Problem skoków narciarskich pań w Polsce

  • 2008-01-30 13:01
[strona=1]

Trening polskich skoczków w Zakopanem. Tłumy czekające pod skocznią pragną z bliska poprzyglądać się szlifującym formę sportowcom. Na rozbiegu stają do walki młodsi i starsi. Niezależnie od wieku mają jedno marzenie. Pragnienie, które towarzyszy ludziom od początku istnienia świata - sen o lataniu. Ich ciała przez krótkie chwile unoszą się w powietrzu, a potem z wdziękiem opadają na ziemię. Zawodnicy startują jeden po drugim. Nagle słychać ciche szmery. Na twarzach obserwatorów maluje się zdziwienie, może nawet zakłopotanie. Właśnie okazało się, że obiektem podziwu jest kobieta!

W WALCE O RÓWNE PRAWA

Pomimo ogromnych przemian kulturowych XX wieku znacznie zmienił się model funkcjonowania kobiety w społeczeństwie. Niestety udział kobiet w niektórych płaszczyznach życia publicznego nadal wzbudza kontrowersje. Taką sytuację możemy zauważyć w sferze rywalizacji sportowej, gdzie modelowym przykładem są skoki narciarskie. Gdy na skoczni pojawia się kobieta, jest często traktowana jako ciekawostka, a co gorsza zaburzenie naturalnego rytmu. Większość ludzi ciągle żyje w przekonaniu, że skoki narciarskie kobiet to dyscyplina dość młoda.

Nic bardziej mylnego - panie skakały już, gdy sport ten dopiero pojawił się w Norwegii. Co prawda pierwszy udokumentowany kobiecy skok datuje się "dopiero" na rok 1911, ale sprawdzone norweskie źródła podają rok 1863 jako datę pojawienia się pierwszej norweskiej skoczkini! Pierwszy oficjalny rekord świata w kobiecych skokach, został ustanowiony przez austriacką hrabinę Paule Lamberg z Kitzbühel, wynosił 22 metry. Warto wspomnieć, że nasza bohaterka skakała w ...spódnicy! Tymczasem w mniej liberalnej Norwegii dziewczęta startowały w lokalnych konkursach. Nie miały natomiast łatwego zadania, aby móc przystąpić do rywalizacji, zmuszone były uciekać się do podstępu - przebierały się za chłopców!
W okresie międzywojennym, skoki były popularne wśród kobiet ze Skandynawii. W 1926 roku Norweżka Olga Balstad-Eggen wsławiła się skokiem na 26 metrów. W latach trzydziestych skakały jej rodaczki - Hilda Braskerud i Johanne Kolstad. Ta druga w 1938 osiągnęła imponujący wynik 71,5. Johanne to legenda norweskiego narciarstwa. Była jednak znana przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych, gdzie otrzymała przydomek "The queen of skis". Niestety nigdy nie otrzymała szansy występu na królewskiej skoczni Holmenkollen. Oficjalne stanowisko Norweskiego Związku Narciarskiego brzmiało: skoki kobiet umniejszyłyby prestiż Holmenkollen! W latach pięćdziesiątych dziewczętom skutecznie wyperswadowano uprawianie tego sportu, poprzez upowszechnienie jakoby naukowej teorii, że dziewczęta skaczące na nartach po dwunastym roku życia czeka w przyszłości bezpłodność! Ta wymyślna historyjka spowodowała, że skoki narciarskie kobiet odeszły na kilka lat w zapomnienie. Na następne wielkie wydarzenie w kobiecych skokach trzeba było czekać prawie 40 lat. Wtedy to inna Norweżka Anita Wold ustanowiła w Sapporo kolejny nieoficjalny kobiecy rekord świata - 97,5 metra. W swej ojczyźnie wzbudziła tym niemałą sensację, co więcej była pierwszą skoczkinią, którą dopuszczono do startu na Holmenkollen. Magiczną granicę 100 metrów jako pierwsza pokonała Finka Tiina Lehtoli w roku 1981. Jej skok na 110 metrów przetrwał jako rekord świata kobiet aż do roku 1994.

Najnowsza historia skoków narciarskich kobiet jest związana głównie z Austriaczką Evą Ganster. Należy pogratulować jej wytrwałości, z jaką poświęciła się temu sportowi, pomimo że na początku lat dziewięćdziesiątych nie organizowano żadnych konkursów dla pań. Kobiety były co prawda dopuszczane do męskich zawodów, ale tylko poza konkurencją lub jako przedskoczkowie. Zawzięta sportsmenka miała szansę zaprezentować się szerszej publiczności w czasie Turnieju Czterech Skoczni oraz Igrzysk Olimpijskich w Lillehammer, gdzie wystąpiła jako przedskoczek. Mając niespełna 16 lat, ustanowiła nowy kobiecy rekord - 113,5 metra, a w 1997 roku na mamuciej skoczni Kulm w Bad Mitterndorf oddała skok na odległość 167 metrów. 22 stycznia 1998 r. nastąpił wielki przełom. Po raz pierwszy zorganizowano Mistrzostwa Świata Kobiet w St. Moritz na olimpijskiej skoczni K-95 podczas Mistrzostw Juniorów. Zwyciężczynią historycznych zawodów została Finka Heli Pomell. W sezonie 1998-1999 miała miejsce inauguracja sezonu FIS Ladies GP (w 2004 r. zmieniono nazwę na Ladies CoC). Od tamtej pory, co roku odbywa się seria konkursów dla pań. W pierwszym oficjalnym konkursie kobiet pod patronatem FIS triumfowała Pomell. W 1999 roku odbyło się pierwsze "FIS Ladies Grand Tournee". Miano najlepszej zawodniczki turnieju przypadło Austriaczce Sandrze Kaiser. W czasie drugiego Grand Tournee, w roku 2000, po raz pierwszy w historii odbył się damski drużynowy konkurs skoków, wygrany przez dziewczyny z Austrii. Następnym istotnym wydarzeniem, była zgoda na stworzenie specjalnej konkurencji skoków kobiet na Mistrzostwach Świata w Libercu. 26 maja 2006 r. Międzynarodowa Federacja Narciarska włączyła ją do programu Mistrzostw Świata. Niestety na występ naszych pań na Igrzyskach Olimpiskich będziemy jeszcze musieli poczekać. W 2010 r. w Vancouver na pewno nie zobaczymy ich w rywalizacji o medale.

Na przestrzeni zaledwie kilku lat dokonała się ogromna przemiana kobiecych skoków. Co najważniejsze, zmieniło się nastawienie FIS, która zaczęła wreszcie uważać skoczkinie za pełnowartościowe zawodniczki, które rejestruje się w Federacji według normalnych procedur. Stworzone zostały konkursy, w czasie których dziewczęta mogą rywalizować ze sobą i które dają im cel, by wciąż podnosić swe kwalifikacje. Oprócz "FIS Ladies Grand Prix" tradycją staje się powoli letni turniej w niemieckim Meinerzhagen oraz konkursy w ramach "Holmenkollen Ski Festival", który jest, jakby nie patrzeć, prawdziwą perłą norweskiej historii sportu. Również organizatorzy Pucharów Kontynentalnych coraz częściej starają się zaprosić do rywalizacji panie. To wszystko jest bardzo ważne, ale tak naprawdę skoki kobiet zostaną zrównane w prawach z męskimi dopiero wtedy, gdy FIS zorganizuje Puchar Świata kobiet.

Sto lat temu prekursorki podniebnych lotów zapewne nie przypuszczały, jaką walkę o sport i równe traktowanie będą staczały ich następczynie.

