustaliliśmy, wszyscy mają wystartować już w piątkowym konkursie.

Zmagania w Lahti otwierają finałowy okres Pucharu Świata 2025/26. Na fińskiej ziemi odbędą się aż trzy konkursy. Na piątek zaplanowany jednoseryjne zawody – w zastępstwie za listopadowe zmagania w Ruce. Sobota będzie dniem klasycznej rywalizacji indywidualnej, natomiast w niedzielę będziemy świadkami starcia duetów.

Program PŚ w Lahti (HS130)

Czwartek, 05.03.2026
19:00 - Odprawa techniczna

Piątek, 06.03.2026
8:00 - Oficjalny trening (1 seria)
14:30 - Konkurs indywidualny (1 seria)

Sobota, 07.03.2026
15:30 - Kwalifikacje
17:00 - Konkurs indywidualny

Niedziela, 08.03.2026
14:00 - Seria próbna
15:00 - Konkurs duetów


Dominik Formela, źródło: PZN
oglądalność: (18020) komentarze: (96)

Komentowanie jest możliwe tylko po zalogowaniu

Zaloguj się

wątki wyłączone

Komentarze

  • Raptor202 profesor
    @Stinger

    Medale są efektem tego, że Tomasiakowi podpasowały skocznie w Predazzo, a nie odpuszczania zawodów.

  • Stinger profesor
    @Raptor202

    Jak pokazał czas, Willingen warto było odpuścić. Sam nie byłem za tym ale chyba po fakcie możemy już stwierdzić, że warto było odpuścić Willingen dla 3 medali olimpijskich?

    Czy uważasz, że to błąd i te medale są mniej ważne?

    Co do Kulm to gdyby Kacper Tomasiak był w sytuacji Embachera to byłbym za jego startem ale że on musiałby uczyć się latać to uważam, że nie warto było ryzykować tym bardziej, że akurat w tym momencie miejsce na PŚ z MŚJ było dużo ważniejsze.

    Teraz sytuacja jest inna bo medal z ewentualnej drużynówki nie jest ważny dla Kacpra. Nie przynosi mu żadnych korzyści, czy to sportowych czy finansowych więc tak, punkty PŚ w tym przypadku dużo ważniejsze.

    Jeśli nie widzisz w tych sytuacjach różnicy to niestety ale nie będę ci tego tłumaczył.

  • Skoczek2025 bywalec

    Powinien być Joniak za Kubackiego. Prezentują podobna formę a chyba to logiczne że w takiej sytuacji powinien jechać młodszy...

  • Raptor202 profesor
    @Stinger

    Punkty w PŚ ważne, ale w Willingen i na Kulm już były nieważne, rozumiem.

  • rybolow1 profesor

    Bardzo dobra decyzja

  • Stinger profesor
    @Bernat__Sola

    Bo punkty PŚ są ważniejsze niż jakiś start w drużynówce MŚJ tym bardziej dla Colby'ego, który na medal i tak nie miałby szans, a że w tym sezonie na lotach nie bryluje to Lahti i Oslo go dla niego ostatnie większe szanse na jakieś punkty i powalczenie o 30-stkę by wystąpić w finale w Planicy.

    Kompletnie nie rozumiem co Colby miałby ugrać zajmując np. 8 miejsce z drużyną na MŚJ? W czym to jest lepsze od 14 punktów PŚ i co to mu daje do dalszej kariery? Ile zarobi podczas startu na MŚJ, a ile w PŚ?

    Dziwi mnie, że powtarzasz te bzdury non stop kompletnie nie patrząc na sytuację poszczególnych zawodników. Jedynie Kacper Tomasiak miałby jakiś sens by tam zostać ale to też tylko i wyłącznie w przypadku kolegów bo z nim mieliby większe szanse na medal ale Kacper Tomasiak musi grać na swój rachunek bo to sport przede wszystkim indywidualny. Medal z drużynówki MŚJ już ma i co? Czy ktokolwiek o nim kiedykolwiek wspomniał? Czy cokolwiek mu dał? Czy dzięki niemu nagle stał się skoczkiem z czołówki?
    No nie, a to że Wikipedia zapisuje go wyżej od Pucharu Świata nic nie zmienia także ja trzymam się swojego zdania, Kacper Tomasiak zrobił swoje ja MŚJ i wraca do PŚ nie ratować pozostałych, a skakać dla siebie.

    Dlaczego niesmak skoro Kacper wykonał zadanie? Czy naprawdę ten ewentualny medal aż tak dużo zmienia? Czy naprawdę stawiasz drużynówkę MŚJ nad Pucharem Świata tylko dlatego żebyśmy za x lat mogli mówić, że ten i tamten mają krążek z tej imprezy? Przecież jeśli będą w formie to i tak przebiją te wyniki, a jeśli nie i przepadną to nikt nie będzie o nich wspominał. Takich medalistów mielisky jednak kilkunastu i co? I w sumie nic.

    Dawid Kowal ma dwa krążki z tej imprezy i nawet raz go nie wspomniałeś w tej dyskusji. No to rzeczywiście bardzo ważne zawody.

  • Arturion profesor
    @Bernat__Sola

    Początek sezonu miał niezły, może faktycznie powinni jemu dać szansę...
    Tak, czy owak nie dali żadnemu i taki wyszedł pożytek ze świeżo zdobytej miejscówki. ;-)

  • Bernat__Sola profesor
    @Arturion

    No, nie tak fatalnie, punkty miał, co Klocowi się nie udało. Chociaż to było na normalnej, a on chyba lubi mniejsze skocznie. Ale i Lahti jest obiektem, o którym niektórzy mówią "maleństwo" ;).

  • Arturion profesor
    @Bernat__Sola

    W sumie nie wiem, czy akurat Urlaub, bo ostatnio skakał w PK fatalnie. Ale kogoś powinni dla zasady wziąć.
    Nie juniora, oczywiście, bo pozostali juniorzy, porzuceni przez Colby`ego, walczą w Lillehammer dalej.