[strona=2]

W POGONI ZA MARZENIAMI

W Grecji narodziły się Igrzyska Olimpijskie i demokracja. Kobiety jednak długo nie miały praw do głosowania. Fakt ten utrzymywał się przez stulecia. O wstępie na starożytne igrzyska nie miały nawet, co marzyć. Gdy okazywało się, że na trybunach znajdywała się kobieta, zrzucano ją z najbliższej skały. W ciągu tysięcy lat sytuacja diametralnie się zmieniła. panie biorą czynny udział w życiu politycznym, rywalizują w sporcie. Nie dziwi już widok pań na ringu bokserskim czy młodych dziewczyn biegających za piłką. Ale jak w Polsce wygląda sytuacja skaczących na nartach dziewczyn?

PRZYGODA Z LATANIEM

Na początku 2001 r., wobec triumfów Adama Małysza, zaczął się wzmożony napływ dzieci do sekcji skoków narciarskich w polskich klubach sportowych w tym również dziewcząt. Na początku 2005 r. przygodę ze skokami zaczęła Asia Gawron.

- Do skoków ciągnęło mnie już od kołyski. Rodzice mi opowiadali, że jak miałam 3-4 lata i oglądałam skoki w telewizji, to stawałam na krzesełku i robiłam imitację. Na pewno i sukcesy Małysza oraz innych naszych skoczków przyczyniły się do tego, że pojechałam do Zakopanego, aby spróbować skakać - opowiada Joasia

- Nie miałam problemów z przekonaniem rodziców; tata trenował biegi narciarskie, a w lecie nie było od niego lepszego biegacza na dystansie 200-400m, więc bardzo dobrze mnie rozumiał.

Jeszcze w ciągu zimy 2005/2006 wyniki zawodniczki były wręcz niezachęcające. Asia powinna startować jako młodzik, ale nie miała wtedy jeszcze żadnego doświadczenia ze średnimi skoczniami i uwzględniano ją poza konkurencją w wynikach dzieci.

Następnie udało się przekonać trenera Kazimierza Bafię, że z dziewcząt również mogą wyrosnąć dobre zawodniczki. Od początku skakania na igelicie trener zaczął poświęcać im więcej uwagi. Nagle nastąpił wielki pęd do przodu. Asia Gawron z dnia na dzień poprawiała na Maleńkiej Krokwi swój rekord życiowy. Jednocześnie w klubie TS Wisła Zakopane zaczęły trenować kolejne dziewczyny. Później zawiązała się nieformalna grupa o nazwie Wolne Towarzystwo Wspierające Skakajki*. W sierpniu cała drużyna pojechała na Puchar Kontynentalny Kobiet do Pöhli i Meinerzhagen w Niemczech. Joasia miała okazję brać udział w obu konkursach indywidualnych i drużynowym na skoczniach K-60 i K-62 oraz w rywalizacji dziewcząt w Meinerzhagen. Tym samym po latach oczekiwania nastąpił wytęskniony debiut Polski w międzynarodowych zawodach skoków narciarskich kobiet.


* Wolne Towarzystwo Wspierające Skakajki, WTWS to nieformalne koło przyjaciół, które pomaga skakajkom. Członkowie stowarzyszenia, jak sami o sobie mówią, to idealiści, którym nie zależy na jakichkolwiek korzyściach. Po prostu pomagają w sposób, prosty, szybki, bez zbytecznych formalności . To dzięki ich wsparciu skoki kobiet mogą się w Polsce rozwijać.

ZWĄTPIENIE TO NAJGORSZY WRÓG SUKCESU!

Problemy pojawiają się, gdy w grę wchodzą pieniądze. Polski Związek Narciarski nie finansuje wyjazdów skoczkiń. Na zgrupowania jeżdżą najczęściej na dokładkę, gdy jest wolne miejsce. Wychodzi się z założenia, że im to niepotrzebne i niepotrzebnie zabierałyby szanse kolegom. Dodatkowe koszty to zakup sprzętu. Jego średnia cena: narty, buty, kombinezon, kask, gogle oscyluje w granicach 3000zł. Dziewczyny dostają, co prawda sprzęt od klubu, ale i on się z czasem zużywa. Co więcej, Joasia mieszka dosyć daleko od Zakopanego, a dojazdy na treningi samochodem są kosztowne. Ponieważ klub jej nie dowozi, może liczyć tylko na rodziców i WTWS. Przydałyby się środki finansowe na wyjazdy, zgrupowania. Najlepszym sposobem na zażegnanie tego kłopotu byłaby stała umowa z solidnym sponsorem.

- Nam również było bardzo ciężko ze znalezieniem sponsorów w USA. Jak wiadomo skoki nie cieszą się tu tak wielką popularnością jak w Polsce. Dopiero od dwóch lat nasze wyjazdy finansowane są przez rodzimą federację narciarską.- opowiedziała mi Lindsay Van

Dziewczyny nie mają swojej kadry, trenują razem z kolegami, ale nie narzekają. Ich treningi niczym się nie różnią od przygotowania chłopców. Nie mają taryfy ulgowej. Jak przyznają ma to też pozytywne strony, bo nie chcą być od nich gorsze i to je bardzo mobilizuje. Lepszym rozwiązaniem byłoby jednak stworzenie osobnej kadry, gdzie trenerzy mogliby poświecić dziewczynom więcej czasu.

- Na zawodach spotkałam się z zawodniczkami z Czech miedzy innymi z Misią Doleżelową i rozmawiałyśmy, jak to im dobrze, że mają już kadrę kobiet, a my musimy o wszystko jeszcze walczyć. Tak prawdę powiedziawszy to może Murzyni nas wyprzedzą z kadrą kobiet, bo już wkoło nas są kadry w skokach. PANOWIE Z PZN-U OBUDŹCIE SIĘ I PRZEJRZYJCIE NA OCZY.- apeluje Asia

Związek nie jest też przychylnie nastawiony do wysyłania dziewczyn na ważne międzynarodowe zawody. Jest to jednak jeden z najważniejszych etapów przygotowania ich do kariery sportowej i takich możliwości powinno być jak najwięcej.

- Tak nieoficjalnie reprezentowałyśmy Polskę już 3 razy. Nie wiem, skąd taka niechęć PZN-u do nas. Wydaje mi się, że ludzie uważają, że my tylko skaczemy dla zabawy, nie biorąc tego poważnie. Sądzą, że w końcu nam się to znudzi i zrezygnujemy.

Asia razem z koleżankami ma nadzieję, że już niedługo będzie mogła startować w zawodach na takich samych prawach jak jej koledzy. Ma jeden cel: w przyszłości reprezentować nasz kraj na ważnych międzynarodowych zawodach takich jak Mistrzostwa Świata czy daj Boże, na Olimpiadzie. To założenie może być zrealizowane. Tym bardziej, że postępy są coraz większe . Trzeba jak najszybciej zwrócić uwagę na potrzeby dziewczyn i im pomóc. Nie wystarczą chęci ludzi dobrej woli zrzeszonych w WTWS oraz wsparcie rodziców. Aby konkurencja mogła się stale rozwijać, bezcenni są stali sponsorzy. Klubom sportowym w Polsce nie wiedzie się dostatnio. W ostatnich latach sytuacja w naszym Ministerstwie Sportu też nie sprzyjała zmianom. Liczne afery, korupcja, zmiany na najwyższych stanowiskach.

- Z początku nikt się mną nie interesował. Jak chciałam mieć lepszy sprzęt, to rodzice musieli mi go kupić. Dzisiaj jest o niebo lepiej, bo dostajemy z klubu sprzęt i mamy przy sobie kilku wspaniałych ludzi, którzy nas wspierają finansowo, jak i duchowo. Ci ludzie stworzyli WTWS. I dzięki nim możemy wyjeżdżać za granicę na treningi, bo PZN ani złotego na nas nie stracił.- komentuje Asia

Dobrze chociaż, że PZN przyznał dziewczynom licencję FIS, dzięki której uzyskały prawo startu w Pucharze Kontynentalnym.

Innym problemem są niezrozumiałe opory PZN wobec utworzenia osobnej klasy dziewczęcej w konkursach. Na razie nasze dziewczyny mogą brać udział w konkursach z chłopcami. Złośliwi twierdzą, że ten stan rzeczy skończy się sam z siebie, gdy dziewczyny zaczną regularnie pokonywać swych kolegów. Wtedy broniąc chłopców przed porażką z kobietą i „dyshonorem, zostanie utworzona odrębna kadra i konkursy.

W ciągu roku nastąpił wielki postęp w skokach i technice dziewcząt. Sytuacja jednak z punktu widzenia finansowego stoi w miejscu. Wiele pozostaje do zrobienia, a sprawy zaszły za daleko, by dało się zatrzymać tę rewolucję.
PZN będzie musiał się z tym pogodzić.
[strona=3]

RÓBMY SWOJE

Nie łatwo jest robić coś, gdy nie mamy poparcia z zewnątrz. Czasami przez to jesteśmy w stanie zapomnieć o własnych marzeniach. Postanowiłam spytać się kilku osób, co myślą na temat skoków narciarskich kobiet.

- Jestem jak najbardziej za skokami kobiet. Nic do nich nie mam, przeciwnie, nawet bardzo to popieram. Nie wiem, dlaczego niektórzy są temu przeciwni. Jest to taki sam sport jak inny, skoro kobiety mogą uprawiać boks, to czemu nie skoki narciarskie? - odpowiedział mi młody mężczyzna. Na dłuższy komentarz do sytuacji pozwoliła sobie Ola (LunaRiddle) - fanka skoków narciarskich

- Podziwiam dziewczyny, gdyż są naprawdę odważne i silne. Skoki narciarskie nie są łatwym sportem i wymagają wiele pracy, czasu, odwagi, cierpliwości, dokładności i determinacji. Kobiety nieraz musiały "walczyć" z przeciwnościami losu oraz brakiem funduszy i zrozumienia dla tego, co robią. Widać, że kochają ten sport i nie poddają się nawet w najgorszych momentach. Pokazują, że nie tylko mężczyźni mogą uprawiać skoki na nartach. Niestety jednak sprzęt, treningi oraz wyjazdy na zawody do najtańszych nie należą. PZN często zapomina, że skoczkinie również chciałyby się rozwijać. Trzeba stworzyć im do tego odpowiednie warunki! Dlatego uważam, że powinny one być finansowane podobnie jak chłopcy. Skoki narciarskie kobiet mają przyszłość, ale jedynie wtedy, gdy dziewczyny otrzymają pomoc... Obecnie niestety nie mogą się one skupić jedynie na trenowaniu. Uważam, że jeśli skoki kobiet będą również bardziej spopularyzowane, to dziewczęta będą miały coraz mniej problemów. A widok młodej kobiety z nartami na skoczni jest naprawdę piękny. One są naprawdę niesamowite! Co więcej, coraz częściej pokonują swoich kolegów!

Niestety nie wszyscy są tak wyrozumiali i tolerancyjni. Spotkałam się również z krytycznymi opiniami.

- To trochę dziwne. Kobiety pchają się wszędzie. Uważam, że są za delikatne do uprawiania tego sportu. Skoki narciarskie to dyscyplina typowo męska.

Wielu przeciwników kobiecych skoków bagatelizuje ich wyniki, mówiąc, że rozbieg był bardzo długi bądź rekordy zawodniczek nie są porównywalne z męskimi. Należy jednak pamiętać, że zabroniono kobietom oddawać skoki na mamucich obiektach, tłumacząc, iż "to jest dla nich niebezpieczne".

Są też ludzie obojętni na ten problem, uważają, że to nie ich sprawa, a ich zdanie się tu nie liczy. Jest też grupa osób, która nigdy nie słyszała o skokach kobiet. Powodem niewiedzy jest brak zainteresowania kulturą fizyczną i brak rozpowszechniania tej dyscypliny przez media. Telewizja transmituje jedynie zawody mężczyzn, a o rywalizacji kobiet wspomina się zaledwie kilka razy w sezonie, najczęściej w przerwie między dwoma seriami, gdy nie ma innego tematu do rozmowy lub gdy na skoczni pojawi się przedskoczkini.
Gazety nie publikują sprawozdań z konkursów dla pań.

Jak widać opinie na temat skoków kobiet są podzielone. Taką samą sytuację możemy dostrzec w towarzystwie ich kolegów po fachu. Najbardziej tolerancyjni wydają się być Austriacy i Norwegowie, gdzie skoki kobiet stoją na wysokim poziomie. Czwarty zawodnik klasyfikacji generalnej zeszłego Pucharu Świata, Gregor Schlierenzauer nie rozumie, dlaczego niektórzy są przeciwni rozwojowi skoków kobiet. Jego rodak Arthur Pauli dodaje, że dziewczyny powinny mieć swoje kadry narodowe tak jak jest to już w Austrii. Niestety wielu z zawodowych skoczków nadal sądzi, że jest skoki narciarskie to raczej sport typowo męski.

Pocieszający jest dla mnie fakt, że negatywne opinie stanowią wyraźną mniejszość. Widoczne jest też coraz większe zrozumienie społeczeństwa dla skaczących dziewczyn. Nie budzą już oburzenia, ale co najwyżej lekkie zdziwienie.

- Jak przychodzą wycieczki na skocznię a dziewczyny w tym czasie trenują, to czuć lekkie zdziwienie. Niektórzy są trochę zaszokowani tym faktem.- przyznaje Joasia- Uważam za sukces, że pomimo wielu zawirowań wokół skoków narciarskich kobiet wytrwałam i skaczę do dziś.

LINDSAY VAN TRZYMA ZA WAS KCIUKI!

- Chciałabym zaapelować do swoich młodszych koleżanek, aby nie poddawały się i nie przestały skakać! Musicie pamiętać, że chcąc osiągać lepsze wyniki, powinnyście skoncentrować się na sporcie. Wyniki przyjdą razem z ciężką pracą. Wtedy pojawią się również sponsorzy, a władze Polskiego Związku Narciarskiego zwrócą na Was większą uwagę. Wiem, że jesteście jeszcze bardzo młode, dlatego potrzebujecie trochę czasu. Musicie być cierpliwe. Skaczę już prawie 15 lat bez żadnego wsparcia z zewnątrz, więc wiem co czujecie. Życzę Wam dalekich skoków i radości z nich czerpanych. Reszta przyjdzie sama. Możecie się pocieszyć faktem, że jesteście w lepszej sytuacji od nas. Skoki kobiet od wielu lat idą naprzód. Już za kilka lat będziecie mogły rywalizować w Mistrzostwach Świata, a może nawet i w Pucharze Świata i Igrzyskach Olimpijskich. Pamiętajcie! Razem z moimi koleżankami będę walczyć o prawa dla skoczkiń, abyście miały lepsze możliwości rozwijania swoich pasji!