  • Bernat__Sola profesor
    @Arturion

    No dotąd tak, był Frantz ze swoją miejscówką juniorską, choć nie był już juniorem, i Colby, który nim nadal jest.
    Ale ja już mówiłem o tym, co będzie od Lahti. Może powinienem był użyć czasu przyszłego :).

    Inna sprawa, że faktycznie na liście startowej brak Urlauba, a być powinien.

  • Arturion profesor
    @Bernat__Sola

    Niekoniecznie, bo może Franz jeździł jako lider drużyny, a Colby na miejscówce Franza.
    A później, gdy Colby był liderem, to Franz jeździł na swojej. ;-)
    Zaś teraz, gdy miejscówkę zdobył Colby, to nie jedzie na niej, bo pożałowali miejsca dla Deana, Urlauba, czy innego Kloca... ;-)

  • Bernat__Sola profesor
    @saliens_fan

    Akurat w Austrii i USA też jedynym juniorem jeżdżącym na PŚ jest ten z miejscówką :). No OK, raz skakał Haagen, ale tylko w zastępstwie.

  • Bernat__Sola profesor
    @Cinu

    No i właśnie dlatego, że każdy zobaczył, Maciusiak nie chce, by wszyscy widzieli to po raz kolejny. W tym miejscu przepraszam @zimowego_komentatora, który ten scenariusz przewidział, a mi nie chciało się wierzyć, że dojdzie do jego realizacji...

    Odnośnie do Embachera akurat Stinger mnie przekonał - walka o podium generalki dzięki problemom Nikaidō stała się realna. A to jest osiągnięcie bardzo istotne, w przeciwieństwie do potencjalnej 13. pozycji w generalce PŚ Tomasiaka.

  • Bernat__Sola profesor
    @Stinger

    Owszem, wprost może nie stwierdziłeś, ale biorąc pod uwagę napastliwy ton Twoich wpisów i fragmenty takie jak "[to] tylko powrót na swoje miejsce", "Ciekawe czy Austriacy lub Amerykanie też wypisują takie głupoty na swoich forach", "Pojechali tam tylko po miejsce na PŚ i po wykonaniu zadania wracają do walki w zawodach najwyższej rangi.
    Wracają bo ich miejsce obecnie jest w PŚ, a nie w zawodach, które nijak nie pomogą im w dalszej karierze. Nie wiem po co w ogóle to analizować." [tu odnosiłeś się także do Colby'ego, który do Lahti jedzie po to, by uciułać kilka punktów], "widzę dużo do ugrania dla całej trójki", można wysnuć wniosek, że uznajesz wyższość zdobycia kilkudziesięciu punktów (Tomasiak) czy nawet jakiegokolwiek startu (Colby) w PŚ nad MŚJ za coś oczywistego. W tym ostatnim komentarzu powtarzasz też za Pavlem, że to "zawody dla dzieci", co ma tym bardziej deprecjonować ich wartość. Po prostu próbuję Ci uświadomić, że to wcale tak oczywiste nie jest. A na pewno w tej skrajnej wersji, w której każdy występ (nawet kompletnie przeciętny) w PŚ jest ważniejszy...

    Znowu wygadujesz bzdury o jakimś dawaniu medali za darmo. Na MŚJ 2020 polska drużyna zajęła 9. miejsce. Na MŚJ 2022 5., ale z ponad stupunktową stratą do podium. Tamci juniorzy nie zdobyliby medalu nawet z Kacprem. Ci tak słabi nie są, więc mieli na to spore szanse.

    W epoce przed rozdawaniem dodatkowego miejsca za MŚJ - tak, wolałbym brak startu niż śmieszny start tylko w konkursie indywidualnym.
    Teraz sytuacja się zmieniła, więc nie, wolę już to niż oddanie tego limitu walkowerem, co nie zmienia faktu, że pozostaje u mnie niesmak.

  • saliens_fan bywalec

    Medal... miejsce dla juniora... tyle że nie u nas. Jedyny junior w PŚ to nr1 naszej kadry, i tak by jeździł na zawody. Miejscówka w sumie dla Kota, którą notabene jest w stanie sam sobie wywalczyć w kontynentalu. Na loty pewnie pojedzie Olo.

  • Cinu profesor
    @Bernat__Sola

    Jak wygląda kadra bez Tomasiaka każdy widział choćby tydzień temu więc co ten Maciusiak ma przykryć? Jedzie tam dokładnie z tego samego powodu co Embacher i bynajmniej Embacher nie jedzie żeby ratować kadrę Widhoelzla.

  • Stinger profesor
    @Bernat__Sola

    "Uważam po prostu, że jeżeli już Tomasiak na tę imprezę przyjechał i wystąpił - to taka "ewakuacja" jest nie na miejscu w stosunku do jego kolegów"

    Czyli rozumiem, że twoje zdanie jest takie, że jeśli Kacper Tomasiak pojechał na MŚJ to powinien startować tam do końca ale jeśli by nie pojechał czyli dobrowolnie PZN zrezygnował by z medalu i miejsca na rok startów w PŚ to poparł byś ten pomysł?

    Krótko mówiąc, wolałabyś brak Kacpra na MŚJ zamiast startu tylko w konkursie indywidualnym?
    Dobrze zrozumiałem?

    Możesz to potwierdzić?

  • Stinger profesor
    @Bernat__Sola

    Kacper Tomasiak nie podszedł do MŚJ na poważnie?

    Zresztą, nie ma sensu się spierać bo coraz dziwniejsze teorie wymyślasz, a tutaj nie ma co analizować. Zaraz koniec sezonu więc mnie nie dziwi, że najlepsi wolą startować w PŚ zamiast walczyć w śmiesznym konkursie drużynowym MŚJ tylko po to żeby trzech kibiców ze skijumping.pl miało jakąś dziwną satysfakcję.