POMÓŻMY ZWYCIĘŻYĆ!

W wielu krajach powołano kadry kobiet w skokach narciarskich. W Polsce - cisza. Nie dość, że nie ma kadry dziewcząt, to jeszcze brak pieniędzy uniemożliwia jakikolwiek rozsądny proces szkolenia zawodniczek. Brakuje na opłacanie skoczni, sprzęt, dojazdy. Pomimo tak wielu trudności w Polsce skaczą młode, dobrze rokujące zawodniczki. Mogłyby startować, gdyby tylko znalazły się na to środki. Jak na razie ich nie ma. PZN nie kwapi się z dofinansowaniem i stworzeniem programu szkoleniowego dla dziewcząt. Rozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się być pomoc obiecującym dziewczętom niż wydawanie pieniędzy na mało rozwojową grupę starszych zawodników, od lat próbujących dostać się do światowej czołówki w skokach narciarskich. Trzeba stawiać na młodość, bo to jest nasza przyszłość.

Otwórzmy oczy! Wtedy na pewno nieraz usłyszymy Mazurek Dąbrowskiego na zawodach skoków dla kobiet. Może nawet granego na cześć złotej medalistki olimpijskiej. Właśnie tego życzę dziewczynom!

Na końcu chciałabym podziękować dziewczynom, bez których ta praca by nie powstała- Joasi Gawron i Gabrysi Buńdzie. Z wielka cierpliwością opowiadały mi o problemach skoczkiń w Polsce. Niestety Gabi musi na pewien okres zrezygnować ze skoków. Marzy jednak o powrocie na skocznie i zrobi wszystko, aby to marzenie się spełniło.

- Bardzo lubię Gabi. Stale utrzymujemy kontakt- korespondujemy na gg. To bardzo wesoła i pełna energii dziewczyna. Bardzo dobrze wspominam wspólne treningi i wyjazdy na zawody. Wspierałyśmy się nawzajem jak były chwile zwątpienia. Myślę, że tak szybko się nie podda i będzie walczyła o powrót do skoków. Jeszcze będziemy mieć okazję rywalizować na najwyższych rangą zawodach!

Wielkie podziękowania należą się Wolnemu Stowarzyszeniu Wspierającego Skakajki- za pomoc udzielaną dziewczynom i propagowanie skoków narciarskich kobiet

Jeśli chcesz wesprzeć rozwój skoków kobiet podpisz się pod petycją na stronie: http://www.thepetitionsite.com/2/let-women-ski-jump-in-2010


Klaudia Feruś, źródło: Informacja własna
oglądalność: (38252) komentarze: (52)

Komentowanie jest możliwe tylko po zalogowaniu

Zaloguj się

wątki wyłączone

Komentarze

  • anonim
    iLQoOwWCcubFVUcPunl

    UdD0nU

  • anonim
    turbobeton w PZN

    Poniektóre wypowiedzi, które wyczytałem powyżej o skokach pań to dla mnie dreptanie w miejscu przy biciu piany. Owszem problem jest złożonyi nieco poktęcony. Należało by go jaknajszybciej wyprostować i przejść do konkretów. Jak to jest,że są zawodniczki, które trenują w klubach skoki i które muszą być równo traktowane z zawodnikami. TAK STANOWI PRAWO. Ponad klubami są Okręgowe Związki Narciarskie ze swoimi decydentami i PZN ze swoimi, którzy widocznie nie widzą szans zarobienia mamony na boku do własnej kieszonki ze skoków kobiet, albo żadna z ich najmilejszych nie ma odwagi usiąść na belce rozbiegu skoczni. Siedzi moim zdaniem w PZN jakiś decydent turbotuman o betonowym łbie i mówi nie bo nie bo to od niego zależy. Dla mnie ci faceci nie mają żadnych kontrargumentów przeciwko powołaniu Kadry Polski w skokach narciarskich kobiet i nie zrobią żadnej łaski dając moje i wasze pieniądze z podatków na równe i proporcjonalne sfinajsowanie tej kadry z kadrą mężczyzn. Jest przecież ponad PZN Minister Sportu. Kiedy nie ma mowy o równouprawnieniu kobiet i mężczyzn to od tego jest prawo i kodeksy. Ponieważ w Polsce ze sprawiedliwośćią jest rożnie to jest jeszcze Trybunał Praw Człowieka a tam może być wyrok kompromitujący Polskę i turbotumanów decydentów. Co do destrukcji skoków narciarskich pań na ich urodę, zdrowie i wypadki i ich skutki to panowie mylicie się strasznie. Znam wiele innych dyscyplin sportowych uprawianych przez kobiety znacząco deformujące ich urodę i deformujące ich kiedyś zgrabne figury. Powiedzmy takie jak boks, judo, podnoszenie ciężąrów, piłka ręczan, hokej etc. Więcej i o wiele cięższych wypadków , urazów a nawet śmierci powodują np. takie dyscypliny jak bieg zjazdowy, super gigant czy jazda po muldach jak i skoki free w rórnych odmianach. Zadaję sobie pytanie czy bardziej dotkliwy jest kontrolowany upadek dziewczyny na zeskoku skoczni czy niekontrolowany orzeł w tył z wysokiego stołka przy wyszynku w pubie.
    Panowie i Panie dajcie Polkom szansę swobodnych odlotów do ich marzeń i zdrowych ambicji w rywalizacji z samymi z sobą, do radości spełniena samych siebie a wspólnie między sobą na arenach międzynarodowych. Stwóżmy sami Kadrę Polski na prohybel PZN i ich turbotumanom twardogłowemu betonowi.

  • nieznany weteran
    @Emu

    zupełnie OT

    Człowiek, tak jak każdy gatunek na ziemi, żyje po to by kopulować i przedłużyć istnienie swojego gatunku. Nie wiem komu zależy na istnieniu gatunku, ale generalnie po to się żyje. Jeżeli czujesz, jak sama piszesz, "niechęć do seksu" oznacza to, że z punktu widzenia ludzkości jesteś społecznie niepotrzebna. Taka jest prawda. Albo jesteś jakimś pasztetem, który ma na swoim punkcie kompleksy i musi przywdziewać habit, ewentualnie ktoś cię skrzywdził i czujesz awersję, ewentualnie jesteś obrończynią wszelkiej cnoty. Generalnie uważam, że do końca normalna nie jesteś. Większość ludzi lubi sobie pobzykać;) i czerpać z tego przyjemność:)

  • Emu doświadczony

    Na szczęście to jest w skokach nie do zrealizowania. Zimą można się zaziębić czy odmrozić, latem pokaleczyć o igelit. Toto jest naprawdę ostre, zdarzyło mi się skaleczyć w palec nitką igelitu.
    Rywalizacja z facetami też jest nie do przeprowadzenia. Kobiety jednak są przeciętnie fizycznie słabsze od mężczyzn i w skokach to ma znaczenie. Żeby osiągnąć tę samą odległość, potrzebują ok. 3,5 km/h więcej (co przekłada się na sporo belek, bo zwykle też są lżejsze! w przypadku kobiet belka nr 15 wcale nie oznacza 100 km/h na dużej skoczni). Jednocześnie oczywiście nie ma zakazu startu słabszych z mocniejszymi - kobieta ma prawo z własnej woli wystartować z mężczyznami, junior z seniorami.
    Co do strojów - a mi jednak skąpe stroje przeszkadzają. Może dlatego, że ja uważam, że seks - jak kto lubi, proszę bardzo - ale SEKS NIE JEST WOLNOŚCIĄ. Nie jest też niewolą, ale swoboda erotyczna i swoboda pokazywania całych nóg nikogo nie wyzwoli. Kultura zbyt długo starała się, by kobiety wolne nie były, zbyt długo uczyła dziewczynki, że chłopcy są sensem ich życia. Ja chcę dla dziewczyn możliwości uwolnienia się od przymusu podobania się chłopcom, od przymusu bycia postrzeganą w takich kategoriach. Oczywiście patrzę tu "poprzez siebie", przez własną niechęć do seksu i zamiłowanie do długonogawiastych, niewydekoltowanych strojów. Ale czy ktokowiek potrafi patrzeć inaczej, niż przez swoje jednostkowe życie?

  • Malyszomaniak profesor
    Wreszcie

    Wreszcie coś napisane od serca o czymś co leży mi na sercu.

    A po za tym echhh wstyd P. Tajner . Wierzyć się nie chce że jeszcze są ludzie zatwardziali tak zwani MENI "FACECI" którzy nie rozumieją iż kobiety mają prawo do uprawiania dyscypliny jaka chcą i powinny być tak samo wspierane jak każdy inny człowiek.

    A zachowanie naszego PZN-u to trochę jak w tym kawale o pianinie że "owszem ja nie jestem rasista a skądże ale jak gram na pianinie to tylko po tych CZRNYCH"

    I tak w kółko Macieju .

  • anonim

    Mielec wiem że to brzmi absurdalnie. ale założe się że sponsoring takich skoków pań przestałby byc nieopłacalny. A w zimie tez byłoby ok, bo ludzie zdażyliby się ta dyscyplina sportu zainteresować, polubić kobiece skoki i skoczkinie.
    Bo na razie nie mozna im wrózyć sławy, pieniędzy i sportowych sukcesów w przyszłości.

  • miel_ec doświadczony
    jest rozwiązanie dla skoków pań!

    Muszą po prostu skakać w majtkach i topach. Oglądalność wzrosłaby znacząco. Sport zostałby w końcu zauważony i byćmoże pojawiłby się na IO.
    I nie mówcie że to niemożliwe, we Włoszech na zakończenie sezonu narciarskiego panie jeżdżą po stokach w najnowszych modelach bikini. Tym sposobem stoki, pomimo badziewnego śniegu, pełne są narciarzy.

  • anonim

    Emu bez przesady. Siatkówka plażowa jest fajna, sama czasem gram. No i gra w takich strojach jest uzasadniona i wygodna. Przeciez właśnie w majtkach i tapoch chodzi się na plaże. I te majtki nie sa az takie straszne.
    "I te obrzydliwe zbliżenia na pośladki pod pozorem pokazywania, jak zawodniczka daje znak partnerce, jak zagrywać - panowie! chcecie robić zbliżenia na pośladki," Dziewczyno! Zbiliżenia na tyłek nie sa oblesne od tego zacznijmy. Poza tym one naprawde pokazują zagrywajacej zawodniczce w którą strefe ma zagrywac. I mi to nie przeszkadza, a nawet jest to dobre, przynajmniej jeszcze przed akcja wiem gdzie pójdzie piłka. A w tym przypadku żadnej dyskryminacji nie ma. Tyłków siatkarzy też się naoglądałam.
    Stroje siatkarek nie sa złe, obleśne itp. Źle mnie zrozumiałaś. Po prostui problem zaczyna się w tym momencie, że gdyby ubrac je w kombinecony do skoków narciarskich liczba ich kibiców spadłaby drastycznie (to nic że połowa obecnych nie zna się na siatkówce).
    No, ale co ja moge mówic skoro sama chętniej oglądam męski sport. Wogóle wydaje mi sie że najlepiej by było gdyby w skokach narciarskich nie było podziału na kobiet i mężczyzn. Nie znam się za dobrze na "skakajkach" więc nie wiem na ile jest to mozliwe.

  • Emu doświadczony

    omg - to prawda, i moim zdaniem to okropne. Warczę i gryzę, kiedy widzę linki do tych wszystkich "rankingów najseksowniejszych sportsmenek" - bo sportsmenka jest od tego, żeby być sprawna i myśleć taktycznie, a nie żeby faceci się mieli nad kim poślinić! Dajcie panowie spokój dziewczynom, bo one nie mają obowiązku być seksowne! Domagam się innych wzorców dla dziewcząt, wzorców pokazujących, że warto być mądrą, wykształconą, silną, bystrą, a nie że wartość kobiety jest odwrotnie proporcjonalna do długości jej spódnicy!
    Cholerna siatkówka plażowa - panowie w koszulkach i spodenkach z grubsza do kolan, panie w topach i majtkach, których ja nie założyłabym nawet pod spodnie - czy na pewno wszystkim taki strój odpowiada? Czy też przyzwyczaiły się, że tak trzeba, że nonkonformizm jest be, za to na eksponowaniu ciała można zarobić co nieco szaleszczącej wartości? I te obrzydliwe zbliżenia na pośladki pod pozorem pokazywania, jak zawodniczka daje znak partnerce, jak zagrywać - panowie! chcecie robić zbliżenia na pośladki, to może lepiej przerzućcie się do branży porno!

  • anonim

    W sporcie kobiecym zauwazyłam jedna dosyc głupia prawdłowośc. zeby sportsmenki miały rzesze kibiców oczywiscie musza byc dobre itp, ale oprócz tego musza byc ładne i ubrane w kuse stroje. Przykład: popularność siatkarek, które mimo że od ME 2005 nie wygrały niczego, i tak przyciagaja przed TV i do hal mnóstwo kibiców. Koszykarki juz tej popularności nie maja bo komu chce sie patrzeć na dziewczyny ubrane w luźne podkoszulki i spodenki do kolan. biorąc to kryterium pod uwage skoczkinie nie mają żadnych szans na docenienie. Bo prawdziwych fanów skoków jest niewiele (mówie tu o ludziach którzy to naprawde kochaja znają się na tym itp), a ludzie po prostu lubiący poaptrzeć sobie na zawody zawsze wybiora męska rywaliwacje, jeśli panie jakos inaczej nie przyciagnął ich przed telewirory i pod skocznie.

  • Jadwiga bywalec
    skoki narciarskie

    Czy ci, którzy wymyślili tę durnotę o rzekomej niepłodności kobiet wskutek skakania na nartach po dwunastym roku życia, jeszcze żyją? Bo jeśli tak, to powinni resztę życia spędzić w więzieniu za głoszenie herezji.

  • Julka weteran

    Sprawa dziewczyn, które chcą uprawiać skoki lub już to robią jest w Polsce dość ciężka.
    Chcą skakać, wiedzą jakie to ryzyko (i wcale nie chodzi o to, że to "słaba płeć", bo skoki panów też są niebezpieczne), kochają to- niech skaczą. Nikt im zabronić tego nie może.
    Inną kwestią jest sponsoring i tworzenie kadry narodowej pań. To idzie bardzo pod górkę. Ale nie dziwię się, że tak jest. Kto chciałby wykładać pieniadzę w interes, który może okazać się klapą, który może nie przynosic takich profitów jak skoki panów? Oczywiście tylko hipotetycznie. Będą wyniki, będą sponsorzy, będzie kadra.
    Kobiety, nie tylko w Polsce, walczą aby skoki mogły oddawać na MŚ, IO. To jest czasem długi proces. Może za długi, ale przejść go trzeba najwidoczniej. Ale wierzę, że ta walka przyniesie dobre efekty.
    Większość z tych dziewczyn które skaczą obecnie pewnie nie doczeka startu na olimpiadzie, ale przynajmniej walczyły o to. Dają szansę innym zawodniczkom.