    I na koniec, ja nie mówię, że to standard. Nigdzie tak nie stwierdziłem. Nie mówię co było w roku 2022 czy w 1987. Mam na myśli co jest tu i teraz, a teraz jest tak, że najlepsi wolą startować w PŚ więc to popieram.

    Embacher, Tomasiak i Colby najprawdopodobniej wystartowali na tej imprezie tylko dla miejsca w PŚ ale skacząc w konkursie podeszli do sprawy bardzo profesjonalnie.
    Trzeba być im wdzięcznym za uratowanie tego konkursu bo bez nich emocji by nie było, a mistrzem zostałby ktoś kto w ogóle nie jest nawet w TOP 3 juniorów na świecie w tym momencie, a nie "płakać".
    Teraz wyjeżdżają z Lillehammer bo dla nich nie ma sensu tam siedzieć i marnować czas, a jeśli z tego powodu "jakiś" Łukaszczyk będzie płakał bo nie będzie miał medalu to może powinien zakończyć karierę bo nikt nie będzie zabawiał ich w zawodach dla "dzieci". Kacper mimo że sam jest "dzieciak" to nie płacze że nikt mu nic nie daje za darmo.

  • dervish profesor

    Dobrze, że przynajmniej Kota wzięli. To niesamowite jak bardzo niesprawiedliwie jest traktowany w tym sezonie Maciej Kot.
    Nie wystartowałby w PŚ gdyby nie medal Tomasiaka. Nasz numer 4 nie dostałby szansy podczas gdy kolejne szanse w sposób tragiczny marnują Wąsek, Kubacki czy zdecydowanie od niego słabszy i zwykle przegrywający z nim Joniak, a nawet Żyła kiedy startuje poza mamutami. Gdyby nie Tomasiak to pewnie Maciek bezczynnie kiblowałby w kraju, aż do finału kontynentala w Zakopanem czyli do 19 marca bo na lotach szybciej byłby pretekst by dać szanse "lotnikowi" Wolnemu niz Kotu. Dla wykluczenia Kota każdy pretekst jest dobry. Dla dania szansy innym też dobry jest każdy nawet najmniejszy pretekst. Trzymam kciuki za Macieja nie zycząc jednak by jego kolegom powinęła sie noga. Niech w kadrze będzie miejsce tylko dla najlepszych na skoczni bez żadnych pretekstów ani podtekstów.

    17. TOMASIAK Kacper Polska 342
    28. STOCH Kamil Polska 156
    30. ŻYŁA Piotr Polska 151
    38. KOT Maciej Polska 76
    40. WĄSEK Paweł Polska 54
    40. KUBACKI Dawid Polska 54
    66. ZNISZCZOŁ Aleksander Polska 3
    67. JONIAK Klemens Polska 2

  • Mixolo profesor

    Jak Dawid będzie brany na loty to MM wybitny trener powinien wylecieć w trybie natychmiastowym Wolny czeka na pewno będzie lepiej latał na mamucie.
    A Dawid i tak w Lahti to nic nie osiągnie max 5pkt wywiezie.

  • Deschwinchenkocki doświadczony

    Nie no, to fajnie, że Kacper dał radę z podium także na MŚ juniorów, ale wielka szkoda, że pozbawia się go praktycznie szansy na TOP 10, trzymając niejako pod kloszem. Niedługo okaże się czy obawy a propos lotów były tak słuszne, ale bez przesady. Dawał już przecież radę na paru skoczniach trudnych techniczne, na których równie dobrze mógł przepaść w kwalifikacjach i nikt by się pewnie szczególnie nie dziwił.

  • Bernat__Sola profesor
    @Stinger

    Przecież ja nigdzie nie napisałem, że MŚJ > PŚ. Byłoby to zresztą wyjątkowo kuriozalne twierdzenie z mojej strony.
    Uważam po prostu, że jeżeli już Tomasiak na tę imprezę przyjechał i wystąpił - to taka "ewakuacja" jest nie na miejscu w stosunku do jego kolegów. I dokładnie to samo piszę od początku tej dyskusji.

    I oczywiście, że pojechał tam tylko dlatego, że dostępna jest miejscówka. Sam się dziwiłem ludziom, którzy w 2019 twierdzili, że Zajc powinien jechać na MŚJ po złoto zamiast rywalizować w PŚ. Tak, byli tacy, a wówczas przecież nikt jeszcze nawet nie myślał o przyznawaniu dodatkowych miejsc za medale.
    Ale jeśli już przyjechał na tę imprezę - to powinien podejść do niej poważnie. Tyle.

    Co do Colby'ego, to opuszczanie MŚJ przez zawodników na poziomie solidnego punktowania - ale tylko solidnego punktowania - absolutnie nie jest i nie było standardem. Robicie z tych MŚJ jakieś zawody dla skoczków z Pucharu Kontynentalnego, kiedy takie oblicze miały może tylko pojedyncze edycje, głównie te z 2020 i 2021 - ale to po prostu ze względu na marny poziom juniorów w tamtym okresie.
    Czy np. Tschofenig w 2022 popełnił błąd, lecąc na MŚJ, a nie na Raw Air, bo może zdobyłby kilkanaście/dziesiąt punktów PŚ więcej? Ani start w finale w Planicy, ani 13. miejsce w generalce zamiast 18., to nie są, przynajmniej dla mnie, rzeczy dla których warto robić taki cyrk.
    Faktycznie Embacher ma tutaj lepszy argument w postaci walki o miejsce na podium generalki (chociaż z tym 2. miejscem to może nie szarżujmy, szanse minimalne, a i na 3. głównie przez nieszczęście Nikaidō), które z prestiżem już jak najbardziej się wiąże, i to, rzecz jasna, dużo większym niż jakikolwiek medal MŚJ.

    Ostatnie pytanie - oczywiście, że nie pojedzie, natomiast śmieszne by było, gdyby np. przyjechał tylko na fazę grupową, a potem wyjechał na MŚ. Poza tym wydaje mi się, że MŚ U-ileśtam w piłce mają jeszcze sporo mniejszy prestiż niż MŚJ w skokach.

  • Askame stały bywalec

    4 dni płaczecie że zabrali stypendium dla naszych tą decyzją a wiecie że od pewnego czasu nie ma stypendium za medal w drużynowce na MŚ xD

  • Stinger profesor
    @Bernat__Sola

    Puchar Świata > Mistrzostwa Świata Juniorów

    Możesz się z tym kłócić. Możesz nie rozumieć pewnych decyzji ale tak jest i jest to bardzo logiczne.

    Zgaduję, że gdyby nie miejsce na PŚ to ani Tomasiaka ani Embachera (tym bardziej), może nawet Colby'ego nie byłoby na tej imprezie. Pojechali tam tylko po miejsce na PŚ i po wykonaniu zadania wracają do walki w zawodach najwyższej rangi.
    Wracają bo ich miejsce obecnie jest w PŚ, a nie w zawodach, które nijak nie pomogą im w dalszej karierze.

    Nie wiem po co w ogóle to analizować.

    Poza tym Stephan Embacher mimo że o KK nie walczy to wciąż może skończyć PŚ nawet na 2 miejscu, a podium jest naprawdę realne.
    Jason Colby walczy o 30-stkę i start w finałowym konkursie w Planicy, a Kacper Tomasiak jednak myślę że wolałby skończyć debiutancki sezon np. na 12-13 miejscu niż 18. Ja tutaj widzę dużo do ugrania dla całej trójki - dziwi mnie, że dla ciebie medal z drużynówki MŚJ jest ważniejszy niż dobre wyniki w PŚ, a więc w zawodach najwyższej rangi tym bardziej, że Tomasiak i Embacher mają już medale z drużynówek, a Amerykanie po prostu mają to totalnie w...

    Tak w ogóle - myślisz że Lamine Yamal pojedzie na MŚ w czerwcu czy zreflektuje się i "wróci" pomagać młodzieżówce?

  • Bernat__Sola profesor
    @FJ

    Owszem, ale taka "interesowność" nie ma żadnych negatywnych konsekwencji dla kogokolwiek innego (pod warunkiem, że właściciel traktuje to zwierzę godnie i z należytą uwagą), w przeciwieństwie do sytuacji, o której mówimy.

  • Bernat__Sola profesor
    @Stinger

    I co takiego zmieniło się w tym sezonie, że nagle 3 zespoły wpadły na pomysł, którego nikt wcześniej nie zastosował?

    Tak jak mówię, to jest niestety zwykła interesowność, której nie zwykłem oceniać pozytywnie.

    A już kompletnie nie zgadzam się z tym ujęciem, które proponujecie Ty i Pavel - "Niech pokażą, że bez Kacpra są coś warci" / "Tomasiak to nie jest osioł, aby na swoim grzbiecie wywieźć na szczyt swoich kumpli".
    Słoweńcy nie mieliby medalu na MŚwL nawet gdyby Prevc oddał skok w I serii. Polaków Małysz wielokrotnie był w stanie co najwyżej wciągnąć do ósemki, a nie na podium. Samo założenie konkursu drużynowego jest takie, że jeden mocny zawodnik nie jest w stanie wyciągnąć kolegów na podium, jeśli nie będą wystarczająco dobrzy.
    Co za tym idzie, jeżeli z Tomasiakiem mieliby medal - to oznaczałoby, że są coś warci, wbrew temu, co piszesz. A mieliby go nawet przy takich wynikach jak dzisiaj, a przecież nie jest powiedziane, że np. Łukaszczyk oddałby 2 takie słabe skoki, wiemy, że ma rezerwy.

  • KaD10 początkujący
    @alo

    Tomasiak lubi mniejsze skocznie, i Lahti jedna z mniejszych dużych skoczni

  • acka profesor

    No i ten algorytm antywulgaryzmowy Skijumping to jakiś "zboczeń"!😜 Próbowałem użyć określenia "wyma[***]ąc medalami", a on mi od razu wykropkował, bo mu się litery w środku z miejsca brzydko skojarzyły, perwers jeden! A przecież machać można oczywiście tym, co wykropkował, ale również, i przede wszystkim - tysiącem innych, wręcz - nieperwersyjnych - rzeczy.🤣

  • FJ doświadczony
    @Bernat__Sola

    To Ty tak uważasz, że to interesowność. Przekładając to "normalne życie": za miły gest, oczekiwałbym rewanżu. A niekoniecznie tak to działa. Wiem to z autopsji. Postrzegam to wszystko inaczej. Z pewnej perspektywy nawet zaadoptowanie zwierzaka jest bowiem do pewnego stopnia interesownością w moim mniemaniu, gdyż np. pozwala poprawić własne samopoczucie albo zaspokoi potrzeby kontaktu i nie widzę w tym zasadniczo nic złego.

    Miejsce w top 8 PŚ indywidualnie >> medal drużynowy na MŚJ. Przecież Emba i Kacper odbierają tam w obecnej formie młodzieży lizaki...

  • Bernat__Sola profesor
    @Pavel

    Faktycznie, teraz widzę. Aczkolwiek musiałeś gdzieś wcześniej przeczytać, bo pisałeś to jakoś tuż po konkursie MŚJ, a lista startowa pokazała się mniej niż godzinę temu :).

    No to tak jak pisałem, w przypadku Jasona "zysk" (kilka punktów PŚ) jest już kompletnie żaden. Choćby Tschofenig w 2022 był na porównywalnym, a może nieco wyższym poziomie niż teraz JC, i jakoś nie widziano problemu w jego występie w drużynie, która i bez niego zdobyłaby złoto (rezerwowym był Ortner skaczący całkiem nieźle na treningach, przewaga nad 2. zespołem wynosiła >50 pkt), i nie wysyłano go gorączkowo na PŚ w Oslo.