  • Emil profesor

    Nagiller skakał przy zasypanych torach (warunki jak ostatnio w Zakopanem) przy prawie absolutnej ciszy.

  • anonim
    @Emil

    A wiesz, że na Wielkiej Krokwi nawet Małysz raz skacze z 4 belki a raz z 14 i osiąga te same odległości w obu przypadkach, bo oprócz belki wążne sa tez inne czynniki (pogodowe). Wiec możesz porównywac tylko odległości uzyskane w tym samym treningu.

  • Emil profesor

    Nie Daniela skakała tydzień wcześniej. Aha na samych zawodach skakali z 5 bleki :P

  • anonim
    @Emil

    To Daniela i Nagiller skakli na tym samym treningu? Pierwsze słyszę, bo wtedy najdalszy skok męzczyzny byl 203-205 metrów!

  • Emil profesor

    @Usia: Daniela ten skok oddała z belki nr 35 a Nagiller swoje 220 metry oddał z belki nr 8! (tak 8 przepasć niebywała) Loitzl byl wtedy skoczkiem niemieszczącym sie do kadry austriaków na COC...Do 11-12 roku życia róznice w wynikach chłopców i dziewczat są znikome. Potem ze wzgledu na rozwój fizyczny przepaść sie powiększa

  • Katie44 początkujący

    Kobiety są równie dobre co facety znaczy się mężczyźni i mają prawo rozwijać się w tym sporcie

  • anonim
    @PZN

    Może Panowie działacze zerkna na stronę "Petycji" ilu Polaków się tam wpisuje.
    Panowie otwórzcie oczy! Skoki narciarskie kobiet i dziewcząt, to taki sam sport jak kazdy inny. Zacznijcie go traktowac tak samo jak biegi na nartach, dyscypliny alpejskie, snowboard, ...
    Nie chcemy niczego innego. Traktujcie skoczkinie na tych samych zasadach.
    Powołajcie kadre juniorek, umożliwcie starty na zawodach miedzynarodowych.
    Może to tu wyrośnie "drugi Małysz", może to te odwazne dziewczyny zdobedą dla Polski następne olimpijskie zoto w skokach narciarskich?

  • Usia profesor
    Chcesz by skoki narciarskie kobiet stały się dyscyplina olimpijską?

    Podpisz petycję do MKOl :


    http://www.thepetitionsite.com/2/ let-women-ski-jump-in-2010

  • Emu doświadczony

    Używam formy "skoczka" dlatego, że "skoczkini" brzmi dla mnie dziwacznie. Absolutnie nie chodzi mi tu o ideologię.

  • obserwer bywalec

    Działacze i oficjele z tego betonu postkomunistycznego jakim jest PZN nie czują zarobku i dla siebie profitów ze skoków damskich wiec odkładaja papiery na inny stół albo pod dywan. To jest ten problem.

  • miel_ec doświadczony
    po co pchać się na ZIO?

    @Emu napisała:
    "Większym problemem jest kompletna niedostrzegalność tej konkurencji"

    No więc właśnie. Zapoznałem się ze wszystkimi konkurencjami na ZIO (http://www.olympic.org/uk/sports/index_uk.asp). Pozwala mi to stwierdzić, że nie ma tam konkurencji cieszących się równie niską popularnością, zainteresowaniem, ilością osób uprawiających jak skoki pań. Czy tędy droga do zwiększenia zainteresowania tym sportem? Moim zdaniem nie. Najpierw należałoby podjąć inne działania zmierzające do rozwoju tej dyscypliny, a dopiero potem myśleć o włączeniu jej do ZIO.
    Jak pisze @Emu. Dyscyplina kompletnie niedostrzegalna. Czy debiut tej dyscypliny na IO spowoduje, że na konkursy pań zacznie przychodzić choćby kilka tysięcy widzów, że wyniki takowych konkursów przestaną być podawane małym druczkiem na ostatniej stronie gazety, że komuś będzie się opłacało wyemitować w TV takie zawody? Moim zdaniem nie.
    ZIO skupia znane na świecie dyscypliny sportowe cieszące się dużą popularnością. To jest argument, który do mnie dociera i nie staram się przeforsować na Igrzyska takiego sportu jak np. kiteskiing, bojery, snowkayaking, czy wyścigi psich zaprzęgów.

  • anonim

    UWAGA: Historia narciarstwa pochodzi z opracowań Joanny Pyrek i Ewy Ulińskiej.

  • WrednySkin stały bywalec
    nowomowa

    Chciałbym tylko po raz n-ty przypomnieć niektórym upartym feministycznym móżdżkom, że mówi się "skoczkini" a nie "skoczka". Proszę nie kaleczyć języka ojczystego groteskową, politycznie poprawną nowomową.

  • anonim
    nieeeee!!

    no spoko niech skacza ale bez porownan do skokow mezczyzn ! bo to juz przesada ! wole patrzec na morgiego czy gregora niz na jakas kobiete !

  • Usia profesor
    @Tamm

    Kobiety skacza z "wyższych belek" :PP

    Liga Szkolna 7.10.2006
    HS 94 Zakopane, rocznik 91-92, 24 startujacych)
    3. Katja POZUN (1993...nawet na liscie jej datę urodzenia zmienili :P)
    7. Anja Tepes (1991)

    HS 72. roczik 93-94 (26 startujacych)
    1. Murańka
    2. Mietus G.
    3. POGRAJC Manja (1994)

    Dziewczyny i kobiety potrafią z tych samych belek przeskoczyć wielu swoich juniorskich rówiesników a najlesze z nich na pewno i kilkunastu skoczków startujacych regularnie w PŚ (oczywiście nie czołowkę! ale z pewnościa wielu z tych co ma prawo startu na Igrzyskach olimpijskich)

  • Emu doświadczony

    Co do PŚ kobiet, to napisałam: z tego co mi wiadomo, organizatorzy zawodów świadomie zdecydowali, by na razie nie występować do FIS-u o nadanie statusu PŚ. Uznali, że w tym momencie ważniejsze jest wspieranie rozwoju. Organizacja PŚ kosztuje, lepiej te pieniądze poswięcić na to, by więcej dziewcząt mogło trenować na wysokim poziomie. Jestem skłonna się zgodzić, że to w tym momencie ważniejsze.
    Większym problemem jest kompletna niedostrzegalność tej konkurencji, to idiotyczne zdziwienie ludzi uważających się za kibiców: to kobiety skaczą? No nie, to kobiety istnieją?