  • acka profesor

    No i jak pisałem - Tomasiak poleciał na MŚJ po podium indywidualne i dodatkową miejscówkę dla siebie, by miejsce w krajowej puli 5 - zwolnić dla weterana. Niektórzy z Państwa próbowali to kwestionować, kazali siedzieć Tomasiakowi do drużynówki. A tu bęc - i Tomasiak od razu frunie do Lahti (bo skoro Embi i Colby, to niby dlaczego nie?) A na zwolnione przez Tomasiaka miejsce leci weteran Kot. Joniak już nie rokuje?😒

    Rzeczywiście, pomysł z premiowaniem miejscówkami w PŚ podium MŚJ skutecznie podnosi ich poziom, nakłaniając do startu wybitnych juniorów (i ich związki krajowe), którzy świetnie sobie radzą w "dorosłym" skakaniu. Fakt, że za cenę tego, iż ci wybitni juniorzy niemiłosiernie piorą "standardowych" juniorów, dla których MŚJ to rzeczywiście "docelowa" impreza sezonu.

    A to, że w tegorocznym układzie kalendarza, w kilkanaście godzin, wybitni juniorzy, majtając pachnącymi świeżością medalami, przeskakują 1000 km i 2 kraje na bój z seniorami - dodatkowo nadaje smaczku temu jutrzejszemu jednoseryjnemu "konkursowi zastępczemu".

  • Stinger profesor
    @Bernat__Sola

    Przed sezonem? A wiesz, że w trakcie sezonu wszystko się zmienia?
    Przed sezonem to nasi eksperci mówili o tym żeby nie wysyłać Kacpra na TCS bo się zamęczy.

    Cele się zmieniają jeśli forma jest lepsza niż zakładano.

    W tym momencie bez sensu jest tracić czas na zawody, które dla Kacpra są bez żadnego znaczenia. Puchar Świata to jest jego miejsce bo jego poziom sportowy jest na tyle wysoki, że może tutaj walczyć o wysokie lokaty.

    Nie wiem co myślą sobie Amerykanie. Po prostu PŚ > MŚJ. Nie wiem po co dorabiać sobie do tego jakieś inne teorie.

  • Bernat__Sola profesor
    @FJ

    "za poświęcenie warto byłoby oczekiwać jakiejkolwiek stopy zwrotu" - cóż, to właśnie czysta interesowność. Moim zdaniem ten potencjalny zysk Tomasiaka (dwa miejsca w top 10 w PŚ, ewentualnie palcem po wodzie pisane podium) po prostu nie jest na tyle duży, by uzasadniać taki ruch. Ale to kwestia wyłącznie subiektywna, więc nikogo nie przekonam.

  • Karpp profesor
    @Bernat__Sola

    Colby przyjedzie, żeby wyrzucić Stocha z 30tki Pś. Mało już do tego brakuje ;)

  • Pavel profesor
    @Bernat__Sola

    Colby jest na liście startowej, a wraca bo Amerykanie mają gdzieś medale w juniorskiej drużynie. Mają juz różnych Kloców i Locherów, po co to mnożyć.

  • Bernat__Sola profesor
    @Pavel

    Wiem, że wraca Embacher, niżej w którymś wpisie krótko o tym zresztą wspomniałem.
    Masz jakieś źródło co do tego Colby'ego? Bo tak jak pisałem, Embacher Embacherem, Tomasiak Tomasiakiem, ale Colby, który ostatnio 3 razy z rzędu (IO na LH + Kulm) nie wszedł do II serii, naprawdę nie ma powodu, by jechać do Lahti. Nic nie wskazuje, by miał tam walczyć o jakiś wielki wynik.

  • waldemarsson profesor
    @Robert Johansson252

    Ok. Dzięki za odpowiedź.

  • FJ doświadczony
    @Bernat__Sola

    Cóż, jesteśmy w dużej mierze sumą doświadczeń. Kiedyś bym się może z Tobą zgodził, teraz nie. Nie uważam się za osobę nieempatyczną, wręcz przeciwnie, ale jakoś z biegiem lat wolę zbyt wiele nie oczekiwać od ludzi, bo się można zawieźć. Na miejscu Kacpra, jeśli już, zostałbym tylko ze względu na Konrada, bo to jednak brat. Ale ze względu na kolegów z pracy i to raczej tylko chwilowych, raczej nie. Za poświęcenie warto byłoby oczekiwać jakiejkolwiek stopy zwrotu. Relacje pracownicze, zwłaszcza krótkotrwałe, tego nie gwarantują.

    Po drugiej strony mamy: prestiż, pieniądze i zwyczajną pompkę, iż to moja, to znaczy Kacpra Tomasiaka kariera, nabrała takiej akceleracji, iż walczę z najlepszymi - choć nic tego nie zapowiadało. W skokach jest różnie. Granerud z wymiatacza, stał się w moment średniakiem i na tym poziomie ugrzązł od dłuższego czasu, dlatego nie mam ochoty wyrzucać Kacprowi tego, iż chce wcielać w życie zasadę: "carpe diem".

  • Pavel profesor
    @Bernat__Sola

    Masz dobry układ logistyczny. Przecież Tomasiak nie jest jedyny, wraca Colby i Embacher.

  • Bernat__Sola profesor
    @Stinger

    Skoro "to nie jest żadna próba przykrycia wyników pozostałych tylko powrót na swoje miejsce", to podaj jakikolwiek przykład takiego "powrotu na swoje miejsce" przed tym sezonem. Nikt nigdy takich cudów nie wyrabiał, a startowali i lepsi od Tomasiaka.

    O Amerykanach to też nie bardzo wiem, dlaczego wspominasz ;). Uciułanie paru punktów w PŚ też ważniejsze od występu w drużynie na MŚJ? Jak jego też wycofają, to będzie już kompletny absurd.

  • Janusz11 doświadczony

    Jak pisałem pod newsem z komentarzem dotyczącym wyników konkursu MŚJ, nie przeszkadza mi wyjazd do Tomasiaka do Lahti tak jak wcześniej, nie dlatego, że tak jak niektórzy komentatorzy poniżej twierdzą, że Kacper powinien zadzierać nosa, z wyższością patrzeć na innych juniorów i iść zarabiać pieniądze do Lahti, ale dlatego, że przyda się szkoleniu w SMS wstrząs w postaci drugiego pod rząd sezonu bez medalu drużyny na imprezie sezonu, mimo startu bardzo utalentowanego pokolenia.

    Co prawda wyjazd w celu bronienia ekipy Maciusiaka przed kolejnym żenującym wynikiem jest śmieszny, obroni się to tylko w przypadku podium, ale SMSom przyda się taki zimny prysznic, który być może sprawi, że ktoś tam usiądzie i zastanowi się, co robimy źle, że nasi juniorzy nie robią postępów.

    Szkoły przygotowały jednego (!) zawodnika do wejścia do trzydziestki na MŚJ, Konrada Tomasiaka, poza tym ratował ich jego starszy brat z kadry B oraz Waszek z bazy, wcześniej nie demonstrujący wielkiego talentu, z kolei duży talent Łukaszczyk nie wszedł do drugiej serii, a Sarniak jest jeszcze słabszy, podobnie jak ci, którzy na mistrzostwa nie pojechali. Tenże Konrad Tomasiak jest jedynym zawodnikiem ze szkół zaliczającym sezon na plus, obok niego może jeszcze Bobak i Niemczyk, słabiutki bilans.

    Oczywiście niewykluczone, że i tak nastąpi najgorszy możliwy scenariusz: w PZN uznają, że szkolenie działa jak należy, bo przecież jest Kacper Tomasiak, a pozostali to muszą być beztalencia, czyli ani medalu w drużynie, ani zmian, jest git, dobry przekaz leci.

  • Walidu początkujący
    Maciusiak ty nie masz wstydu i honoru

    Wycierasz sobie gebe juniorem aby ratowac zalosna kadre ktora stworzyles. Odbierasz juniorom szanse na medal bys tylko ty mogl miec kogos kto twoja goralska [***] ochroni.

    Kibice ci tego nie zapomna

  • Stinger profesor
    @Pavel

    Śmiać mi się chce z tego ciągłego pisania o ratowania kogokolwiek.

    Kolega Bernat chyba zapomniał, że skoki narciarskie to sport przede wszystkim indywidualny i Kacper Tomasiak przede wszystkim jedzie po wyniki dla siebie, a nie Kubackiego czy innego Wąska.

  • Bernat__Sola profesor
    @FJ

    To ja cię też przeproszę, ale "takie jest życie" to nie jest dla mnie argument przeciwko ("ja wolę obejrzeć PŚ" tym bardziej). To, że "takie jest życie" nie znaczy, że nie można spróbować sprawić, by było lepsze.

  • Stinger profesor
    @Bernat__Sola

    Co ty wypisujesz? XD
    Kacper Tomasiak wraca do zawodów pod jego formę.
    To nie jest żadna próba przykrycia wyników pozostałych tylko powrót na swoje miejsce.

    Ciekawe czy Austriacy lub Amerykanie też wypisują takie głupoty na swoich forach.

  • Gerwazy weteran

    I bardzo dobrze!
    Kacper na pewno też woli dodatkowe CHF-y w portfelu niż jakiś tam medal na jakichśtam zawodach dla młodzików

  • Pavel profesor
    @Bernat__Sola

    Mam gdzieś Maciusiaka i resztę ekipy. To sport indywidualny Tomasiak jedzie na poważne zawody, walczyć o poważne wyniki i poważne pieniądze, zamiast walczyć z dziećmi w drużynówce, tyle. A ja jako kibic chce sobie obejrzeć jego występ w PŚ.

  • Bernat__Sola profesor
    @Pavel

    Ale już jest osłem, żeby na swoim grzbiecie wywieźć Maciusiaka, Żyłę, Stocha, Kubackiego, Kota i Wąska, aby o ich kiepskich wynikach nie było tak głośno?

    To, jak rozumiem, Małysz w czasie swojej kariery w ogóle nie powinien był startować w żadnych drużynówkach, bo tylko marnował czas i energię na indywidualne i "wwoził" kolegów do II serii?

  • Ondraszek doświadczony
    @fraki

    Cieszmy się, że nie skończy jak Nikaido :)

  • TandeFan23 profesor
    @waldemarsson

    Bo Pertile to dzban.

  • FJ doświadczony
    @Bernat__Sola

    Miejsce Tomasiaka jest w najwyższej klasie rozgrywkowej. A ja i wielu ludzi nie uważających się za fanatyków tego sportu, chce sobie zobaczyć medalistę olimpijskiego i najlepszego polskiego zawodnika w starciu z czołówką pod koniec sezonu. Nawet jeśli ma zająć miejsce w drugiej dziesiątce. Składu drużyny medalowej na imprezie juniorskiej i tak nie wymienię za 3 lata, nie te czasy podjarki i nikt mi za to nie zapłaci. Sorry za realizm.

    Takie jest życie. Ludzie się o siebie raczej nie troszczą, nic nowego. W sumie jest to przykre, lecz trudno z tym coś ogólnie zrobić. Ale nie obwiniam o cokolwiek Kacpra w tym przypadku, on jest dobry, nic dziwnego, że chciałby to zdyskontować. Personalnie i tak nie wierzę w magiczną moc jednego konkursu. Wierzę w system szkolenia ( w Polsce nie powstał i nie powstanie, bo już lata temu powinien powstać, jeszcze za Tajnera), przygotowanie do sezonu (może Maciusiak się ogarnie, oby dla niego samego, jeśli nie, to max za 2 sezony poleci, bo to Ka Tomasiak, a nie starszyzna rozdaje teraz karty), ponadto wierzę w to że można mieć zdrowie w sensie fizycznym do uprawiania sportu lub go nie mieć oraz w predyspozycje natury psychologicznej. Z tej perspektywy konkurs drużynowy na MŚJ jest jakimś nieistotnym wycinkiem dla całościowego obrazu.