  • Usia profesor
    @Tamm

    Tu akurat trafiłeś jak kulą w płot. Daniela swój rekord ustanowiła w 2003 skacząc na treningu z mężczyznami. Najdalszy skok mężczyzny z tej samej belki byl wtedy 203 czy 205 metrów i to chyba był skok Loizla (ale moge sie mylić co do nazwiska skoczka).
    Kobietom teraz nie pozwala się skakac nawet na K-120 (no chyba, że na swoich skoczniach na treningach).
    A na której to skoczni skoki kobiet sa "krótsze"? Nie znam takiej. Wiadomo, że skacza z wyższych belek w zawodach, tak samo jak kombinatorzy norwescy. I co z tego? Chyba to normalne że kobiety są słabsze od mężczyz, co jakoś w innych dyscyplinach sportu nie przeszkadza w istnieniu kategorii kobiet.
    Może nie wiesz, ale jak małe Słowenki były na treningu w Zakopanem to wystartowały w zawodach z naszymi juniorami o 2-3 lata starszymi i zajęły w tych zawodach trzecie miejsca hehehe

  • TAMM profesor

    co do rekordów kobiet w długości lotu to to jest tylko ponad 200 metrów bo z takiej belki z jakiej one skaczę to Nagiler zamiast 220 skoczył by z 230 minimum
    nie ma PŚ dla kobiet z kilku powodów
    nie będę się rozpisywał ale jeden jest zwłaszcza ważny
    kasa
    skoki kobiet są krótsze a ludzie chcą odległości dlatego mało kto by to oglądał a i kasy by z tego nie było
    na ZIO niech skaczę jeśli MKOL im pozwoli bo ja nie mam nic przeciwko a wręcz popieram

  • anonim
    Usia

    Nie usunąlem go z reprezentacji tylko przesunąłem do kadry B ale w sumie to masz racje , zresztą myślę że Piotrek jeszcze poskacze w 30 w tym sezonie więc Można go wymienić z Kubą Kotem no i kadrą B powinien zająć się jakiś dobry ceniony trener żeby te talenty się rozwijały a nie stały w miejscu

  • anonim

    w kadrach pominąłem Pawła Słowioka czy Adama Cieślara gdyz oni chcą przejść do kadry Kombinatorów

    Pominąłem Także Rafała Śliża ponieważ uważąm że aktualnie nie zasługuje

    Pominąłem także Roberta Wojtka i Marcina ponieważ ci dwaj pierwsi to już chyba odchodzą od skoków a Marcin jak na swój wiek to myślę żeby był on w kadrze to trzeba wymaga od niego więcej niż to co pokazuje. Zastanawiałem się nad Piotrkiem żyłą ale to jest zawodnik który ostatnio nie skacze najlepiej ale ma do tego powody , a po zatem jest młody i uzupełnienie kadry na Mamuta więc Trzeba mu dawać szanse

  • Usia profesor
    @nieznany (*p74.iap.pl)

    A Żyła, to za karę, że jest trzecim polskim skoczkiem i prawie zawsze w 55WRL to ma być do kadry B przeniesiony... GENIALNE
    Proponuje jeszcze Małysza i Stocha do kadry C. Za karę, że punktuja w PŚ!

    Pamiętaj, że na PŚ gratis to jeźdżą tylko Małysz, Stoch i Żyła a reszta na KREDYT za tę trójkę!

  • Anika profesor

    @mielec
    Mógłbyś przed wysłaniem zrobić korektę i nie mylić fizjonomii z fizjologią. Chyba, że nie rozumiesz różnicy.

  • anonim

    Świetny Artykuł !

    No ja myśle ze jeśli chodzi o Polskę to Problem jest jeden DZIAŁACZE!.

    Bardzo sie cieszyłem gdy nowym prezesem PZN został Pan Apoloniusz ale teraz uświadomiłem sobie , że to niebyła dobra decyzja . Aktualny PZN to właściwie Związek skoczków, ale i tu wcale niejest najlepiej PZN niepopiera
    budowy małych ośrodków treningowych

    a kasa idzie na wyjazdy pociotków , przynoszące jedynie straty. Mamy 3 Kadry narodowe i jeszcze dofinansowujemy Centra szkoleniowe , w których zreszta mieszczą się zawodnicy którzy niepowinni , No bo jak określić brak Wojtka Skupnia a miejsce Pochwały , który Punkty zdobywa tylko jak jedzie do Japoni no bo tam startuje 30 skoczków. Nie żebym nie lubił Tomka czy Tonia bo wiem ze oni także cieżko pracują i mają też pare osiągnięć , ale każda inna reprezentacja zrezygnowała by z finansowania takich zawodników. A zrobić za to Kadre kobet z 5 zawodniczek, A Tomek jeśli ma zamiar nadal trenować to niech trenuje na tych samych warunkach co kazdy zawodnik spoza kadry może to nawet wpłynie lepiej na jego dyspozycje bo póki co to niektórzy poprostu mają aż za dobrze!

    dlatego Kadra A powinna wyglądać tak

    1.Adam Malysz
    2.Kamil Stoch
    3.Maciej Kot
    4 Łukasz Rutkowski
    5.DAwid Kubacki
    6 Jakub Kot
    7.Krzysztof Miętus

    B
    1.Piotr Zyła
    2.Andrzej Zapotoczny
    3.Stefan Hula
    4.Klemens Murańka
    5.Tomasz Byrt
    6 Grzegorz Miętus
    7 ew.Dawid Kowal

    Bez kadry C wogule bo w tych zawodnikach których dałem do kadr widze jakieś predyspozycje

    i 5 osobowa kadra kobiet

    Na zawody niech jeżdzi tyle zawodników ile zwracane są koszty czyli aktualnie np 3 ewentualność 4 ale ten musiałby płacić z własnej kasy.

  • Usia profesor
    Skoki kobiet wyklete przez PZN

    Właśnie przeczytałam na stronie PZN o 'wspaniałym sukcesie" naszych alpejek na Fis Race (takie pietruchowe zawody FIS) gdzies na Bałkanach i tak sie zastanawiam... Za czyja kasę tam nasze zawodniczki pojechały skoro PZN skoczkiniom nawet przejazdu na zawody PK (najwyższe ranga zawody w skokach kobiet) nie chce sfinansować a o wyjeździe latem do Kisowca na taki Fis Race skoczkiń to nawet mowy nie ma.
    Czy nasz związek jednych sportowców uważa za lepszych a innych za zawalidrogi?

  • miel_ec doświadczony

    @nieznany (*105.neoplus.adsl.tpnet.pl), 30 stycznia 2008, 13:40
    Za późno. Ożeniłem się z kobietą, a moja religia nie dopuszcza rozwodów.

    @Anika
    A masz jakieś logiczne kontrargumenty?

    @Emu
    PŚ w narciarstwie alpejskim (kobiety) od 1967
    PŚ w narciarstwie biegowym (kobiety) od 1978
    PŚ w skokach (kobiety) brak danych

    Nie jestem przeciwny skokom kobiet. Jedynie zastanawiam się dlaczego PŚ w skokach pań nie powstał. Czy znasz jakieś racjonalne powody, dlaczego taki cykl nie powstał np w latach 80tych?

    "Otóż życzę sobie, żeby wreszcie osoby nie będące mną przestały się wypowiadać w kwestii tego, co jest dla mnie dobre i bezpieczne" masz rację w 100%.
    A czy ktoś zabrania Ci skakać na nartach? Lekarz może Ci powiedzieć że nie jest to dla Ciebie wskazane. A Ty jego słowa możesz mieć gdzieś i po prostu nie stosować się do nich.

  • Styrian weteran

    Najwazniejsza jest czestsza prezentacja w mediach ....
    Latwo jest zpomniec o czyms o czym sie rzadko mowi.
    Starajmy sie podkreslac "tlustym drukiem" nasze zawodniczki , aby nie popadly w marginalnosc a pozniej w zapomnienie .
    Zaraz po pierwszym starcie za granica , liczba dziewczat probujacych swoje sily w skokach wachala sie miedzy 10 a 14 !
    Spopularyzowac te dyscypline mozemy sami , my - czesto anonimowi fani i kibice .

    Troche chcialbym jednak poruszyc problem czysto organizacyjny ......