    Last but not least: Kacper Tomasiak nie jest nic nikomu winien. Jeśli znajdzie się przed kolejnym sezonem, dobrze skaczący junior, poskacze sobie w PŚ na miejscówce wywalczonej przez Kacpra.

  • Bernat__Sola profesor
    @Stinger

    Porażkę Maciusiaka zobaczyłoby dużo więcej osób niż porażkę Kwiatkowskiego. To jest ewidentna próba przykrycia wyników reszty kadry.

    "Niech pokażą, że bez Kacpra są coś warci, a nie liczą na prezenty." - Z takim podejściem to żaden konkurs drużynowy nie ma sensu, zawsze część zespołu jest lepsza, część gorsza. To zresztą dość oczywiste.

  • Pavel profesor
    @Bernat__Sola

    Tomasiak to nie jest osioł, aby na swoim grzbiecie wywieźć na szczyt swoich kumpli. Chcą stypendium, niech walczą.

  • Robert Johansson252 profesor
    @waldemarsson

    Bo masa innych sportów się tego dnia rozgrywa w Lahti (kombinacja, biegi, skoki kobiet) i nie pomyśleli o tym, przenosząc zawody za odwołane Kuusamo

  • Karpp profesor

    Czyli gdyby nie było medalu to Tomasiak zostałby w Lille? A może jednak przyjechałby do Lahti a MM w konspiracji cofnąłby kogoś do kraju, (bo przecież kadra w Finlandii już jest)? Pewnie pokrzywdzonym byłby Kot no bo kto inny? Xdd Dlatego drżeli do końca o ten medal 🥈;) Kolejne jakieś wielkie tajemnice jak ze składem na igrzyska..

  • StochIO2014 doświadczony

    Dobrze cię tu widzieć Kacper, Twoje miejsce jest w PŚ!

  • waldemarsson profesor

    Tak swoją drogą to dlaczego jutro konkurs tylko jednoseryjny a nie klasycznie dwie serie??

  • Stinger profesor
    @Bernat__Sola

    Dlaczego ratować? Co "wy" macie z tym ratowaniem Maciusiaka?

    Kacper Tomasiak jedzie na PŚ bo to poziom dla niego. Na MŚJ zrobił swoje więc po co ma ratować kolegów i Kwiatkowskiego?
    Niech pokażą, że bez Kacpra są coś warci, a nie liczą na prezenty.

  • Bernat__Sola profesor
    @SzeskaFanStocha

    Przelicz sobie wyniki indywidualne. Byłoby:

    1. Austria
    2. Niemcy
    3. Polska

  • waldemarsson profesor
    @Mucha125

    Jeżeli pan Dawid sam nie odpuści lotów to będzie jeździł.

  • Bernat__Sola profesor
    @FJ

    Gdyby nie było dodatkowej miejscówki, Tomasiak być może w ogóle nie pojechałby na MŚJ. Ale skoro już na nie przyjechał - to ucieczka z imprezy, żeby uratować tyłek Maciusiaka, który nie może być pewny, że ktokolwiek inny załapie się chociaż do top 20, stanowi moim zdaniem afront wobec kolegów z drużyny (i to samo uważam o Embacherze, tylko Widhölzl akurat ratowany być nie musi).
    Takie manewry to zupełne novum, lepsi w przekroju sezonu zawodnicy niż Kacper skakali w MŚJ i nie zmywali się po indywidualnym.

  • SzeskaFanStocha doświadczony
    @King

    Nawet z Tomasiakiem to o medal byłoby ciężko, więc decyzja się broni.

  • Farad stały bywalec
    @zimowy_komentator

    Plus Żyla lubi Lahti

  • alo profesor

    Ale byłaby historia w Lahti jakby się jakimś szczęśliwym trafem udało podium zdobyć
    2024- Zniszczoł
    2025- Wąsek
    2026- Tomasiak?

  • Mucha125 profesor

    Czyli co Kubacki do końca sezonu będzie jeździł? Czy jednak młodzież Joniak dostanie szanse na lotach?

  • Bernat__Sola profesor
    @bleyz01

    Podium Tomasiaka w Lahti jest nawet bardziej palcem po wodzie pisane niż byłby medal drużynowy z Kacprem w składzie.

  • equest profesor

    Byłem zwolennikiem udziału Kacpra w drużynówce MŚJ.
    Niestety, reszta kadry juniorów nie gwarantuje medalowego poziomu.

  • TandeFan23 profesor
    @King

    No nie wiem czy ten medal w druzynie jest taki pewny. Jesli Lukaszczyk by skakal jak dzis to zostalby medal z ziemniaka.

  • Fan_sportowzimowych początkujący
    @King

    Jakaż szkoda że nie powalczy o medal najceniejszego Kruszca

  • Stinger profesor
    @ZXCVBNM_9999

    Marcin Wróbel potwierdza twoje zdanie. On ma dwa krążki z drużynówek MŚJ, dzięki nim mamy możliwość podziwiać jego nieprzeciętny talent, kosmiczne umiejętności i wybitne wyniki.

  • FJ doświadczony
    @King

    Głupoty. Coco Gauff w wieku 15 lat nie grała już w juniorkach, ale tam gdzie zyskuje się prestiż i pieniądze. Walnijcie się w głowę fetyszyści rozgrywek, o których wkrótce każdy (nie fanatyk skoków) i tak zapomni.

  • Skiflugschanze doświadczony

    W innych okolicznościach gorączkowe przywoływanie zawodnika (który nie walczy o wysokie cele w klas. PŚ) z MŚJ, żeby skoczył w 2 konkursach byłoby bez sensu, ale tutaj bronię takiej decyzji.

    Mamy specyficzny moment sezonu, specyficzną kadrę i specyficznego zawodnika.

    Lahti to jedna z 2 ostatnich realnych szans dla Tomasiaka na podium PŚ w swoim debiutanckim sezonie. Mając tak świetny sezon, nie miałby żadnej szansy na pełne wykorzystanie swojej poolimpijskiej formy poza loteryjnym i niepewnym Oslo. Wiadomo, że Lahti to niemal najbardziej prawdopodobne miejsce na sukces Kacpra w całym PŚ, biorąc pod uwagę specyfikę zawodnika i skoczni. Naprawdę warto dać mu szansę potwierdzenia swojej formy w PŚ w sprzyjających warunkach.

    Tak naprawdę głównym źródłem problemu jest termin MŚJ, które powinny być w czasie lotów na Kulm, gdzie patrząc historycznie wiadomo było, że najwięcej juniorów z poziomu PŚ może opuścić właśnie te zawody.

  • ZXCVBNM_9999 profesor
    @Stinger

    Dla mnie jako kibica lepiej widzieć Tomasiaka w PŚ, ale jest to punkt widzenia krótkowzroczny.

    Medal dla juniorów by im dużo dał w dalszej perspektywie.

  • Stinger profesor
    @King

    I po co ci ten medal kosztem dobrych wyników Kacpra Tomasiaka w PŚ
    Już pomijam fakt, że poza Kacprem, wszyscy pozostali nie wyglądają na tyle dobrze żeby tutaj być pewnym medalu.

    Świetna decyzja Macieja Maciusiaka z zabraniem Kacpra Tomasiaka do Lahti.

  • kibicsportu profesor
    @King

    Bardzo dobra decyzja. PŚ > medal w drużynie MŚJ. Sam Kacper tez woli skakać na PŚ niż MŚJ. Prawda jest taka, że gdyby pewnie nie było miejscówki za medal MŚJ, to tutaj Tomasiaka ani Embachera by nie było. Przyjechali po swoje i wracają tam gdzie jest ich miejsce.

  • Filigranowy_japonczyk profesor
    @King

    5-10 miejsca Kacpra? Przecież on może w Lahti spokojnie zrobić podium.

  • bleyz01 doświadczony
    @King

    Ten medal w drużynie to taki palcem po wodzie pisany. Łukaszczyk skacze znacząco poniżej oczekiwań, reszta wygląda też nieciekawie. A może wpadnie o ironio pierwsze pudło PŚ dla Kacpra.

  • Kulas2468 doświadczony

    Czyli mądrych osób tam nie ma.

  • zimowy_komentator profesor
    @Sympatyczny_Wąsacz

    Gdybym miał wskazać najsłabsze ogniwo tego składu to wskazałbym na Żyłę. Ale Piotr po weekendzie w Kulm i zameldowaniu się tam w czołowej dziesiątce był pewniakiem - to w sumie nielogiczne, bo skocznia do lotów a skocznia taka jak w Lahti to dwa różne obiekty, ale u nas za dobre starty się od składu nie odstawia.

  • ASJ_212 profesor
    @King

    Jakoś trzeba przykryć kompromitację kadry nadtrenera

  • King profesor

    Fajnie, że odpuszczamy medal w drużynie na rzecz jakiegoś 5-10 miejsca Kacpra w PŚ. Brawo PZN! Brawo trener Maciusiak! Brawo działacze! Niech żyje Polska!

  • znawca_francuskiego profesor
    @Alberto

    Woleli poczekać i się upewnić że Kacper będzie w TOP3 MŚJ (a więc zdobędzie dodatkowe miejsce na PŚ)

  • Sympatyczny_Wąsacz doświadczony
    @Robert Johansson252

    Joniak dostaje szansę, tylko ich nie wykorzystuje w pełni, więc już lepszym wyborem jest Kubacki

  • Stinger profesor
    @ASJ_212

    Gdybyś przeczytał artykuł przed edycją to byś głupio nie pytał.

  • zimowy_komentator profesor
    @ASJ_212

    Rzeczywiście artykuł został wyedytowany i teraz Maciej Kot widnieje już w składzie na wszystkie konkursy.

  • wodzirej doświadczony
    @zimowy_komentator

    Według artykuły na skijumping obowiązuje od piątku "już od Lahti (6-8 marca) będą obowiązywały dodatkowe miejsca startowe dla medalistów tegorocznej edycji mistrzostw świata juniorów"

  • ASJ_212 profesor

    Skąd wy wzieliście tą informację, że Kot skacze od soboty?

  • fraki weteran

    Marna logistyka, że nie ma Maćka od piątku. Cienizna.

  • zimowy_komentator profesor
    @wodzirej

    Tym bardziej, że dla Kota taki start w jednoseryjnym konkursie mógłby być walką o jakieś dobre miejsce. Mogły zaważyć względy logistyczne, może Kot nie chciał lecieć "w ciemno" - przecież medal Tomasiaka nie był 100% pewny ("tylko" tak na 95%).

  • Snickers_powrot_mistrza weteran

    Austriacy 2 razy zmaskrowali Polski sztab

    1. Obniżeniem belki dla Embachera w 1 serii
    2. Bedąc pewnym medalu Embachera zabrali szóstkę zawodników już do Lahti

    Porażka

  • Stinger profesor

    Jednak durnie pracują w PZN. Kacper Tomasiak był mega pewniakiem do medalu, a ci zamiast wziąć Maćka Kota od razu to zostawili go i dołączy dopiero od soboty. Dramat.

    I żeby nie było - wiem, że to sport i wszystko możliwe ale można było ryzykować z zabraniem Kota tak jak to zrobili Austriacy.

  • kamul początkujący

    Całym sercem w ten weekend za Maćkiem Kotem

  • Robert Johansson252 profesor

    Kubacki? Mogliby Jonyaka wziąć

  • wodzirej doświadczony

    Dlaczego Kot nie skacze od piątku? Tak ciężko było przewidzieć, że Tomasiak zdobędzie medal? Jakoś Austriacy pomyśleli

  • marro profesor

    Czekali na ten medal by powołać skład, nie to co Austriacy.

  • Alberto bywalec

    Skład podany na godzinę przed ogłoszeniem listy startowej. Mogli jeszcze dłużej poczekać.

Regulamin komentowania na łamach Skijumping.pl