    W chwili obecnej na zawodach startuja z reguly dwie zawodniczki ........
    Tyle ze jest ich - aktywnie uprawiajcych skoki cztery , i nie ma w tej czworce ani powracajacej do zdrowia Joanny Gawron , ani chwiliowo nie trenujacej Gabrieli Bundy !

    Czas moim zdaniem nad skoordynowaniem treningow wszystkich zawodniczek ktore trenuja bodajze w czterech klubach !

    Czas na zorganizowanie dla nich wyjazdow na zawody za granice ! ( Czechy ?) .

    I jeszcze jedna wazna rzecz , w Polsce panuje taka dosc niezbyt dobra z punktu widzenia sportu wyczynowego tradycja - organizowania obozow sportowo-rekreacyjnych w srodku lata nad morzem !
    Najwyzszy czas zmienic ten termin albo na koniec maja , albo na poczatek wrzesnia !
    Aby poprostu nie tracic w srodku sezonu letniego ustabilizowanej juz formy ......

    Poszukiwanie stale "sponsorow" - i to nie tylko tych ktorzy placa duze pieniadze - kazde 10 zlotych sie przyda . Dobry helm markowy mozna kupic juz za 120 zlotych .
    Natomiast koszty wyjazdu na zawody do Kisovca (Slowenia) to okolo 800 do 1000 zlotych i to nie na osobe tylko dla wszystkich ! Czyli dla 4 zawodniczek plus trenera .

    Przypominam o tym tylko dlatego ze wiele osob nie ma pojecia o jakie "naklady" naprawde chodzi .

    Byloby swietnie na przyklad , gdyby znalazla sie osoba z Zagorza ktora dowiozalaby dziewczeta z tamtejszego klubu na zawody w Zakopanem . To samo dotyczy Gilowic .........

    Czy to naprawde tak duzo ? Czasem wystarczylaby czyjas dobra wola , nie zawsze chodzi tylko o pieniadze .........

    Pozdrawiam goraco i serdeczenie :-)))

  • Emu doświadczony

    I jeszcze parę słów co do bezpieczeństwa.
    Otóż życzę sobie, żeby wreszcie osoby nie będące mną przestały się wypowiadać w kwestii tego, co jest dla mnie dobre i bezpieczne. Czy też konkretnie w kwestii samych zawodniczek - żeby to kobiety miały prawo decydować. Bo ciągle prawo głosu można o kant d... potłuc, kobiety i tak stanowią w Sejmie 19%, a prawa głosu rozumianego jako prawo do wypowiedzenia się i bycia słyszaną kobieta w praktyce nie ma.

  • Emu doświadczony

    PŚ w skokach kobiet nie ma z wyboru samych organizatorów. Uznali, że to zbyt kosztowne, że w tym momencie ważniejsze jest promowanie skoków kobiet. COC zostanie przekształcony w PŚ zapewne nie wcześniej, niż po 2010 r.

    Klaudia... ja Cię nie chcę krytykować, ale po prostu muszę.
    Po pierwsze kiedy znajdujesz ciekawy materiał i chcesz przekazać całą treść, to formułujesz ją własnymi słowami, a nie przepisujesz.
    Po drugie całość jest odrobinę nielogiczna. Petycja jest ogromnie ważna i wspieranie skoków kobiet w Polsce jest ogromnie ważne, ale to nie znaczy, że istnieje między nimi bezpośredni związek. Owszem, może jeżeli skoki kobiet zostaną dopuszczone na Olimpiadę, puste główki z PZN wreszcie zaczną myśleć. Ale mimo wszystko to są dwie różne sprawy. W kwestii polskich zawodniczek należałoby może uruchomić jakąś polską akcję - gdyby 1000 kibicek zbombardowało PZN złośliwymi mailami, może w końcu coś by do nich dotarło. Natomiast petycja to sprawa międzynarodowa i niejako ginie, kiedy zostaje doklejona do tematu polskich skoczek.

  • Anika profesor

    @miel_ec

    "Może częste przeciążenia jakie działają na skoczkinię, jakże mocno związane z tą dyscypliną, są niebezpieczne dla fizjonomii kobiety."

    Niebezpieczne, i to dla fizjonomii mężczyzn będzie jak kobiety się zdenerwują takim gadaniem i nakładą panom po pysku :P

  • anonim
    @mielec

    Na Twój problem mielec jest rada. Ożeń się z mężczyzna i nikt Ci awanturw domu robił nie będzie :P

  • miel_ec doświadczony

    Odniosę się do innych narciarskich dyscyplin klasycznych. W ciągu XX w. szybko rozwijało się narciarstwo zjazdowe czy biegi. Historia potoczyła się tak, że stosunkowo wcześnie stworzono oddzielne zawody dla kobiet i mężczyzn. Powstał puchar świata w narciarstwie zjazdowym, osobny dla obu płci. Puchar świata w biegach również dla obu płci. Widok pań mijających kolejne bramki, czy przemierzających kolejne kilometry nikogo nie dziwił. Ba, był nawet przyjemnym dla oka. Choć ich rywalizacja jest mniej dynamiczna niż rywalizacja mężczyzn. Co się stało, że nie powstał puchar świata w skokach dla pań? Na pewno przyczyną nie był brak tolerancji, czy szowinizm. Bo gdyby te powody były racjonalne, to Nicole Hosp czy Justyna Kowalczyk nie miałyby obecnie gdzie startować. Może przyczyny nie istnienia PŚ w skokach pań są inne? Może częste przeciążenia jakie działają na skoczkinię, jakże mocno związane z tą dyscypliną, są niebezpieczne dla fizjonomii kobiety. Byćmoże. Podsumowując, gdyby skoki pań były społecznie potrzebne, PŚ pań powstałby już dawno temu, tak jak PŚ w narciarstwie zjazdowym, biegach czy biathlonie. Mimo wszystko życzę Paniom sukcesu w dążeniu do celów. Wszak kobieta jest jedyną istotą na ziemi, która potrafi zrobić coś z niczego.... najczęściej awanturę;)

  • vero92 profesor
    -

    Żałosne że w Polsce sytuacja ze skokami kobiet tak tragicznie wygląda. Fajnie byłby żeby ten poziom się jednak podiosl. żeby ktoś się tym zaintersował. Kobiety też mogą.

    Od moderatora.
    Poprawiłem.

    *** Komentarz zmodyfikowany przez Moderatora(12), 2008-01-31 19:06:06 ***

  • anonim
    -

    A [...] tajner wydaje kase na wyslanie swojego synalka czy innego nielota do japonii czy kanady!

  • Usia profesor
    @Klaudia Feruś

    Po prostu brak mi słow...

    GRATULUJĘ i DZIEKUJĘ...

  • Usia profesor
    Skoki narciarskie Pań na IO w Vancouver 2010- podpisz petycję do MKOl

    W gronie miłośników latania sa równiez kobiety.
    Dziś to one są w CIENIU "prawdziwych skoczków"
    Kobiety dotąd nie mają prawa walki o medale olimpijskie mimo, że najlepsza z nich juz kilka lat temu pokonała magiczna granicę 200 metrów ( i to w Kulm a nie na najwiekszym mamucie swiata w Planicy) a wiele skoczkiń skacze lepiej niz połowa skoczków skacząca na IO w kategorii mężczyzn!

    Pomóż kobietom w walce o prawo startu i walki o medale na Igrzyskach Olimpijskich w 2010 w Vancouver!
    Podpisz petycję w tej sprawie!

    http://www.thepetitionsite.com /2/let-women-ski-jump-in-2010

Regulamin komentowania na łamach Skijumping.pl